Meanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282Keywords:
Early Childhood Education’s Curriculum, Pedagogical coordination, MeaningsAbstract
This text discusses the pedagogical coordinators’ view on the organization of the curriculum for Early Childhood Education. Based on the Childhood Pedagogies, as well as on theories on curriculum, semi-structured interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais, Brazil, are analyzed. The dialogues with the coordinators show that, if, on the one hand, they understand the child as the center of pedagogical practices and play as a favorable moment for their development; on the other hand, they point out that the curriculum suggests prescriptions for educational practices, although it is a daily construction of children and teachers. As final remarks, the pedagogical coordination is evidenced as an essential element in the articulation between the prescribed curriculum and the one experienced by the children.
Downloads
References
ALVES, Nancy Nonato Lima. Trabalho e identidade profissional na coordenação pedagógica em educação infantil: contradições e possibilidades. In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Natal: ANPEd, 2011. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT07/GT07-591%20int.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancela; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação - CDROOM, 2010.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. (org.). Práticas cotidianas na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC/UFRGS, 2009.
BARBOSA, Maria Carmen; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen; FARIA, Ana Lúcia Goulart. (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições para inventar um currículo de Educação Infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 185-198.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARROSO, Fabiana Pinheiro. A coordenação pedagógica na organização do currículo da educação infantil de Turmalina, Minas Gerais: que figura é essa? 2021. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) –Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Segunda Versão – Revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://undime-sc.org.br/wpcontent/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf. Acesso em: 14 out. 2019.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1999.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 ago. 2020.
BRASIL. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009.
BRUNO, Eliane B. G.; ABREU, Luci C.; MONÇÃO, Maria A. G. Os saberes necessários ao coordenador pedagógico de Educação Infantil: reflexões, desafios e perspectivas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (org.). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Loyola, 2010. p. 77- 98.
CAGLIARI, Paola et al. A equipe de coordenação pedagógica e o desenvolvimento profissional. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org.). As cem linguagens da criança – a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: penso, 2016. p. 143-152.
CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto-Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Análise do discurso das diretrizes curriculares nacionais de Educação Infantil: currículo como campo de disputas. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 466-476, set./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.15782
CORREIA, Bianca Cristina. À base de um golpe, a BNCC foi aprovada: implicações para a Educação Infantil. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto. (org.). Educação é a Base? – 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 95-107.
CRAIDY, Carmem Maria. Educação Infantil e as novas definições da legislação. In: CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis E. (org.). Educação Infantil pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 23-26.
DUMONT-PENA, Érica; SILVA, Isabel de Oliveira e. Aprender a cuidar: diálogos entre saúde e educação infantil. São Paulo: Cortez, 2018. (Coleção Educação & Saúde, v. 13).
FERNANDES, Maria José da Silva. Coordenador pedagógico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancela; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
FILIPPINI, Tiziana. O papel do pedagogista. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org.). As cem linguagens da criança – a abordagem de Reggio Emilia na Educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 123-127.
FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; CAMÕES, Maria Clara de Lima Santiago; DRUMMOND, Rosalva de Cássia Rita. Produções curriculares e educação infantil–apostas ou garantias? EccoS–Revista Científica, n. 59, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n59.13657
GIARETA, Paulo Fioravante; SILVA, Felipe de L.; GARCIA, Fabiola Xavier V. A Produção de Conhecimento sobre a BNCC como Política Curricular: Caracterização das Publicações em Artigos, Teses e Dissertações. Revista Ensin@ UFMS, v. 2, n.º 6, p. 19-33, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/14709 (Acesso em: 29/12/2021).
HADDAD, Lenira. Tensões universais envolvendo a questão do currículo para a Educação Infantil. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 418-437.
LOPES, Denise Maria de Carvalho; SOBRAL, Elaine Luciana Silva. Educação Infantil e Currículo: políticas e práticas. Debates em Educação, Maceió, v. 6, n. 11, p. 75, 2014. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2014v6n11p75
MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Currículo, Cultura e Sociedade. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 7-37.
PEREIRA, Jorgiana Ricardo. A coordenação pedagógica na Educação Infantil: o que dizem a coordenadora pedagógica e as professoras? In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: ANPEd, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-3622.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. A Pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma Pedagogia da Educação Infantil. Florianópolis, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 1999. 290f.
SACRISTÁN, José Gimeno. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Tradução Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SAITTA, Laura Restuccia. Coordenação pedagógica e trabalho em grupo. In: BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna. (org.). Manual de educação infantil de 0 a 3 anos: uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 114-120.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade. O Currículo Integrado. Porto Alegre: Artmed, 2004.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Política educativa, multiculturalismo e práticas culturais democráticas nas salas de aula. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 4, p. 5-25, jan./abr. 1997.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Currículo da educação infantil – considerações a partir das experiências das crianças. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e188125, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698188125
SANTOS, Sandro Vinícius Sales dos. Especificidades da Coordenação Pedagógica. Presença Pedagógica, v. 21, n. 124, p. 40-46, jul./ago. 2015.
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos; BARROSO, Fabiana Pinheiro; NASCIMENTO, Jessica Mayara. Convergências e tensões na produção acadêmica sobre currículo da Educação Infantil. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 350-371, jan./mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p350-371
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013
TIRIBA, Léa; FLORES, Maria Luiza Rodrigues. A Educação Infantil no contexto da base nacional comum curricular: em defesa das crianças como seres da natureza, herdeiras das tradições culturais brasileiras. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 158-183, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p157
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).