Construction of an audiobook as a teaching resource for the financial education of students with partial vision

Authors

  • Valéria Rosa Farto Lopes Secretaria Municipal de Educação de Assis/SP; Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil.
  • Carlos Cesar Garcia Freitas Universidade Estadual do Norte do Paraná – Paraná – Brasil
  • Jáima Pinheiro de Oliveira Departamento de Administração Escolar (DAE) da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p350-376

Keywords:

Educação Financeira, Inclusão Escolar, Baixa visão, Audiolivro.

Abstract

The aim e of the study was to create a didactic resource, in audiobook format, for the teaching of Financial Education directed to students with partial vision, considerer his demands and specificities. The production was based on a fictional narrative from the children's universe and made use of different sound elements. Five students participated in the research, regularly enrolled in classes from the third to the seventh grade of the public school system in the state of São Paulo and who also attended, in the opposite period, a multifunctional resources room. The creation and use of this didactic resource generated different possibilities for reading, interpretation and appropriating the contents by readers, both for those with visual impairment and for those who did not have visual impairment.

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Author Biographies

Valéria Rosa Farto Lopes, Secretaria Municipal de Educação de Assis/SP; Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil.

Professora licenciada da Secretaria Municipal de Educação de Assis/SP; Doutoranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo, Brasil.

Carlos Cesar Garcia Freitas, Universidade Estadual do Norte do Paraná – Paraná – Brasil

Doutor em Administração

Universidade Estadual do Norte do Paraná – Paraná – Brasil

Jáima Pinheiro de Oliveira, Departamento de Administração Escolar (DAE) da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar (DAE) da Faculdade de Educação (FAE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação (PROMESTRE/UFMG). Professora Permanente (Voluntária) do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP). Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq (PQ-2) vinculada ao Grupo “Deficiências Físicas e Sensoriais” (DefSen/CNPq).

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Published

2022-04-27

How to Cite

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