Teaching practicum

a manifest on teacher training for Higher Education

Authors

  • Ivan Fortunato IFSP Itapetininga
  • Osmar Hélio Alves Araújo Universidade Federal da Paraíba
  • Emerson Augusto de Medeiros Universidade Federal Rural do Semi-Árido https://orcid.org/0000-0003-3988-3915

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-17.e14477

Keywords:

Teaching Practicum. , University teaching, Pedagogy

Abstract

In this paper, three complaints and announcements are presented to discuss the relationship between Teaching Practicum in Graduate pPograms and teacher-researcher training for Higher Education: (I) the dichotomy between training for research and teaching, (II) the solitary dimension of the Teaching Internship, and (III) the lack of Pedagogy in the training of masters and doctors. In the end, it is expected to promote reflections on the formation of the teacher-researcher for Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivan Fortunato, IFSP Itapetininga

Professor do Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Doutor em Geografia (UNESP).

Osmar Hélio Alves Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Doutor em Educação (UFPB). Coordenador do Laboratório de práticas, estudos e pesquisas em formação de professores - Universidade e Escolas de Educação Básica (LACONEX@O).

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). Doutor em Educação (UECE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (POSENSINO/UFERSA/UERN/IFRN).

References

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Circular n° 028/99/PR/CAPES. Brasília, 1999.

D’ÁVILA, Paulo Gilberto Simões. Impacto do estágio de docência sobre o ensino de graduação de bioquímica. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2007.

JOAQUIM, Nathália de Fátima et al. Estágio docência: um estudo no programa de pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Lavras. RAC, v. 15, n. 6, p. 1137-1151, 2011. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000600010.

MARTINS, Maria Márcia Melo de Castro. Estágio de docência na pós-graduação Stricto Sensu: uma perspectiva de formação pedagógica. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicolette. instrumentalização para a realização da prática do ensino de 3º grau. In: D’ANTOLA, Arlette (org). A prática docente na Universidade. São Paulo. EPU, 1992, p.27-42.

MOITA, Filomena Maria; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra. A indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão: o caso do estágio de docência na pós-graduação. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 77-92, 2005. https://www.redalyc.org/pdf/684/68480206.pdf

NEUENFELDT, Manuelli Cerolini. A docência orientada como caminho possível no processo formativo de professores universitários: em busca de indicadores de qualidade. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2008.

NÓVOA, António. Carta a um jovem investigador em Educação. Investigar em Educação - II ª Série, n. 3, 2015. https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2015/06/antc3b3nio-nc3b3voa-carta-a-um-jovem-investigador.pdf

PEREIRA. Aline Luquini; PAIXÃO, Jairo Antônio da. Estágio de docência: caminhos formativos para a educação superior na perspectiva de estudantes de Pós-graduação. Revista de Educação, Campinas, v. 27, e225341, 2022. https://doi.org/10.24220/2318-0870v27e2022a5341

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no Ensino Superior. 3ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2008.

SILVA FORTE, Joannes Paulus; ANGELO, Jordi Othon. Formação docente à deriva: a preparação para o magistério superior em programas de pós-graduação em direito no Brasil. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 48, e237253, 2022. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248237253

SOARES, Sandra Regina. Pedagogia universitária: campo de prática, formação e pesquisa na contemporaneidade. In: NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI Tânia Maria (Org.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. p. 91-108

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

VASCONCELOS, Maria Lúcia M. Carvalho. Contribuindo para a formação de professores universitários: relatos de experiências. In: MASETTO, Marcos Tarciso. (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 1998. p. 77-94.

VERHINE, Roberto Evan; DANTAS, Lys Maria Vinhaes. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 171-191, 2007. https://doi.org/10.21713/2358-2332.2007.v4.128

VIEIRA, Flávia. Em contracorrente: O valor da indagação da pedagogia na universidade. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 28, p. 107-126, 2009. https://doi.org/10.34626/esc.vi28

VIEIRA, Flávia. O professor como arquiteto da pedagogia na universidade. Revista Teias, v. 14 n. 33, p. 138-156, 2013. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24369

Published

2023-02-02

How to Cite

FORTUNATO, Ivan; ARAÚJO, Osmar Hélio Alves; MEDEIROS, Emerson Augusto de. Teaching practicum: a manifest on teacher training for Higher Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–17.e14477, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-17.e14477. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14477. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Most read articles by the same author(s)