Ways of learning and teaching during the pandemic period

between challenges and learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18010

Keywords:

Pandemic, Eucation, Rurality, Challenges, Learning

Abstract

The aim is to discuss the teaching strategies developed by teachers and made available to students in schools in rural communities, in the context of learning to teach in times of pandemic in rural communities, in the municipality of Alagoinhas, B.A. The data collected is part of the 2020/2021 period with teachers who taught classes in rural communities, remotely.  Data collection was carried out through interviews with a focus group made up of seven public education professionals from the municipality. As a theoretical basis for construction, we used: Isabel Solé (1998), Fernando Calderón and Manuel Castells (2021), Pereira (2008/2021), Santos (2010) and Freire (2002), among others. When analyzing the data, it is observed that the teachers collaborating in the research always demonstrated their effort and willpower in learning to teach with the new challenges imposed by the pandemic, involved with the entire situation and concern for the children and the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aurea da Silva Pereira, UNEB

Possui graduação em Letras Vernáculas pela Universidade do Estado da Bahia (1996), Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), possui Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2008) e Doutorado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2014). Atualmente é professora Titular da Universidade do Estado da Bahia, no Departamento de Linguística, Literatura e Artes, Campus II. Atua como professora do Colegiado de Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Crítica Cultural, na Linha 2: Letramentos, Identidades e Formação de Educadores. Tem experiência na área Educação, Letramentos e Formação docente com ênfase nos seguintes temas: letramentos em comunidades rurais; narrativas e memórias (auto)biográficas; alfabetização e letramentos nas escolas; memórias e envelhecimento. Líder do grupo de pesquisa GPLIN- Grupo de Pesquisa Letramentos, identidades e narrativas. https://lattes.cnpq.br/6924681447108127 / https://orcid.org/0000-0001-8980-1709

Leila Beatriz Almeida Santos , Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Estudante do Curso de Letras, Língua Portuguesa e Literaturas da Língua Portuguesa – Colegiado de Letras, Língua Portuguesa – Departamento de Linguística, Literatura e Artes -UNEB. Foi bolsista de Iniciação Científica FAPESB (2020/2021) e bolsista CNPq/CAPES (2021/2022).

References

ARROYO, Miguel. Escola, cidadania e participação no campo. Em Aberto. Brasília, INEP, v. 1, n. 9, p. 1-6, set. 1982.

BRASIL, [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 28 jun. 2021.

BRASIL, Senado Federal. Projeto de Lei n° 3477, de 2020. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleggetter/documento?dm=8916306&ts=1614199955281&disposition=inline. Acesso em: 06 de setembro de 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB nº 9/2000. Reexame do Parecer CNE/CP nº 5/2020, que tratou da reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2000. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3231. Acesso em: 16 de junho 2021.

BAUER, Martin W. GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

CALDERÓN, Fernando; CASTELLS, Manuel. A nova América Latina. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 12. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

CEPAL. Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2017. Santiago: Cepal, 2018. Disponível em: <https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/S1800083_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso: 14 de setembro de 2022.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra S/A, 2002.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009

LEITE, Sergio Celani. Educação rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2002.

PEREIRA, Áurea da Silva. Educação rural em tempos de pandemia: a falta que escola me faz. In: KLEIMAN, Angela Bustos; SANTOS-MARQUES, Ivoneide; LEURQUIN (Org.). O Humanismo ético de Paulo Freire: impactos na configuação de estudos sobre linguagem e ensino. Campinas, SP: Pontes Editores, 2021.

PEREIRA, Áurea da Silva. Percursos da oralidade e letramento na comunidade rural de Saquinho, município de Inhambupe, BA. 2008. 190 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporaneidade, Faculdade de Educação, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2008.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paulo. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6 ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2024-11-10

How to Cite

PEREIRA, Aurea da Silva; SANTOS , Leila Beatriz Almeida. Ways of learning and teaching during the pandemic period: between challenges and learning. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18010, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18010. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18010. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Alfabetização no pós-pandemia: políticas, discursos e práticas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.