Construction of knowledge in higher education under the aegis of interdisciplinarity

what are the possibilities?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp392-405

Keywords:

Interdisciplinarity, Teaching Practice, Higher education.

Abstract

This article presents the results of a post-doctoral investigation that aimed to analyze how interdisciplinarity is present in Higher Education teaching practices in Portugal and Brazil. The study used a qualitative approach, in which data collection was performed using an open-ended questionnaire. Data were analyzed through the Content Analysis technique. We concluded that, although this construction of knowledge in university teaching has an interdisciplinary perspective, it presents a cartesian and simplistic view. Therefore, university teaching practices become relevant from the perspective of an epistemology of interdisciplinarity, based on dialogue, partnership and scientific rigor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2014.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 2010.

FAZENDA, Ivani. C. Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6. ed. São Paulo: Edições Loyola Jesuíta, 2011.

FAZENDA, Ivani C. Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 4. ed. São Paulo: Loyola, 1999.

FAZENDA, Ivani C. Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.

GUSDORF, Georges. O gato que anda sozinho. In: POMBO, Olga et al. (org.). Interdisciplinaridade: antologia. Porto: Campo das Letras, 2006. p. 19.

JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucidio (org.). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

KLEIN, Julie Thompson. Ensino Interdisciplinar: didática e teoria. In: FAZENDA, Ivani. Didática e Interdisciplinaridade. 13. Ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.

LEITE, Carlinda. “Prefácio” a SILVA, Maria de Fátima Gomes et al. (org.). Cultura, Práticas Educativas, Currículo e Gênero: a tessitura de um olhar multidisciplinar. 1ª ed. Recife: EDUPE, 2009.

LIMA, Débora Nascimento de; CASSIMIRO, Ana Carla Souza da Silva;

RABELO, Amanda Oliveira. Interdisciplinaridade no âmbito da educação infantil: uma revisão sistemática. Imagens da Educação, Maringá, v. 10, n.2, p.125-138, mai./ago., 2020. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51225/751375150508 .Acesso em: 26 ago. 2020.

LIMA, Valderez; RAMOS, Maurivan. Percepções de interdisciplinaridade de professores de Ciências e Matemática: um Exercício de Análise Textual Discursiva. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 36, p. 163-177, 2017. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5997.pdf. Acesso em: 21 dez. 2019.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 4. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 2. ed. Paris: Sociedade Astória, 1990.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 4. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro:Vozes, 2012.

PERIN, Conceição Solange Bution; MALAVASI, Silvana. A interdisciplinaridade no atual cenário educacional. Imagens da Educação, Maringá, v. 10, n.2, p. 139 – 151, mai./ago.,2020. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51240/751375150509 . Acesso em: 25 ago. 2020.

ROGGERO, R. O Interdisciplinar na Universidade. In: O interdisciplinar - olhares contemporâneos. Ana Zahira Bassit (Org.). São Paulo: Factash, 2010, p. 139 –152

SANTANA, Iolanda; SILVA, Maria de Fátima Gomes. Práticas pedagógicas dos anos iniciais do ensino fundamental na perspectiva da interdisciplinaridade. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 12 n. 21, p. 181-206, jan./abr. 2016. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/866. Acesso em: 10 jun. 2020.

SILVA, Maria de Fátima Gomes. Para uma ressignificação da interdisciplinaridade na gestão dos currículos em Portugal e no Brasil. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009.

SOUZA, Mariana Aranha de; BUSSOLOTTI, Juliana Marcondes; CUNHA, Virginia Mara Próspero da; FAZENDA, Ivani. Currículo e Interdisciplinaridade: o que dizem os estudantes de um mestrado profissional em educação. Imagens da Educação, Maringá, v. 10, n.2, p. 104- 124, mai./ago., 2020. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ImagensEduc/article/view/51219/751375150507. Acesso em: 27 ago. 2020

Published

2021-09-29

How to Cite

DA SILVA, Maria de Fátima Gomes; LEITE, Carlinda. Construction of knowledge in higher education under the aegis of interdisciplinarity: what are the possibilities?. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 392–405, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp392-405. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12335. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.