Chronicle and school practice of reading in high school
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p668-692Keywords:
Reading in High School, School reading practice, Meaningful reading, ChronicleAbstract
This article is the result of a master's research carried out in 2010 by the Graduate Program in Education at the Federal University of Alagoas, whose objective was to verify to what extent the chronicle contributed to meaningful reading practices in Portuguese Language classes in High School; in two public and two private schools, located in a city in the interior of Alagoas. The collected data allowed us to verify that, although it was a genre appreciated by the informing students, little importance was attributed to the chronicle in the schools where the research was carried out, especially in private schools. We believe that this is a situation that is still evident in high school classrooms in the city where the data were collected, which updates the study presented here.
Downloads
References
ADAM, Jean-Michel; HEIDMANN, Ute. O texto literário: por uma abordagem interdisciplinar. Revisão cientifica João Gomes da Silva Neto. São Paulo: Cortez, 2011.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BENDER, Flora Christina. Teoria. In: BENDER, Flora Christina; LAURITO, Ilka Brunhilde. Crônica: história, teoria e prática. São Paulo: Scipione, 1993.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e lingüística. São Paulo: Scipione, 2003.
CANDIDO, Antonio. Recortes. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CANDIDO, Antonio et. al. A crônica: o gênero, sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas: Editora da UNICAMP; Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1992.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio Século XXI: o minidicionário da língua portuguesa. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
FRANCHETTI, Paulo Elias Allane; PECORA, Antônio Alcir Bernardez. Rubem Braga: literatura comentada. São Paulo: Abril Educação, 1980.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender os sentidos do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2007.
LAURITO, Ilka Brunhilde. História. In: BENDER, Flora Christina; LAURITO, Ilka Brunhilde. Crônica: história, teoria e prática. São Paulo: Scipione, 1993.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. .Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Alcir Mário; GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim Siebeneicher (Org.). Gêneros textuais: reflexões e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
MARIA, Luzia de. Leitura & colheita: Livros, leitura e formação de leitores. Petrópolis: Vozes, 2008.
MARQUESI, Sueli Cristina. Lendo crônicas: perspectivas para a formação de leitores críticos. In: ANDRADE, Carlos Augusto B.; ROSSATTO, Edson (Org.). Prática de escrita: a crônica - um estímulo à percepção e à criatividade. São Paulo: Andross, 2005.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: prosa. São Paulo: Cultrix, 1985.
MONTEIRO, Maria da Conceição Silva Dantas. Crônica literária: um gênero e sua tradição. In: GOMES, João Bosco Figueiredo; OLIVEIRA, Risoleide Rosa Freire de; ARAÚJO, Silvano Pereira de. (Org.). Práticas linguageiras, literatura e ensino. Mossoró: Edições UERN, 2011.
PROENÇA FILHO, Domício. Reflexões sobre a crônica na literatura brasileira. In: CAVALIERE, Ricardo (Org.). Entrelaços entre textos: miscelânea a Evanildo Bechara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
SANTOS, Leonor Werneck dos. Leitura na escola: como estimular os alunos a ler. In: TAVARES, Kátia; BECHER, Sílvia; FRANCO, Claudio (Org.). Ensino médio: fundamentos, práticas e reflexões para professores da era digital. Rio de Janeiro: Faculdade de Letras da UFRJ, 2011.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. Leitura na escola e na biblioteca. Campinas: Papirus, 1986.
SILVEIRA, Maria Inez Matoso. Análise de gênero textual: concepção sócio-retórica. Maceió: EDUFAL, 2005 a.
SILVEIRA, Maria Inez Matoso. Modelos teóricos e estratégias de leitura: suas implicações no ensino. Maceió: EDUFAL, 2005b.
SILVEIRA, Maria Inez Matoso. Ateliê de crônicas & portfólio. Leitura: Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da UFAL, v. 42 p. 237-249, 2009.
SOARES, Magda. As condições sociais da leitura: uma reflexão em contraponto. ZILBERMAN, Regina; SILVA, Ezequiel Theodoro (Org.). Leitura: perspectivas interdisciplinares. São Paulo: Ática, 2004.
TONELLI, Regina de Oliveira. A desfronteirização do gênero crônica na comunicação contemporânea. 2004. Dissertação ( Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Comunicação, Rio de Janeiro, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).