BNCC for early childhood education and the emergency of resistances
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p1-14Keywords:
Early Children, Curriculum, EmancipationAbstract
This theoretical essay aims to problematize the idea of the Base Nacional Comum Curricular (BNCC) for early childhood education and the paradoxical, universal and homogenizing proposal aimed at “building a fair, democratic and inclusive society”. Throughout the text, we discuss the words/concepts that make up this document, critically dissecting what they supposedly call BASE – NACIONAL – COMUM – CURRICULAR. We point to the traps of a universal curriculum and the relevance of intersectional analyzes that consider markers of differences such as ethnicity, age, gender, and social class. Then, we approach some aspects of neoliberal public policies that defend privatist and competitive initiatives that place education as a commodity and a target for entrepreneurs. We finish by indicating elements of an emancipatory Pedagogy from birth that promotes resistance and fights for equity and social transformation.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; CRUZ, Ana Cristina J.; MORUZZI, Andrea Braga. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a educação infantil? Debates em Educação. Maceió, vol. 8, nº 16, p.I-VI, Jul./Dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2830 . Acesso em: 10/7/21.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; SANTOS, Solange Estanislau dos. As crianças pequenas precisam de uma Base Nacional Comum Curricular? A guisa de apresentação. Debates em Educação. Maceió, vol. 8, nº 16, p.I-VI, Jul./Dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2830 Acesso em: 10/7/21.
ARELARO, Lisete Regina Gomes.Avaliação das políticas de educação infantil no Brasil: avanços e retrocessos. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, p.206-222, jul-dez 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n36p290/35620 Acesso em: 19/7/21.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus. 1984 .
BARBOSA, Maria Carmen Silveira, & RITCHER, Sandra Regina Simonis. Campos de Experiência: uma possibilidade para interrogar o currículo. In: FINCO, Daniela; BARBOSA, Maria Carmen Silveira & FARIA, Ana Lucia Goulart de (Eds.). Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de Educação Infantil brasileiro (p. 185-198). Campinas: Edições Leitura Crítica. 2015.
BASSOK, Daphna; LATHAM, Scott; ROREM, Anna.. Is Kindergarten the New First Grade?. AERA Open. 2. 2016.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, Brasília, DF, 2010.Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 25 mar. 2020.
CORREA, Bianca Cristina. De que base a educação infantil necessita? In: SILVA. Fabiany de Cássia ; XAVIER, Constantina Filha. (Orgs.) Conhecimentos em disputa na Base Nacional Comum Curricular, Campo Grande/MS, Ed. Oeste, 2019, p. 79- 88.
FARIAS, Rhaisa Naiade Pael; MÜLLER, Fernanda. A Cidade como espaço da infância. Educação & Realidade, Porto Alegre, 42(1), 261-282. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/6FSDtKhCPWkPPMdQzwGzSHn/?lang=pt
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf
GOBBI, Marcia Aparecida. Entreatos: precisamos de BNCC ou seria melhor contar com a base ? A Base Nacional Comum Curricular de Educação Infantil. Debates em Educação. Maceió, v. 8, nº 16, Jul./Dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2401
KULMAN, Moisés Júnior. Educação Infantil e Currículo. In: FARIA, Ana Lucia G.; PALHARES, Marina S. (org.). Educação Infantil pós-LDB: rumos e desafios. Campinas/SP: Autores associados, 1999, p.51- 65.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educ. Soc., Campinas, v. 36, nº. 133, p. 891-908, out.-dez., 2015.Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MxBmvSrkFgnFRrm5XsRWzgg/?format=pdf&lang=pt
MILLER, Janet. Teorização do Currículo como antídoto contra a cultura da testagem. E-curriculum, v. 12, n. 3, p. 2043-2063, dez. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/766/76632904015.pdf
OLIVEIRA, Fabiana de; ABRAMOWICZ, Anete.Políticas Públicas e Direitos das Crianças: uma reflexão a partir da perspectiva étnico-racial. Zero-a-seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, p.290-307, jul-dez 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n36p290/35620. Acesso em: 19/7/21.
QVORTRUP, Jens. Infância e Política. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, v.40, n.141, p.777-792, set./ Dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/bqRcpxVHmtt6VzH7mvP6VHb/?lang=pt . Acesso em: 10/7/21.
SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Currículo é responsabilidade: discussão contemporânea na Itália. Debates em Educação. Maceió, v. 8, nº 16, p.89-117,Jul./Dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2408. Acesso em: 19/7/21
SANTOS, Sandro Vinicius Sales dos. Walter Benjamin e a experiência infantil: contribuições para a Educação Infantil. Pro-Posições, Campinas, n.26, v.2, p. 223-239. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/g558JZr8XPDrPMcNqTLCXFv/?format=pdf&lang=pt
TODOS PELA EDUCAÇÃO. A educação no Brasil: uma perspectiva internacional. Publicado originalmente pela OCDE em inglês sob o título: Education in Brazil: an international perspective © OECD 2021. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2021/06/A-Educacao-no-Brasil_uma-perspectiva-internacional.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).