Meanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282

Keywords:

Early Childhood Education’s Curriculum, Pedagogical coordination, Meanings

Abstract

This text discusses the pedagogical coordinators’ view on the organization of the curriculum for Early Childhood Education. Based on the Childhood Pedagogies, as well as on theories on curriculum, semi-structured interviews with six pedagogical coordinators from Turmalina, Minas Gerais, Brazil, are analyzed. The dialogues with the coordinators show that, if, on the one hand, they understand the child as the center of pedagogical practices and play as a favorable moment for their development; on the other hand, they point out that the curriculum suggests prescriptions for educational practices, although it is a daily construction of children and teachers. As final remarks, the pedagogical coordination is evidenced as an essential element in the articulation between the prescribed curriculum and the one experienced by the children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana Pinheiro Barroso, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade Interdiciplinar em Humidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (PPGED-UFVJM). Atua como gestora na Secretaria Municipal de Educação de Turmalina, Minas Gerais.

Sandro Vinicius Sales dos Santos, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Professor Adjunto do Curso de Pedagogia da Faculdade Interdisciplinar em Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK (Pedagogia/FIH/UFVJM) e pesquisador do quadro de docentes permanentes do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFVJM) e do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas (MPICH-UFVJM). Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação Conhecimento e inclusão social da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2016); Mestre em educação pelo mesmo Programa (2013); Especialista em Educação Infantil pelo Curso de Especialização Lato Sensu em Docência da Educação Básica (LASEB/FaE/UFMG); Pedagogo pelo Instituto Superior de Educação Anísio Teixeira (2008).

References

ALVES, Nancy Nonato Lima. Trabalho e identidade profissional na coordenação pedagógica em educação infantil: contradições e possibilidades. In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO – ANPED, 34., 2011, Natal. Anais [...]. Natal: ANPEd, 2011. Disponível em: http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT07/GT07-591%20int.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancela; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação - CDROOM, 2010.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. (org.). Práticas cotidianas na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Brasília: MEC/UFRGS, 2009.

BARBOSA, Maria Carmen; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen; FARIA, Ana Lúcia Goulart. (org.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições para inventar um currículo de Educação Infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 185-198.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BARROSO, Fabiana Pinheiro. A coordenação pedagógica na organização do currículo da educação infantil de Turmalina, Minas Gerais: que figura é essa? 2021. 176 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) –Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Segunda Versão – Revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://undime-sc.org.br/wpcontent/uploads/2016/05/2%C2%AA-BNCC-BOOK.pdf. Acesso em: 14 out. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, 1999.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 ago. 2020.

BRASIL. Resolução Nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 242, p. 18-19, 18 dez. 2009.

BRUNO, Eliane B. G.; ABREU, Luci C.; MONÇÃO, Maria A. G. Os saberes necessários ao coordenador pedagógico de Educação Infantil: reflexões, desafios e perspectivas. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. (org.). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Loyola, 2010. p. 77- 98.

CAGLIARI, Paola et al. A equipe de coordenação pedagógica e o desenvolvimento profissional. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org.). As cem linguagens da criança – a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: penso, 2016. p. 143-152.

CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto & Contexto-Enfermagem, Florianópolis, v. 15, n. 4, p. 679-684, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017

CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Análise do discurso das diretrizes curriculares nacionais de Educação Infantil: currículo como campo de disputas. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 466-476, set./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.3.15782

CORREIA, Bianca Cristina. À base de um golpe, a BNCC foi aprovada: implicações para a Educação Infantil. In: CÁSSIO, Fernando; CATELLI JR., Roberto. (org.). Educação é a Base? – 23 educadores discutem a BNCC. São Paulo: Ação Educativa, 2019. p. 95-107.

CRAIDY, Carmem Maria. Educação Infantil e as novas definições da legislação. In: CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis E. (org.). Educação Infantil pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 23-26.

DUMONT-PENA, Érica; SILVA, Isabel de Oliveira e. Aprender a cuidar: diálogos entre saúde e educação infantil. São Paulo: Cortez, 2018. (Coleção Educação & Saúde, v. 13).

FERNANDES, Maria José da Silva. Coordenador pedagógico. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancela; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. (org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.

FILIPPINI, Tiziana. O papel do pedagogista. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. (org.). As cem linguagens da criança – a abordagem de Reggio Emilia na Educação da primeira infância. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. p. 123-127.

FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; CAMÕES, Maria Clara de Lima Santiago; DRUMMOND, Rosalva de Cássia Rita. Produções curriculares e educação infantil–apostas ou garantias? EccoS–Revista Científica, n. 59, p. 1-19, 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n59.13657

GIARETA, Paulo Fioravante; SILVA, Felipe de L.; GARCIA, Fabiola Xavier V. A Produção de Conhecimento sobre a BNCC como Política Curricular: Caracterização das Publicações em Artigos, Teses e Dissertações. Revista Ensin@ UFMS, v. 2, n.º 6, p. 19-33, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/anacptl/article/view/14709 (Acesso em: 29/12/2021).

HADDAD, Lenira. Tensões universais envolvendo a questão do currículo para a Educação Infantil. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 418-437.

LOPES, Denise Maria de Carvalho; SOBRAL, Elaine Luciana Silva. Educação Infantil e Currículo: políticas e práticas. Debates em Educação, Maceió, v. 6, n. 11, p. 75, 2014. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2014v6n11p75

MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e Teoria Crítica do Currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu da. (org.). Currículo, Cultura e Sociedade. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 7-37.

PEREIRA, Jorgiana Ricardo. A coordenação pedagógica na Educação Infantil: o que dizem a coordenadora pedagógica e as professoras? In: REUNIÃO ANUAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: ANPEd, 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt07-3622.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A Pesquisa em Educação Infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma Pedagogia da Educação Infantil. Florianópolis, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 1999. 290f.

SACRISTÁN, José Gimeno. (org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Tradução Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2005.

SAITTA, Laura Restuccia. Coordenação pedagógica e trabalho em grupo. In: BONDIOLI, Anna; MANTOVANI, Susanna. (org.). Manual de educação infantil de 0 a 3 anos: uma abordagem reflexiva. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 114-120.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e Interdisciplinaridade. O Currículo Integrado. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Política educativa, multiculturalismo e práticas culturais democráticas nas salas de aula. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 4, p. 5-25, jan./abr. 1997.

SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Currículo da educação infantil – considerações a partir das experiências das crianças. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e188125, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698188125

SANTOS, Sandro Vinícius Sales dos. Especificidades da Coordenação Pedagógica. Presença Pedagógica, v. 21, n. 124, p. 40-46, jul./ago. 2015.

SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos; BARROSO, Fabiana Pinheiro; NASCIMENTO, Jessica Mayara. Convergências e tensões na produção acadêmica sobre currículo da Educação Infantil. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 350-371, jan./mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p350-371

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXI, n. 73, p. 209-244, dez. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400013

TIRIBA, Léa; FLORES, Maria Luiza Rodrigues. A Educação Infantil no contexto da base nacional comum curricular: em defesa das crianças como seres da natureza, herdeiras das tradições culturais brasileiras. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 158-183, jul./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2016v8n16p157

Published

2022-06-10

How to Cite

BARROSO, Fabiana Pinheiro; SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Meanings assigned by the pedagogical coordination to the curriculum for early childhood education . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 257–282, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp257-282. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12625. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.