The absence of the body in school

a look at the students' corporeality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14077

Keywords:

Absence of the Body, Corporeal subject, Education, Merleau-Ponty

Abstract

The article is born from the suspicion that many of the school’s educational practices occur with a tacit assomption of the corporal absence of the students.This is because, not infrequently in the school context, the body undergoes adaptations that distance it from itself, limiting it to material to perform predetermined actions. Attentive to the implications of this absence of the body, and proposing references to move forward in this reflection, this study explores elements of the phenomenological path of Merleau-Ponty about the corporeal subject. Therefore, the concept of corporeality is analyzed in order to reflect on the corporeal absence of students established in some corporal practices at school. It is in this argumentative itinerary that a displacement of conception is sustained in relation to the subject that is designated by the school as student: from a subject who is absent of body to a corporeal subject; from someone who learns in spite of his corporeality to a subject who experiences learning as his own body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanderlei Carbonara, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutor em Educação. Professor do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Filosofia da Universidade de Caxias do Sul (UCS).

https://orcid.org/0000-0002-0752-1189

https://lattes.cnpq.br/0437585440783626

Amanda Khalil Suleiman Zucco, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutoranda em Educação pela Universidade de Caxias do Sul (UCS). Mestre em Educação, Licenciada em Educação Fisica e Tecnóloga em Dança pela mesma instituição.

CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/0437585440783626

References

AZEVEDO, Denis de Souza; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Ser no mundo, mundo vivido e corpo próprio segundo Merleau-Ponty. Dialektiké: Dossiê Filosofia do Corpo, Natal, v. 1, n. 1, p. 15-37, jun. 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/dialektike/article/view/3009. Acesso em: 8 de jan. 2021.

BARBOSA, Maria Raquel; MATOS, Paula Mena; COSTA, Maria Emília. Um olhar sobre o corpo: o corpo ontem e hoje. Psicologia e Sociedade. v. 23, n. 1, p. 24-34, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/WstTrSKFNy7tzvSyMpqfWjz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 5 de jan. 2021.

CANTO-SPERBER, Monique. Dicionário de ética e filosofia moral. São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2003.

DAOLIO, Jocimar. Os significados do corpo na cultura e as implicações para a Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v.2, n.2, 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2184. Acesso em:

DESCARTES, René. Discurso do método. Trad. Maria Ermantina de Almeida Galvão. 4.ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

FRANCO, Marcel Alves, SANTOS, Luiz Anselmo Menezes; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. Subjetividade, corpo e intercorporeidade a partir da fenomenologia de Merleau-Ponty. Revista Holos, Rio Grande do Norte, Ano 36, v.8, 2020. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/9620. Acesso em: 10 de jan. 2021.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. 36.ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

GRUNENNVALDT, José Tarcísio; SURDI, Aguinaldo César; PEREIRA, Danieli Alves; KUNZ, Elenor. Expressividade, corporeidade e a fenomenologia: quando o corpo-sujeito entra em cena. Atos de pesquisa em educação, v. 7, n. 2, p. 380-403, 2012. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3155. Acesso em: 10 de jan. 2021.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Trad. Luiz Sérgio Repa e Rodnei Nascimento. São Paulo: Martins Fonte, 2000.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Trad. Francisco Cock Fontanella. 3.ed. Piracicaba: UNIMEP, 2002.

MACHADO, Bernadete Franco Grilo. A visão e Corporeidade em Merleau-Ponty. Argumentos - Revista de Filosofia, Fortaleza, ano 2, n°. 3, 2010.

MATOS, Manuel. Jovens, alunos, ensino secundário: um mundo crescente de contradições. Educação, Sociedade e Culturas, Porto, n. 27, p.15-26, 2008. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/?q=publication/revista-educa%C3%A7%C3%A3o-sociedade-culturas/edition/educa%C3%A7%C3%A3o-sociedade-culturas-27. Acesso em: 15 jan. 2021.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Trad. Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 2. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A estrutura do comportamento. Tradução Márcia Valeria Martinez de Aguiar. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia ou helenismo e pessimismo. Tradução de J. Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corpo, percepção e conhecimento em Merleau-Ponty. Estudos de Psicologia, v.13, n.2, p.141-148, 2008.

NÓBREGA, Terezinha Petrucia. Corporeidades: inspirações Merleau-Pontianas. Natal: IFRN, 2016.

SANTIN, Silvino. O corpo simplesmente corpo. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 7, n. 15, p. 57-74, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/2623. Acesso em 15 jan. 2021.

SANTIN, Silvino. Educação física: uma abordagem filosófica da corporeidade. 2.ed. rev. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003.

STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cad. CEDES [online], vol. 21, n. 53, p. 69-83, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jG6yTFZZPTB63fMDKbsmKKv/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 de jan. 2021.

Published

2023-03-25

How to Cite

CARBONARA, Vanderlei; ZUCCO, Amanda Khalil Suleiman. The absence of the body in school: a look at the students’ corporeality. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14077, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14077. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14077. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.