The “advertisements” of public-private management in education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14849Keywords:
Public policies, Education, Public-privateAbstract
With the aim of understanding the position of the government of the Brazilian State of Minas Gerais in relation to privatization mechanisms in education, the graphic advertisements of its main educational programs were analysed, through qualitative-interpretative research, with the analysis of the discourse inspired by Michel Foucault. The discursive formations of these advertisements showed that the government of Minas Gerais positions itself as an evaluator and regulator of educational services, which discloses public-private partnerships in education as efficient; and identifies the individual – under the aegis of managerialism – as responsible for the advancement of the state; and thus, tries to direct and promote changes in the power relations between society and government.
Downloads
References
COSTA, F. Z. N.; LEÃO, A. L. M. S. Formações discursivas de uma marca global num contexto local: um estudo inspirado no método arqueológico de Michel Foucault. Organizações & Sociedade, v. 19, n. 62, p. 453-469, 2012.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo. Boitempo editorial, 2016.
DENZIN, N. K. Symbolic interactionism. In: FLICK, U.; VON KARDOFF, E.; STEINKE, I. (Ed.). A companion to qualitative research. London: Sage, 2004
DOE. Diário do Executivo de Minas Gerais. Minas Gerais, 07 ago. 2019. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2020/06/DOE-publica%C3%A7%C3%A3o-Acordo_07.08.2019.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.
FAUSTINI, L. A. et al. Estrutura administrativa da educação básica. In: MENEZES, J. G. de C.; BARROS, R. S. M. de; NUNES, R. A. da C. Estrutura e funcionamento da educação básica - Leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 1998. Cap. 6, p. 137-151.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, p. 197-223, 2001.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 7 ed., 2008.
______ . Ordem do discurso (A). Edições Loyola, 24 ed., 2014.
HAWKINS, J.M.; ALLEN, R. (eds). The Oxford Encyclopedic English Dictionary. Oxford: Clarendon Press, 1991.
INSTITUTO UNIBANCO (Brasil) (org.). Relatório de Atividades Jovem de Futuro 2019 MG. Minas Gerais: Instituto Unibanco, 2019. Disponível em: https://www.institutounibanco.org.br/wp-content/uploads/2020/06/IU-Relatorio_Atividades_MG_2019-digital.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022.
KOSLINSKI, M. C.; RIBEIRO, E.; DE OLIVEIRA, L. X. Indicadores educacionais e responsabilização escolar: um estudo do “Prêmio Escola Nota Dez”. Estudos em Avaliação Educacional, v. 28, n. 69, p. 804-846, 2017.
LACERDA, C. C. O.; MELLO, S. C. B. Se essa Rua Fosse Minha eu Mandava Ladrilhar: Conflitos Sociais no Organizar do Espaço Urbano e a Luta pela Significação entre Discursos e [R]Existência. Organizações & Sociedade, v. 27, n. 95, p. 787-819, 2020.
MARQUES, L. R. Repercussões da nova gestão pública na gestão da educação: um estudo da rede estadual de Goiás. Educar em Revista, v. 36, 2020.
MERQUIOR, J. G. O liberalismo antigo e moderno. 3. ed. São Paulo: É Realizações, 2014.
MINAS GERAIS. Agência Minas. Governo do Estado de Minas Gerais (org.). 2022a. Disponível em: https://www.agenciaminas.mg.gov.br/. Acesso em: 20 mar. 2022.
______. Prodemge. Governo do Estado de Minas Gerais (org.). Transforma Minas. 2022b. Disponível em: https://www.mg.gov.br/transforma-minas. Acesso em: 20 mar. 2022.
______. SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO. (org.). Cartilha Projeto Somar. 2022c. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/cards%20Projeto%20SOMAR.pdf. Acesso em: 18 mar. 2022.
______. SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO. (org.). Orientações para o credenciamento de instituições. TRILHAS DE FUTURO. 2022d. Disponível em: https://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/Orienta%C3%A7%C3%B5es%20para%20o%20Credenciamento%20de%20Institui%C3%A7%C3%B5es.pdf . Acesso em: 09 jun. 2022.
MOTTA, P. R. de M. O estado da arte da gestão pública. RAE, vol. 53, n. 1, 2013.
OSBORNE, J. Arguing to learn in science: The role of collaborative, critical discourse. science, v. 328, n. 5977, p. 463-466, 2010.
PARO, V.H. Formação de gestores escolares: a atualidade de José Querino Ribeiro. Educação e Sociedade, v. 30, n. 107, p. 453-467, 2009.
PARTIDO NOVO. Liberdade Ainda que Tardia. Plano de Governo de Romeu Zema. 2018. Disponível em: http://divulgacandcontas.tse.jus.br/candidaturas/oficial/2018/BR/MG/2022802018/130000600702//proposta_1533160671813.pdf. Acesso em: 22 jan. 2021.
RODRIGUES, E. C. et al. Indicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do Ideb. Estudos em Avaliação Educacional, v. 27, n. 66, p. 662-688, 2016.
SAUNDERS, M.; LEWIS, P.; THORNHILL, A. Research methods for business students. 6a Ed. London: Pearson education, 2009.
SILVA, M. S. P. da; VALENTE, L. de F.; PEREIRA, M. S. F. O “novo” nas trilhas da educação: políticas e prioridades para a educação básica nas Minas Gerais em 2019 (janeiro a junho). In: Políticas e prioridades para educação básica dos governos estaduais eleitos em 2018: para onde os sistemas estaduais caminham? ANPAE, 2019.
SINPROMINAS. Sindicado dos Professores do Estado de Minas Gerais. Professores contestam propaganda do governo estadual. 2022. Disponível em: https://www.sinprominas.org.br/professores-contestam-propaganda-do-governo-estadual/ . Acesso em: 20 abr. 2022.
STILES, D. R. Pictorial representation. In: CASSELL, C.; SYMON, G. (orgs.) Essential guide to qualitative methods in organizational research. London: Sage Publications, 2004.
VERGER, A.; NORMAND, R. Nueva gestión pública y educación: elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, v. 36, p. 599-622, 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).