Conceptions of environmental education of teachers of the Municipal Education Network of Aracaju-SE

Authors

  • Mariana Reis Fonseca Universidade Federal de Sergipe
  • Aline Lima de Oliveira Nepomuceno Universidade Federal de Sergipe
  • Hevely Catharine dos Anjos Santos Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15258

Keywords:

Socio-environmental dimension, Teacher training, Teaching practice

Abstract

Environmental Education (EE) enables awareness, critical consciousness and active positioning in relation to socio-environmental issues. Therefore, this article aims to understand conceptions about EE of teachers of the municipal education network of Aracaju, Sergipe State, Brazil. For that purpose, we conducted semi-structured interviews and analyzed the responses based on Discursive Textual Analysis. Conceptions are superficial and individualistic, reinforcing the fragmented and conservative socio-environmental educational practice, enhanced by a technical curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Reis Fonseca, Universidade Federal de Sergipe

Profa. Ma. Mariana Reis Fonseca  Bióloga - Educadora Ambiental Doutoranda em Educação (PPGED-UFS)

Aline Lima de Oliveira Nepomuceno, Universidade Federal de Sergipe

Profa. Dra. Aline L. de O. Nepomuceno
Bióloga - Educadora Ambiental
Doutora em Educação (PPGED-UFS)
Professora adjunta do Departamento de Biologia -UFS
Laboratório de Ensino de Ciências 

Hevely Catharine dos Anjos Santos, Universidade Federal de Sergipe

Professora de Ciências e Biologia.

Mestra em Educação (UFS).

Doutoranda em Ciências Fisiológicas (UFS).

References

AVANZI, M. R. Ecopedagogia. In: GUIMARÃES, M. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 35-49.

BELEI, R. A. et al. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de educação, Pelotas, v. 30, n. 1, p. 187-199, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/viewFile/1770/1645. Acesso em: 23 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jun. 2013.

CARVALHO, I. C. D. M. et al. Educação Ambiental Crítica: nomes e endereçamentos da educação. In: GUIMARÃES, M. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 13-24.

DIAS, G. F. Educação ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 1992.

DIAS, L. S; MARQUES, M. D.; DIAS, L. Educação Ambiental: conceitos, metodologia e práticas. Tupã: ANAP, 2016.

GADOTTI, M. Pedagogia da Terra. São Paulo: Fundação Peirópolis, 2000.

GONZÁLEZ-GAUDIANO, E. Interdisciplinaridade e educação ambiental: explorando novos territórios epistêmicos. In: SATO, M.; CARVALHO, I. et al. (orgs.). Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 119-133.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental crítica. In: GUIMARÃES, M. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 25-34.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189-205, mar. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/kJbkFbyJtmCrfTmfHxktgnt/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA, G. F. C. Mapeando as macro-tendências político-pedagógicas da educação ambiental contemporânea no Brasil. In: ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL E A PÓS-GRADUAÇÃO, 6., 2011, Ribeirão Preto. Anais [...]. Ribeirão Preto: USP, 2011. p. 1-15.

MANZINI, E. J. A entrevista na pesquisa social. Didática, São Paulo, v. 26/27, p. 149-158, 1991. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Instituicao/Docentes/EduardoManzini/Entrevista_na_pesquisa_social.pdf. Acesso em: 23 jul. 2022.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.

MARRUL, F. S. Crise e sustentabilidade no uso dos recursos pesqueiros. Brasília: Edições IBAMA, 2003.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 30, p. 239-262, jul./set. 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Bgpmz7T7cNv8K9Hg4J9fJDb/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência e Educação, Bauru – SP, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência e Educação, Bauru – SP, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

NEPOMUCENO, A. L. Das tensões políticas à prática pedagógica socioambiental: contextos da política estadual de educação ambiental (SE). 2017. 242 f. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2017.

NUNES, I. R. A avaliação do ciclo de vida como ferramenta para a educação ambiental: o uso da redução do desperdício e do aumento da produtividade como indicadores. 2009. 277 f. Dissertação (Mestrado em Ciências) — Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

OLIVEIRA, H. M. A. Perspectiva dos educadores sobre o meio ambiente e a educação ambiental. 2005. 42 f. Trabalho de Conclusão de Curso - Monografia (Licenciatura em Pedagogia) — Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2005.

OLIVEIRA, A. L. A perspectiva participativa para a inserção da educação ambiental crítica em escolas da Baixada Fluminense. 2012. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/Nova Iguaçu, 2012.

OLLAIK, L. G.; ZILLER, H. M. Concepções de validade em pesquisas qualitativas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 229-241, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/HmMrcZjwBH5GtqHd8YpXT8m/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

QUINTAS, J. da S. Educação no processo de gestão ambiental: uma proposta de educação ambiental transformadora e emancipatória. In: LAYRARGUES, P. P. (coord.). Identidades da educação brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. p. 113-140.

RAMOS, E. C. Educação ambiental: origem e perspectivas. Educar em revista [online], n. 18, p. 201-218, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/NhDhdgkXcnwdzbLwmmz9T4y/abstract/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

REA, L. M.; PARKER, R. A. Desenvolvendo perguntas para pesquisas. Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo: Pioneira, 2000. p. 57-75.

REIGOTA, M. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 2017.

SANTOS, K. S. et al. O uso de triangulação múltipla como estratégia de validação em um estudo qualitativo. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 655-664, fev. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/kvr3D7Q3vsYjrFGLNprpttS/?lang=pt. Acesso em: 23 jul. 2022.

SORRENTINO, M. Educação ambiental como política pública. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 285-299, maio/ago, 2005.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2023-06-20

How to Cite

FONSECA, Mariana Reis; NEPOMUCENO, Aline Lima de Oliveira; SANTOS, Hevely Catharine dos Anjos. Conceptions of environmental education of teachers of the Municipal Education Network of Aracaju-SE. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15258, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15258. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15258. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.