Problem solving

conceptions of teachers who teach mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n32p242-256

Keywords:

Mathematical understanding, Problem solving, Teacher education, Teaching methodology, Teaching and learning

Abstract

This article aims to analyze the conceptions of Problem Solving, both in a historical context and in practices carried out by teachers who teach mathematics. It discusses the teaching approach to and through Problem Solving, guiding towards a methodological approach that involves Teaching-Learning-Evaluation. This research is qualitative in nature and is characterized as descriptive, involving the interview of 16 teachers who work from the Early Years of Elementary Education to Higher Education, being analyzed based on criteria listed from the theoretical framework. The results indicate that a teaching methodology based on Problem Solving, as a starting point for mathematical learning, is still not present in the practice of most interviewed teachers and that actions are necessary so that both, initial and continuing education, can allow that these discussions reach the classrooms.

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Author Biographies

Janaína Poffo Possamai, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM)

Graduada em Matemática e Mestre em Ensino de Ciências Naturais e Matemática pela Universidade Regional de Blumenau, Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do departamento de Matemática e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Regional de Blumenau.

Cíntia Poffo, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM)

Possui graduação em Pedagogia e é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Regional de Blumenau. É bolsista do Programa UNIEDU/FUMDES Pós-Graduação.

Vilmar Ibanor Bertotti Junior, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM)

Possui graduação em Engenharia Química e é mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Regional de Blumenau

Suelen Sasse Stein, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECIM)

Possui graduação em Matemática e é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática da Universidade Regional de Blumenau. É bolsista do Programa UNIEDU/FUMDES Pós-Graduação.

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Published

2021-08-31

How to Cite

POSSAMAI, Janaína Poffo; POFFO, Cíntia; BERTOTTI JUNIOR, Vilmar Ibanor; STEIN, Suelen Sasse. Problem solving: conceptions of teachers who teach mathematics. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 32, p. 242–256, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n32p242-256. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10925. Acesso em: 25 nov. 2024.

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