Perceptions about experiences with reading and writing amid the covid syndemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17969

Keywords:

COVID-19, Pedagogical practice, Reading, Writing

Abstract

Faced with the Covid syndemic of 2020, the pedagogical practices of Basic Education teachers needed to be reorganized in order to promote the continuity of work in a scenario mediated by new information and communication technologies. Therefore, this work aims to describe the perceptions of Basic Education teachers about their pedagogical practice involving reading and writing texts. To carry out this research, an analysis of semi-structured interviews was carried out with teachers from Early Childhood Education, Elementary and Secondary Education in the public education network of a city in the interior of the state of São Paulo. In dialogue with authors who discussed the challenges of the pandemic period, the influence of technological tools on their practices can be observed, providing greater intensity in working with multisemiotic texts in the classroom. Despite this, different perceptions emerge in the different stages of Basic Education regarding the development of reading and writing skills through confronting the syndemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Luana Costa; DALBEN, Adilson. (Re)organizar o trabalho pedagógico em tempos de covid-19: no limiar do (im)possível. Educação & Sociedade [online]. v. 41, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.1590/ES.23968

BARBOSA, Ivone Garcia; SOARES, Marcos Antonio. Educação Infantil e Pobreza Infantil em Tempos de Pandemia no Brasil: Existirá Um “Novo Normal”? Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. Especial, p. 35-57, 2021. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e79044

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese, v. 2, n. 1, p. 68-80, janeiro-julho 2005.

DELARI Jr. Achilles. Questões de método em Lev Vigotski: busca da verdade e caminho. Estação Mir – arquivos digitais, 2010.

DORIGON, Thaisa Camargo; ROMANOWSKI, Joana Paulin. A reflexão em Dewey e Schön. Revista Intersaberes, 3(5), p. 8-22, 2012. https://doi.org/10.22169/revint.v3i5.123

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. (on-line), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/288236353

GUDMUNDSDOTTIR, Greta Björk; HATHAWAY, Dawn M, "We Always Make It Work": Teachers' Agency in the Time of Crisis. Journal of Technology and Teacher Education Volume 28, Number 2, 2020. https://www.learntechlib.org/primary/p/216242/

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n2, p.04-27, jul./dez. 2011. https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

MAFRA, Gabriela Martins; BARROS, Eliana Merlin Deganutti. A Pedagogia dos Multiletramentos: intersecções entre abordagens didáticas, processos de conhecimento e design em materiais didáticos. In: Pinheiro, P.; Azzari, E. F. (org.) Multiletramentos em Teoria e Prática: Desafios para a Escola de Hoje – volume 2. Campinas, SP: Pontes Editores, 2023, p.31-64.

POSSENTI, Sírio. Questões de Linguagem: passeio gramatical dirigido – 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Pedagogia dos Multiletramentes: diversidade cultural e de linguagem na escola. In: Rojo, R.; Moura, Eduardo (org.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012, p. 11-31.

ROMÃO, Paulo Cesar Ricci. TASSONI, Elvira Cristina Martins. Os efeitos da sindemia covídica na educação: uma revisão de literatura. Educação Em Foco, 28(1), 2023. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2023.v28.41035

STREET, Brian V. Glossário Ceale: Termos de Alfabetização, Leitura e Escrita para educadores. Frade, I. C. A. da S; Costa Val, M. da G.; Bregunci, M. das G. de C. (org.). Faculdade de Educação, Belo Horizonte, 2014.

VEIGA-NETO, Alfredo. Mais uma Lição: sindemia covídica e educação. Educação & Realidade. online. v. 45, n. 4, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.1590/2175-6236109337

VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014. doi: 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2024-11-10

How to Cite

RICCI ROMÃO, Paulo Cesar; MARTINS TASSONI, Elvira Cristina. Perceptions about experiences with reading and writing amid the covid syndemic. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e17969, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17969. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/17969. Acesso em: 14 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.