Training of deaf teachers in Rio Branco, Acre

carreer and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14947

Keywords:

Teacher Training, Deaf, Rio Branco, Trajectories, Challenges

Abstract

This paper presents a research on the training of deaf teachers in the municipality of Rio Branco, Acre,  from the perspective of deaf subjects (teachers). Specifically, we intend to describe the training trajectories of six research participants (three deaf men, and three  deaf women). The study is applied, empirical and with a qualitative approach. The objectives are of an analytical-descriptive nature, since we analyzed the speeches of the deaf participants regarding their training processes and the challenges they have faced.  The theoretical foundation was based on the studies of Mendes and Pereira (2017), Nóvoa (1995; 2019); Vilhalva (1994), Quadros and Stumpf (2014) and Stumpf and Linhares (2019).The results showed that the trajectory was permeated with struggles and efforts to overcome challenges, especially regarding communication. The lack of knowledge of Libras in training spaces is a barrier for the deaf, and inclusion is just an intention.  With this, we realize that there is still a lot to advance with regard to the training of deaf teachers in the state of Acre, but the paths are opening and the deaf teacher is, little by little, building his role in the education of the deaf, from of a consolidated formation in specific areas of Libras, in the formations in postgraduate level, in the approvals in public contests for the basic and superior teaching, in the presences in diverse social and political spaces, among others. In this way, we envisage a more humane, inclusive and bicultural formation, in which the deaf person finds space for the appreciation of his culture and the consolidation of his identity (human and professional).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Renato dos Santos Junior, Universidade Federal do Acre

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Acre (2022). Professor de Linguística Aplicada à Língua Brasileira de Sinais na Universidade Federal do Acre.

Alexandre Melo de Sousa, Universidade Federal do Acre

Doutor em Linguística (2007) pela Universidade Federal do Ceará, com Pós-Doutorado (2018-2019) em Linguística Aplicada/Libras pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor de Linguística e Língua Portuguesa na Universidade Federal do Acre.

References

ARAÚJO, N. R.; SOUSA, A. M.; BEZZONI, A. C. Educação de surdos no município de Rio Branco, Acre. Revista Porto das Letras, v. 6, n. 6, Porto Nacional: UFT, 2020, p. 369-389.

BRASIL. CAS - Centro de Apoio aos Profissionais da Educação de Surdos. Projeto de Criação do CAS. 2000.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1998. Brasília, DF: 2016. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Decreto nº 5.626, 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília – DF, 23 de dez. 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL/_2004- 2006/2005/Decreto/D5626.htm. Acesso em: 24 nov. 2021.

BRASIL. Decreto nº 7.612, de 17 de novembro de 2011. Institui o Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência – Plano Viver sem Limite. Disponível em: https://portal.ead.ufgd.edu.br/wp-content/uploads/2014/01/Cartilha-Viver-sem-Limites.pdf. Acesso em: 5 jan. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, 20 de dezembro de 1996. 4. ed. 2020. Brasília, DF. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?se quence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.brccivil_03/leis/l10098.htm. Acesso em: 10 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/cCivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 10 dez. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Ato2015- 2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em: 24 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. Lei Federal nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília, DF. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planossubnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de fevereiro de 2001. Brasília, DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res2_b.pdf. Acesso em: 11 dez. 2021.

BRASIL. Poder Legislativo. SEMESP. Lei nº 14.191, de 3 de agosto de 2021. Brasília, DF. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2021/08/LEI-No-14.191-DE3-DE-AGOSTO-DE-2021.pdf. Acesso em: 12 jan. 2022.

CUNHA JUNIOR, E. P. Surd@s professores em repertório sociolinguístico escolar. In: DAMACENA, Viviane. Educação de surdos: saberes e práticas. Diadema: V&V Editora, 2021, p. 83-98.

ENS, S.; DONATO, S. P. Ser professor e formar professores: tensões e incertezas contemporâneas. In: ENS, R. T.; BEHRENS, M. A. (Orgs.). Ser professor: formação e os desafios na docência. Curitiba: Champagnat, 2011, p. 79-100.

FREZZA, M.; GRISCI, C. L.; KELLER, C. Tempo e espaço na contemporaneidade: uma análise a partir de uma Revista Popular de Negócios RAC. Nome da revista? Curitiba, v. 13, n. 3, 2009, p. 487-503.

MENDES, T. P. L. Ser professor e manter-se na profissão: um estudo com docentes na educação básica. Educação: teoria e prática, Rio Claro, v. 27, n. 55, p. 389-407, 2017.

MESQUITA, S. Ser professor hoje: dilemas e possibilidades de renovação da profissão. In: CANDAU, V. M. (Org.). Didática: recendo/reinventando saberes e práticas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018, p. 45-67.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995, p. 13-33.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684910 Acesso em: 4 fev. 2022.

QUADROS, R. M.; STUMPF, M. R. (Orgs.) Letras Libras: ontem, hoje e sempre. Florianópolis: EDUSFSC, 2014.

SERRANO, F. P. Pesquisar no labirinto: a tese, um desafio possível. São Paulo: Parábola, 2011.

SOUSA, A. M.; LIMA, I. Q.; SANTOS JUNIOR, J. R. Libras e acessibilidade em vídeos para surdos: discussões e diretrizes. Revista Philologus, Rio de Janeiro, v. 1, n. 4, p. 221-232, 2019.

STUMPF, M. R. I; LINHARES, R. S. A. (Orgs.). Referenciais para o ensino de Língua Brasileira de Sinais como primeira língua para surdos na Educação Bilíngue de Surdos: da Educação Infantil ao Ensino Superior. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2021. (Vol. 1).

VILHAVA, Shirley. Despertar do Silêncio. Petrópolis: Editora Arara Azul Ltda., 2004.

Published

2023-05-10

How to Cite

SANTOS JUNIOR, João Renato dos; SOUSA, Alexandre Melo de. Training of deaf teachers in Rio Branco, Acre: carreer and challenges. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e14947, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14947. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14947. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático - Formação Docente: Políticas e Práticas sob a perspectiva Human

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.