Teacher Training and the Challenge of Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe17537Keywords:
Experience report, Inclusion, Teacher TrainingAbstract
This experience report is the result of many voices welcomed in teacher training contexts. We seek to understand the meanings produced in relation to the inclusion of autistic children in early childhood and their challenges for teaching training.
Downloads
References
BECCHI, Egle. Le XIX Siècle. In: FERREIRA, Carla Mercês Jatobá; VACARO, Angela Resende. Da escola, do escolar, da inclusão. Revista FAEEBA. Salvador, v. 29, n. 60, p. 54-66, out./dez. 2020.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense,1985. (Obras Escolhidas, v.1)
BRAGANÇA, Inês de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.) Pesquisa (Auto)Biográfica: Diálogos Epistêmico Metodológicos. Curitiba: Editora CRV, 2018.
BRAGANÇA, Inês de Souza; MOTTA, Thais da Costa. Pesquisaformação: uma opção teórico-metodológica de abordagem narrativa (Auto)Biográfica. Artes de dizerfazerdizer os saberes da experiência. i, Salvador, v. 04, n. 12, p. 1034-1049, set./dez. 2019.
CAMARGO, Síglia Pimentel Höher Camargo; BOSA, Cleonice Alves. Competência Social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia & sociedade, v. 21, p. 65-74, 2009.
CASTORIADIS, Cornelius. A Instituição Imaginária da Sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.
FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método biográfico. In: NÒVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2014.
GOMIDE, A. B. A promoção do desenvolvimento do aluno autista nos processos educacionais. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2009.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér; PRIETO, Rosângela Gaviole; ARANTES, Amorin (Org.). Inclusão escolar: pontos e contraponto. São Paulo: Summus, 2006.
NÒVOA, Antònio; FINGER, (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.
NUNES, Débora Regina de Paula; AZEVEDO, Mariana Queiroz Orrico; SCHMIDT, Carlo. Inclusão educacional de pessoa com autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v.26, nº 47, p. 555-572, set./dez. 2003, Santa Maria.
SILVA, Dagmar de Mello; SILVA, Leiliane Domingues da. Por que precisamos falar de inclusão? Diálogos e Diversidade, v. 1, 2021.
SOUZA, Elizeu Clementino de. Histórias de Vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: SOUZA, Elizeu Clementino de. MIGNOT, Ana Chrystina Venancio (Orgs.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet: FAPERJ, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).