Continuing training for a humanizing education

challenges and possibilities in contemporary times

Authors

  • Paulo Roberto Dalla Valle Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC https://orcid.org/0000-0002-4075-7150
  • Roque Strieder Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC
  • Ana Cristina Coll Delgado Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14930

Keywords:

Humanizing education, Continuing education, Education

Abstract

This article constitutes a theoretical essay, with a critical-reflective approach, and aims to reflect on the challenges and possibilities of thinking and collectively proposing continuing education for an education in a humanizing perspective. An in-depth look at training practices is established, establishing links with subjective, intersubjective issues, alterity, experiences and formative and learning experiences, as ways and possibilities of thinking about other horizons and perspectives beyond traditional training processes. In this perspective, a potential generator of countless and many other possibilities of becoming and recognizing oneself in the other through continuing education is recognized.

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Author Biographies

Roque Strieder, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Possui graduação em Ciências 1º Grau pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ijuí (1978). Graduação em Ciências Licenciatura Plena Com Habilitação Em Mat pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ijuí (1983). Especialização em Matemática pela Unijuí/RS (1986). Especialização em Adminsitração escolar pela UFSC/SC (1991). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996). Doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1999). Atuou como pró-reitor de pesquisa, pós-graduação e extensão da Universidade do Oeste de Santa Catarina no período de maio de 2000 até maio de 2008. Foi editor da revista Visão Global da Unoesc no período de 2007 a 2010. Professor do programa de Mestrado e Doutorado em Educação da Unoesc. Professor em cursos de graduação e especialização. Atua como pesquisador em projetos de pesquisa da Unoesc, do PIBIC/CNPq e da Fapesc, bem como em projetos com fomento local. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Pensamento complexo. Formação humana. Aprendizagens como experiências em vida. Biociências e biopoder.

Ana Cristina Coll Delgado, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Graduated in Pedagogy (1986), with a specialization in Education (1991) from the Federal University of Pelotas - UFPÈL. Master in Education from the Federal University of Santa Catarina - UFSC (1997). PhD in Education from the Fluminense Federal University ? UFF (2003), with a doctoral internship at the Institute of Child Studies at the University of Minho, Braga/Portugal (2002), supervised by Manuel Jacinto Sarmento. Postdoctoral fellow at the University of Caen, at the Center for Educational Sciences ? França (2009) in sociology of childhood and anthropology of children, supervised by Julie Delalande. Permanent Professor at the PPGEd at UNOESC and Retired Professor at UFPEL. Research Productivity Scholarship from CNPq from 2005 to 2015. She has teaching, research and extension experience in child studies, early childhood education and the early years of elementary school, working mainly in the following areas of interest: educational practices, initial and continuing teacher training in early childhood education and the early years of elementary school; child studies and theoretical-methodological issues of research with children and young people; children's cultures and ludic culture; From 2005 to 2013, he organized four dossiers on Child Studies in Brazil, bringing together researchers from foreign and Brazilian universities. Do you coordinate the CIC Research Group? Children, Childhood and Cultures since 2005.

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Published

2023-05-10

How to Cite

DALLA VALLE, Paulo Roberto; STRIEDER, Roque; DELGADO, Ana Cristina Coll. Continuing training for a humanizing education: challenges and possibilities in contemporary times. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14930, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14930. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14930. Acesso em: 17 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

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