Get out of the classroom!

the importance of transcendent teaching strategies

Authors

  • Daniel Delgado Queissada Centro Universitário AGES

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp680-695

Keywords:

Meaningful learning, Classroom, Construction of knowledge

Abstract

Traditionally, the classroom has its unquestionable use. However, its use, often just for a passive transmission of knowledge, can have a devastating effect. The professional illness of teachers is increasing, and the disinterest of students increases every year, the teaching that could be pleasurable ends up being suffering and lonely. Knowledge should be constructed by students, not just absorbed. Such constructions are carried out in various ways and in various places. Therefore, leaving the classroom is an alternative teaching strategy. However, it is noticeable that new strategies sometimes suffer resistance, but we must keep in mind that there is not only one way to teach, and that methods where the student actively constructs knowledge are extremely productive. This work is a critical (passive) bibliographic review with a theoretical framework based mainly on relevant studies in the area, of the last 5 years. Thus, it is expected an expansion of the teaching vision in relation to teaching/learning strategies that transcend the classroom. Thus, the aim of this text is to encourage teachers to follow other paths to learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Tiago Yamazaki Izumida et al. Alimentação saudável em foco: oficina temática como estratégia para promover a aprendizagem significativa no ensino de Ciências. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, UFRJ, n. 1, v. 23, 2018.

ALVES, Lynn Rosalina Gama; PRETTO, Nelson. Escola: um espaço de aprendizagem sem prazer? Revista Comunicação & Educação, São Paulo, UFBA, n. 16. p. 29-35, 1999.

ARRUDA, Sergio de Mello; PASSOS, Marinez Meneghello. Instrumentos para a análise da relação com o saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, Cornélio Procópio, Universidade Estadual do Norte do Paraná, v. 1, n. 2, p. 95-115, 2017.

ARRUDA FILHO, Norman de Paula; BEUTER, Barbara Przybylowicz. Faculty Sensitization and Development to Enhance Responsible Management Education. The International Journal of Management Education, v. 18, p. 1-9, 2020.

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspetiva cognitiva. Lisboa: Paralelo Editora, LDA, 2003.

BASSETTO, Camila Fernanda; FERREIRA, Eric Chibana; AGUIAR, Renato Forte. Relação Entre Desempenho Educacional e Quantidade de Alunos: uma análise empírica regional com dados do SARESP. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 2072-2087, 2017.

BAYIR, Eylem. Developing and playing chemistry games to learn about elements, compounds and the Periodic Table: elemental periodica, compoundica and groupica. Journal Chemical Education, v. 91, n. 4, p. 531-535, 2014.

CHENG, Meng-Tzu et al. An educational game for learning human immunology: what do students learn and how do they perceive? British Journal of Educational Technology, v. 45, n. 5, p. 820-833, 2014.

DANQUAH, Frank Osei; ASIAMAH, Bright Korankye; TWUMASI, Martinson Ankrah. The unique motivational factors affecting teachers’ performance among senior high schools in Kumasi Metropolis. International Journal of Academic Research in Business & Social Sciences, v. 9, n. 2, p. 414-432, 2019.

DEMO, Pedro. Educação e alfabetização científica. Rio de Janeiro: Papirus, 160 p., 2010.

DIEHL, Liciane; MARIN, Angela Helena. Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 7, n. 2, p. 64-85, 2016.

FACIONE, Peter; CROSSETTIC, Maria da Graça Oliveira; RIEGELD, Fernando. Pensamento Crítico Holístico no Processo Diagnóstico de Enfermagem. Revista Gaúcha Enfermagem, Porto Alegre, UFRGS, v. 38, n. 3, p.1-2, 2017.

FELDKERCHER, Nadiane. Jovens Doutores em Início da Carreira Docente. Ensino em Re-vista, v. 27, n. 1, p. 333-350, 2020.

FRANÇA, Cyntia Simioni; CUNHA, Nara Rubia Carvalho; PRADO, Guilherme do Val Toledo. Ressignnificar a Formação Docente na Relação com as Experiências Vividas. Revista FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, v. 29, n. 57, p. 219-234, 2020.

GEMIGNANI, Elizabeth Yu Me Yut. Formação de Professores e Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem: Ensinar Para a Compreensão, Revista Fronteira das Educação, Recife, v. 1, n. 2, p. 1-27, 2012.

GHEDIN, Evandro. (Org.). Teorias Psicológicas do Ensino-Aprendizagem. Boa Vista: UERR Editora, 2012.

GRUSCHKA, Andreas. Teoria crítica e pesquisa empírica em Educação: a escola e a sala de aula. CONSTELACIONES: Revista de teoria crítica, Argentina, UNIR, n. 6, p. 3-31, 2014.

GUERREIRO, António et al. Comunicação na sala de aula: a perspectiva do ensino exploratória da matemática, Revista Zetetiké, Campinas, v. 23, n. 44, p. 279-295, 2015.

HIGAI, Elza de Fátima Ribeiro et al. Avaliação do processo pedagógico em metodologia de aprendizagem ativa. In: 5 Congresso Iberomaericano de Pesquisa Qualitativa. Portugal, v.1, p. 270-278, 2016.

JUSTINE, Nairuba. Motivational Practices and Teachers' Performance in Jinja Municipality Secondary Schools, Jinja District, Uganda. ERIC Clearinghouse Publisher, 2011.

LIMA, João Paulo Resende de; ARAUJO, Adriana Maria Procópio de. Tornando-se Professor: análise do processo de construção da identidade docente dos professores de contabilidade. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 12, n. 2, p. 59-80. 2019.

MA, Jiani; WEN, Qin. Understanding International Student’s In-class Learning Experiences in Chinese Higher Education Institutions. Journal Higher Education Research & Development, v. 37, n. 6, p. 1186-1200, 2018.

MARTINS, Sónia Matilde Pinto Correia; FERNANDES, Elsa Maria dos Santos. Robots como ferramenta pedagógica nos primeiros anos: a aprendizagem como participação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 20, n. 61, p. 333-358, 2015.

MASETTO, Marcos Tarciso. Inovação na aula universitária: espaço de pesquisa, construção de conhecimento interdisciplinar, espaço de aprendizagem e tecnologias de comunicação. Revista Perspectiva, Florianópolis, UFSC, v. 29, n. 2, p. 597-620, 2011.

MASINI, Elcie Fortes Salzano. Aprendizagem significativa na escola. Aprendizagem Significativa em Revista/Meaningful Learning Review, Rio Grande do Sul, UFRGS, v. 6, n. 3, p. 70-78, 2016.

MELO, Edilaine Andrade et al. A aprendizagem de botânica no ensino fundamental: dificuldades e desafios. Scientia Plena, Aracajú, UFS v. 8, n. 10, p. 1-8. 2012.

MENDES, Andréia Almeida et al. A percepção dos estudantes do curso de administração a respeito do processo de implantação de metodologias ativas de ensino-aprendizagem: o desenvolvimento da aprendizagem significativa. Revista Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 15, n. 2, p. 182-192, 2017.

MESQUITA, Simone Karine da Costa; MENESES, Rejane Millions Viana; RAMOS, Débora Karollyne Ribeiro. Metodologias ativas de ensino/aprendizagem: dificuldades de docentes de um curso de enfermagem. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 473-486, 2016.

MORALES, Maria Elisa Navarro; LONDOÑO, Roberto. Inverted Classroom Teaching in the First-year Desing Studio, a Case Study. British Journal of Educational Technology, v. 50, n. 5, p. 2651-2666, 2018.

NAGIB, Leonardo de Rezende Costa; SILVA, Denise Mendes da. Adoção de Metodologias Ativas e sua Relação com o Ciclo de Vida e a Qualificação Docente no Ensino de Graduação em Ciências Contábeis. Revista Contabilidade & Finanças, v. 31, n. 82, p. 145-164, 2019.

NEVES, Fábio Fernandes; PAZIN-FILHO, Antônio. Construindo cenários de simulação: pérolas e armadilhas. Scientia Medica. São Carlos, UFSCar, v. 28, n. 1, p. 1-8, 2018.

NEVES, Vivian de Carvalho Reis; KOIFMAN, Lilian. Formação em saúde através da inserção em cenários de prática profissional: perfil de egressos. Diversitates International Journal, Rio de Janeiro, UFF, v. 10, n. 2, p. 29-43, 2018.

OLIVEIRA, Wendel Cristian de; SILVA, Flávia Gonçalves da. Alienação, sofrimento e adoecimento do professor na educação básica. Revista LABOR, Fortaleza/CE, v. 1, n. 13, p. 7-27, 2015.

OSMAN, David J; WARNER, Jayce R. Measuring teacher motivation: the missing link between professional development and practice. Teaching and Teacher Education, v. 92, p. 1-12, 2020.

PAIS, Heloisa Mirian Vieira et al. A contribuição da ludicidade no ensino de ciências para o ensino fundamental. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1024-1035, 2019.

PERDIGÃO, Ana Maria. “Cenas da Vida Real”: O role-playing e a simulação em contexto de aulas práticas laboratoriais no ensino de Enfermagem. Indagatio Didactica, Aveiro, Universidade de Aveiro, v. 9, n. 1, 2017.

QUEIROZ, Eliete Lima de. O professor do Ensino Superior e o Caminho da Profissionalidade no Início da Carreira Docente. Revista Científica de Iniciación a la Investigación, v. 2, n. 2, p. 1-10, 2017.

RAHMAWATI, Yuli; TAYLOR, Peter Charles. Moments of critical realization and appreciation: a transformative chemistry teacher reflects. Journal Reflective Practice: international and multidisciplinary perspectives, v. 16, n. 1, p. 31-42, 2015.

SERRA, Juan Carlos. Profesores principiantes y los nuevos desafíos de las instituciones educativas. In: Congreso sobre profesores principiantes e inserción profesional en la docência. Chile: Universidad Autónoma de Chile, 2012.

SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIASA; lessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antonio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais - aspectos gerais. Medicina (Ribeirão Preto), São Paulo, FMRP, n. 3, v. 47, p. 284-289, 2014.

VALERJEVNA, Krasilnikova Natalja et al. Inverted Classroom as Innovative International Educational Technology in Teaching Doctors in Global Challenges Era. Advances in Economics, Business and Management Research, v. 131, p. 755-760, 2020.

VIEIRA, Marta Neves Campanelli Marçal; PANUNCIO-PINTO, Maria Paula. A Metodologia da Problematização (MP) como estratégia de integração ensino-serviço em cursos de graduação na área da saúde. Medicina, v. 48, n. 3, p. 241-248, 2015.

Published

2022-06-10

How to Cite

QUEISSADA, Daniel Delgado. Get out of the classroom! the importance of transcendent teaching strategies. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 680–695, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp680-695. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12793. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)