The freirean dialogue in the practice of youth and adult education in a hospital setting

Authors

  • Ivanilde Apoluceno de Oliveira Universidade do Estado do Pará
  • Priscila Costa Soares Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp153-174

Keywords:

EJA, Popular Education, Dialogue, Paulo Freire

Abstract

The present article corresponds to a field research with a qualitative approach, which focuses on educational practices with young and adult women promoted by a Center for Popular Education of a public university in the state of Pará in a hospital class. This class is located in a welcoming space, linked to a hospital, which is a reference in the treatment of victims of motor boat accidents in Pará. These women come from different regions of the Amazon of Pará to live in the house attached to the hospital, in order to undergo medical treatment. Through the visible psycho-emotional demand of the students, the Nucleus formulated the project Roda de Sentimentos, inspired by Paulo Freire's conversation circles, which aimed to foster dialogue and sensitive listening (between students and educators) on themes that emerged in the hospital context and that had important impacts on the daily lives of students. The objective of this research is to analyze the pedagogical strategy of the conversation circle in the educational practice of popular education with young and adult women from the hospital class of the reception space. This is a bibliographical, participatory and documentary research. As a result, we observed an increase in the capacity for social interaction in the space that reflected on the increased participation of students in EJA and minimization of suffering related to the treatment context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Pós-doutora em Educação pela PUC-Rio. Doutora em Educação pela PUC-SP e UNAM/UAM Iztapalapa – México. Docente e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Professora Titular da Universidade do Estado do Pará. Coordena o Núcleo de Educação Popular Paulo Freire e a Cátedra Paulo Freire da Amazônia. E-mail: nildeapoluceno@gmail.com.

Orcid: http;//orcid.org/0000-0002-3458-584X

Priscila Costa Soares, Universidade do Estado do Pará

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará. Psicóloga. Membro do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire da Universidade do Estado do Pará. E-mail: priscila_costa_soares@msn.com

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-8497-0068

References

ALVES, Paulo Eduardo Rodrigues. O método fenomenológico na condução de grupos terapêuticos. Rev. SBPH, Rio de Janeiro , v. 16, n. 1, p. 150-165, jun. 2013 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582013000100009&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 05 jan. 2018.

BRASIL. Caderno de educação popular e saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_educacao_popular_saude_p1.pdf Acesso: 05/01/18.

BRASIL. Sistema Único de Saúde (SUS): princípios e conquistas. Secretaria Executiva. Brasília: Ministério da saúde, 2000. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/sus_principios.pdf> Acesso: 10/02/18.

BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas por Milton Aquiles Von Zuben. 10 ed. Revista. São Paulo: Centauro, 2012.

CANDAU, Vera Maria; LEITE, Mirian Soares. Diálogos entre diferença e educação. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.

DIAS; Alder; OLIVEIRA, Ivanilde; NETO, João. Educação de Jovens e adultos: Pesquisas e memórias. In: OLIVEIRA, Ivanilde; NETO, João; SANTOS, Tânia. Educação de Jovens e Adultos: pesquisas e memórias. Belém: UEPA/CCSE/NEP/EDUEPA, 2014.

FEIO, Sacid Caderard Sá. Avaliação da cefaleia e qualidade de vida em mulheres vítimas de escalpamento na Amazônia. Macapá, 2017. Disponível em: < http://www2.unifap.br/ppcs/files/2017/12/AVALIA%C3%87%C3%83O-DA-CEFALEIA-E-QUALIDADE-DE-VIDA-EM-MULHERES-V%C3%8DTIMAS-DE-ESCALPELAMENTO-NA-AMAZ%C3%94NIA.pdf> Acesso: 30/01/18.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da tolerância. São Paulo: UNESP, 2004.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 16ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez, 1980.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14ª ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1983.

LEITE, Priscila Costa Soares. Educação de jovens e adultos em ambiente hospitalar: representações sobre si, a educação e projetos de vida. 200f. [Dissertação de mestrado]. Belém: Universidade do Estado do Pará, 2019.

MOYSÉS, Lúcia. A autoestima se constrói passo a passo. 8º ed. São Paulo: Papirus, 2014.

OLIVEIRA, Ivanilde; SANTOS, Tânia. Educação em ambientes hospitalares com jovens e adultos. In: Cadernos de atividades pedagógicas em Educação Popular: Relatos de Pesquisas e de Práticas Educacionais. Belém/PA: Supercores, 2015.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Paulo freire: Gênese da educação intercultural no Brasil. Curitiba: CRV, 2015.

OLIVEIRA, Ivanilde; SANTOS, Tânia; SILVEIRA, Andréa. Educação em ambientes hospitalares: estratégias pedagógicas para a inclusão socioeducacional. Anais do XI Congresso Nacional de Educação. EDUCERE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Curitiba, 2013. Disponível em: http://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2013/8581_6178.pdf Acesso: 28/02/19.

NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 1. Fev., 2018.

NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 3. Mar., 2018.

NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 7. Set., 2017.

NEP. Relatório de atividades do Projeto Roda de sentimentos 12. Nov., 2017.

SCHULTHEISZ, Thais Sisti De Vincenzo; APRILE, Maria Rita. Autoestima, conceitos correlatos e avaliação. Revista Equilíbrio Corporal e Saúde, v.5, n., p.36-48, 2013. Disponível em: http://www.pgsskroton.com.br/seer/index.php/reces/article/view/22/19 Acesso: 02/04/20.

ZINKER, Joseph. Processo criativo em Gestalt-terapia. São Paulo: Summus, 2007.

Published

2021-09-29

How to Cite

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; SOARES, Priscila Costa. The freirean dialogue in the practice of youth and adult education in a hospital setting. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 153–174, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp153-174. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12020. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.