The bricolage methodology

a possibility in post-critical research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16909

Keywords:

Bricolage, Film Analysis, Editing, Education, Cultural Studies

Abstract

This theoretical essay proposes bricolage as a methodology for analyzing films within the post-critical realm of cultural studies, emphasizing the importance of film editing and analysis for deconstructing cultural narratives. By combining these techniques, researchers gain a flexible tool to question hegemonic discourses, explore power relations, and understand dynamics of exercise and resistance in film productions, enriching foucauldian cultural studies. The article promotes an unconventional approach to data analysis, encouraging reflection on the potential of analyzing cultural film artifacts.

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Author Biography

Kamila Lockmann, Universidade Federal de Rio Grande/FURG

Doutora (2013) e Mestre (2010) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Licenciada em Pedagogia com Habilitação em Supervisão e Administração Escolar (Licenciatura Plena) pela Universidade FEEVALE (2006). Professora Associada do Instituto de Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEC) da Universidade Federal do Rio Grande. É Editora Chefe da Revista Brasileira de Educação Especial - RBEE, desde 2022 e foi editora associada da mesma revista pelo período de 2019-2021. É membro da Diretoria da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE). Foi membro do Comitê científico do GT 10 da da Anped-Sul (2017-2021) e, atualmente, é vice-coordenadora do GT 13 da ANPED Nacional. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e In/exclusão (GEIX/FURG/CNPq) e é pesquisadora integrante da Rede de Investigação em Inclusão, Aprendizagem e Tecnologias em Educação (RIIATE) Integra também a Red de Investigación en Educación y Pensamiento Contemporáneo (RIEPCO), uma rede que reúne pesquisadores latino-americanos do Brasil, Colômbia, México, Argentina e Uruguai. Atuou como coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU/FURG) - Gestão 2017-2018. Foi professora na Educação Básica e Supervisora Escolar na Rede Municipal de Ensino de Novo Hamburgo. Tem experiência na área de Educação trabalhando principalmente com os seguintes temas: inclusão escolar e social, currículo, avaliações em larga escala, docência e formação de professores. Bolsista Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2

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Published

2024-06-26

How to Cite

GONZALEZ, Anderson Luiz; LOCKMANN, Kamila. The bricolage methodology: a possibility in post-critical research in education. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16909, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16909. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16909. Acesso em: 13 aug. 2024.

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