Early childhood education curriculum in the context of the pandemic

problematizing conceptions and relationships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp109-126

Keywords:

Curriculum, Child education, Covid - 19

Abstract

This article discusses curriculum concepts, Early Childhood Education, pedagogical practices, time-space relationships and families-institutions-children in the covid-19 pandemic, revisiting learned data in the area and reflecting on materializations and possibilities in the experience of physical distancing. Understanding that, the curriculum is effective in the context of daily pedagogical practices and the relationships between teachers and children, recognizing that such practices have been significantly changed and re-signified, despite the challenges of the virtual environment. The experiences presented exemplify the redefinition of these practices and highlight the challenges faced, specially examples of successful practices of teachers and Child Education Units in Paraíba.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda de Lourdes Almeida Leal, Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Psicóloga (UEPB), Mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP) e Doutora em Ciências Sociais (UFCG). Professora da Unidade Acadêmica de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da UFCG.

Ana Luisa Nogueira de Amorim, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Associada I do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba

Maria Betania Barbosa da Silva Lima , Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)

Professora da Unidade Acadêmica de Educação Infantil da Universidade Federal de Campina Grande

References

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd). Posicionamento sobre o Parecer do CNE que trata da Reorganização dos Calendários Escolares durante a Pandemia. Rio de Janeiro, 24 abr. 2020. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/posicionamento-sobre-o-parecer-do-cne-que-trata-dareorganizacao-dos-calendarios-escolares. Acesso em: 13 dez. 2021.

AQUINO, Ligia Maria Motta Lima Leão de; MENEZES, Flávia Maria de. Base nacional comum curricular: tramas e enredos para a infância brasileira. Debates em educação. v. 8, n. 16, p. 11-28, 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2409/2133. Acesso em: 13 dez. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al. O que é básico na base nacional comum curricular para a educação infantil? Debates em educação. v. 8, n. 16, p. 29-45, 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2492/2131. Acesso em: 13 dez. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FLORES, Maria Luiza Rodrigues. Base Nacional Comum Curricular: garantia ou ameaça à consolidação da identidade da Educação Infantil. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, RS, 73-110, v. 25, Dossiê, 2020. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/8630. Acesso em: 13 dez. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Práticas cotidianas na educação infantil: bases para a reflexão sobre as orientações curriculares. Projeto de cooperação técnica MEC e UFRGS para a construção de orientações curriculares para educação infantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2009 (relatório técnico). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/relat_seb_praticas_cotidianas.pdf. Acesso em: 13. dez. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; HORN, Maria das Graças Souza. Organização do espaço e do tempo na escola infantil. In: CRADY, Carmem; KAERCHER, Gládis E. (Orgs.). Educação Infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. Disponível em: file:///C:/Users/CH/Downloads/Organiza%C3%A7%C3%A3o%20do%20tempo%20e%20do%20espa%C3%A7o%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20infantil.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: CNE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_20dez_site.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: CNE, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/rceb05_09.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Nota de esclarecimento, de 18 de março de 2020. Brasília: CNE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=142021-nota-de-esclarecimento-covid-19&category_slug=fevereiro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 05 out. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei n° 8.069/1990. Estatuto da criança e do adolescente. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.html. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 13 dez. 2021.

BRITTO, Teca de Alencar. Música na Educação Infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Petrópolis, 2003.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2021.

LOPES, Jader Janer Moreira. Geografia da Infância, espaços desacostumados e mapas vivenciais. In: SANTOS, Maria Walburga dos; TOMAZZETTI, Cleonice Maria; MELLO, Suely Amaral. (Orgs.). Eu ainda sou criança: educação infantil e resistência. São Paulo: EDUFSCar, 2019, p. 123-136. Disponível em: https://edufscar.com.br/eu-ainda-sou-crianca:-educacao-infantil-e-resistencia-509000182?search=eu%20ainda%20sou%20crian%C3%A7a. Acesso em: 20 nov. 2021.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 262-280, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/SGqJ6b5C4m44vh8R5hPV78m/?lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2021.

MINISTÉRIO PÚBLICO DA PARAÍBA. Centro de Apoio Operacional às Promotorias de Justiça de Defesa da Educação. Esclarecimentos a respeito das normas aplicáveis à educação em razão da pandemia de COVID-19 que elegem critérios para reorganização dos calendários escolares para o ano letivo de 2020. João Pessoa: MPPB, 2020. Disponível em: http://www.mppb.mp.br/images/IMPRENSA/Orientaes-CAO-Calendrio-Escolar-CNE-verso-final-1.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

MOVIMENTO INTERFÓRUNS DE EDUCAÇÃO INFANTIL DO BRASIL (MIEIB). Posicionamento Público do Movimento Interfóruns de Educação Infantil do Brasil (MIEIB) relativo à proposta de Parecer do Conselho Nacional de Educação (CNE) sobre reorganização dos calendários escolares e atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid-19. Brasília, 19 abr. 2020. Disponível em: https://www.mieib.org.br/wp-content/uploads/2020/04/POSICIONAMENTO-MIEIB-PARA-O-CNE-FINAL-19.04.2020.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

OLIVEIRA, Zilma Ramos de. O trabalho do professor na Educação Infantil. São Paulo: Biruta, 2012.

SANTOS, Sandro Vinícius Sales dos. Currículo da Educação Infantil: considerações a partir das experiências das crianças. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/xchDQ9dsNn6DzRzBsgr3wmP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 dez. 2021.

UNIÃO NACIONAL DOS DIRIGENTES MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO (UNDIME). Considerações à proposta de Parecer do Conselho Nacional de Educação (CNE) sobre reorganização dos calendários escolares e atividades pedagógicas durante o período de Pandemia da Covid-19. Brasília, 23 abr. 2020. Disponível em: https://undime.org.br/uploads/documentos/php3EL21d_5ea31bea4ceb4.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021.

Published

2022-06-10

How to Cite

LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida; AMORIM, Ana Luisa Nogueira de; LIMA , Maria Betania Barbosa da Silva. Early childhood education curriculum in the context of the pandemic: problematizing conceptions and relationships . Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 109–126, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp109-126. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12676. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.