High School in Mozambique

impact of the operational and hidden curriculum on the quality of teaching

Authors

  • Celso Daniel Mandlate Serviço Distrital de Educação, Juventude e Tecnologia - Moçambique
  • Laurentino Américo Nhacuongue Universidade Save-Gaza Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15929

Keywords:

High school education, Curriculum, Quality education

Abstract

This paper seeks to understand and discuss factors that compromise the quality of education in the National Education System of Mozambique, specifically high school education, based on a documentary review of educational policies and description of real contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F.; SANTOS, C. D. A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), 2007. (Série Documental: Textos para Discussão).

LIBÂNEO, J. C. Produção de saberes na escola. In: CANDAU, V. M. (org.). Didática, currículo e saberes escolares. 2. Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

MANDLATE, Celso Daniel. Formação e atuação de professores no ensino secundário do sistema nacional de educação: o período pós-colonial em Moçambique. 2023. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2023.

MOÇAMBIQUE. Lei n.º 18, de 28 de dezembro de 2018. Revisão da Lei sobre o Sistema Nacional de Educação. Boletim da República, Maputo, n. 3748, 1ª série, capítulo 1º, p. 20-325, 28 de dez. 2018. Disponível em: https://mept.org.mz/wp-content/uploads/2020/02/Lei-n%C2%BA-18-2018-28-Dezembro_-SNE.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano (MINEDH). Plano Estratégico da Educação 2020-2029. Maputo: Diplac, 2020a. Disponível em: https://planipolis.iiep.unesco.org/sites/default/files/ressources/2020-22-mozambique-esp.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

MOÇAMBIQUE. Programa Quinquenal do Governo: 2020-2024. Maputo: Governo de Moçambique, 2020b. Disponível em: http://www.ts.gov.mz/images/PQG_2020.2024_Versao_AR__02042020-min.pdf. Acesso em: 19 abr. 2023.

MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. Currículo, cultura e sociedade. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PACHECO, J.A. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto Editora, 2001.

SACRISTÁN, G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SARAIVA, M.; REIS, E; ROLDÃO, V. Conceituar a qualidade de ensino: uma aplicação prática no ISCTE e na Universidade de Évora. Évora: EU, 2006.

SENGULANE, H. Teoria de currículo. Chongoene: Unisave, 2022.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VARELA, B. L. O currículo e o desenvolvimento curricular: concepções, práxis e tendências. Praia: Edições Unicp, 2013.

Published

2023-09-05

How to Cite

MANDLATE, Celso Daniel; NHACUONGUE, Laurentino Américo. High School in Mozambique: impact of the operational and hidden curriculum on the quality of teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. e15929, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15929. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15929. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação docente: experiências e correlatos teórico-práticos

Similar Articles

<< < 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.