Inclusion of students with disabilities in higher Education Institutions

a systemic and complex view

Authors

  • Viviane Spadaro Di Gesú Universidade Cruzeiro do Sul
  • Roberto Gimenez Universidade Cidade de São Paulo
  • Rafael Lima Medeiros Ferreira Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16914

Keywords:

Inclusion, Students with disabilities, Distance education

Abstract

This article is the result of doctoral research on inclusion in distance education. The presence of students with disabilities in the university space calls for studies that consider inclusive discussion from a systemic and complex perspective. This work points to a possible multidimensional inclusive arrangement in university contexts. The results showed that university students with disabilities are more included in higher education institutions when different variables are present in this space and coexist, under arrangements composed, above all, of inclusive teaching practices, absence of instrumental barriers and infrastructure accessible, which are essential to a living universe capable of promoting learning and consequent permanence, training and possible return of this student with disabilities to the higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Viviane Spadaro Di Gesú, Universidade Cruzeiro do Sul

Mestre em Políticas Sociais (UNICSUL); Doutoranda em Educação (UNICID)

Roberto Gimenez, Universidade Cidade de São Paulo

Doutorado (USP). Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Cidade de São Paulo.

Rafael Lima Medeiros Ferreira, Universidade Federal do Amazonas

Bibliotecário-Documentalista (UFAM), Pedagogo (Intervale), Mestre em Políticas Públicas (UMC) e Doutorando em Educação (UNICID).

References

ALMEIDA, M. L. de. Pesquisa-ação e inclusão escolar: uma análise da produção acadêmica em educação especial a partir das contribuições de Jürgen Habermas. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, ES, 2010.

ANACHE; A. A.; ROVETTO, S.S.M.; Oliveira, R.A. Desafios da implantação do atendimento educacional especializado no Ensino Superior. Revista Educação Especial, v.27, n.49, p.299-312, 2014.

BERTALANFFY, K. L. V. Teoria dos sistemas. FGV, “Série Ciências Sociais”. Rio de Janeiro, 1976.

BOOTH, T; AINSCOW, M. Index para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Trad. Mônica Pereira dos Santos, 2002. Disponível em: https://apcrsi.pt/dossiers_old/inclusao/index_para_a_inclusao.pdf. Acesso em 17 abr. 2021.

BUENO, J. G. S. A produção acadêmica sobre inclusão escolar e educação inclusiva. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; INNOCENTINI, M. C. P. (Orgs.). Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. 1 ed. Araraquara: Junqueira & Amorim, 2008, v. 1, p. 31-47

FANTACINI, R. A. F.; ALMEIDA, M. A. Revisão sistemática sobre a presença de Núcleos de Acessibilidade na Educação Superior EaD – 2005 a 2018. Revista Educação Especial, v. 32, pp. 1-26, 2019.

GIMENEZ, R. As Concepções e os Direitos das Pessoas com Deficiência: o Desafio para Ser Sujeito da Inclusão. Revista Parlamento E Sociedade, 10(19), 123–135, 2022. Disponível em https://parlamentoesociedade.emnuvens.com.br/revista/article/view/247. Acesso em 02 jun 2023.

GIMENEZ, R.; DYONISIO, C. M. Status sociométrico de alunos com deficiência intelectual e com transtorno do espectro do autismo na educação infantil e ensino fundamental. Revista Educação especial, 2020. Disponível em http://dx.doi.org/10.5902/1984686X36641. Acesso em 13 nov 2023.

LOUZADA, J.C.A. O INES-Brasil e os Indicadores de Culturas, Políticas e Práticas Inclusivas em uma Universidade Brasileira. 2022. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2022.

MATTEI, A. R. N.; HAIDUKE, I. F. O GT-AUNE da PUCPR e o uso das tecnologias assistivas no processo de inclusão dos acadêmicos. 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010204535.pdf. Acesso em 17 abr. 2021.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo, (E. Lisboa, Trad.). Porto Alegre, Meridional/Sulina, 2006.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand, 2000.

NEVES, J. D. V.; MACIEL, R. A.; OLIVEIRA, M. V. S. Representações de práticas inclusivas: da realidade vivida aos caminhos da inclusão no ensino superior da Amazônia paraense. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 100, n. 255, p. 443-463, 2019.

SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, p. 10-16

SILVA, H.M. et al. Inclusão de estudantes com deficiência no ensino superior: revisão de literatura. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v.10, n.2, p.332-342, 2012.

SILVEIRA, T. S. da. Política de Inclusão no Ensino Superior Na Modalidade Ead Nas Universidades Privadas. 2015. 139f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Santa Catarina, 2015.

SIMON, H. A. Comportamento Administrativo: estudo dos processos decisórios nas organizações administrativas. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas, 1965.

VASCONCELLOS, M. J. E. Pensamento Sistêmico. O novo paradigma da ciência (9a ed.). Campinas, SP: Papirus. 2010.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-03-15

How to Cite

GESÚ, Viviane Spadaro Di; GIMENEZ, Roberto; FERREIRA, Rafael Lima Medeiros. Inclusion of students with disabilities in higher Education Institutions: a systemic and complex view. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e16914, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe16914. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/16914. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Avaliação na e da Educação Superior: tópicos sobre inclusão e acessibilidade

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.