Necessary knowledge for acupuncturists

a look from teacher trainers

Authors

  • João Manoel da Silva Malheiro Universidade Federal do Pará
  • Evanilse Maria Leite Fernandes Sales Faculdade Einstein - FACEI

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13417

Keywords:

Teaching Knowledge, Acupuncture, Teacher Trainer, ABA

Abstract

Knowledge inherent to acupuncturists for efficient practice is fundamental. We aimed to analyze the knowledge that acupuncturists need to have in to develop an efficient practice. This qualitative study, with semi-structured interviews, was carried out with four teacher trainers from the Brazilian Association of Acupuncture. The answers were evaluated by content analysis, and three categories emerged: teachings beyond the contents; knowledge for professional success, and knowledge of the good acupuncturist. The analyzed data showed that the knowledge of acupuncturists should be disciplinary, curricular and pedagogical. This knowledge is not enough to form good professionals, because they need holistic knowledge to deal with the vicissitudes of the human being.

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Author Biographies

João Manoel da Silva Malheiro, Universidade Federal do Pará

Bolsista Produtividade em Pesquisa Nível 2 do CNPq. Possui Graduação em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas (UFPA, 1989), Especialização em Ensino de Ciências (UEPA, 2000), Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA, 2005), Doutorado em Educação Para a Ciência (UNESP, 2009) , Pós-Doutorado em Ciências da Educação (Universidade do Porto, 2014) e Pós-Doutorado em Educação para a Ciência (UNESP - 2018 - 2019). Pós-doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Científica Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (agosto/2021 a Julho/2022). Atualmente é Professor Associado III da Universidade Federal do Pará. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (IEMCI/PPGECM) e da Faculdade de Pedagogia (Campus Castanhal). Coordenador do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão FormAÇÃO de Professores de Ciências. Coordenador do Clube de Ciências Prof. Dr. Cristovam W. P. Diniz. Linha de pesquisa: Formação de Professores de Ciências e Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem de Ciências.

Evanilse Maria Leite Fernandes Sales, Faculdade Einstein - FACEI

Professora Formadora da Associação Brasileira de Acupuntura (ABA) e da Faculdade Einstein.

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Published

2023-03-25

How to Cite

MALHEIRO, João Manoel da Silva; SALES, Evanilse Maria Leite Fernandes. Necessary knowledge for acupuncturists: a look from teacher trainers. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e13417, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe13417. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13417. Acesso em: 25 nov. 2024.

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