Take the mouse to the vermicomposter!

Teaching science in early childhood education with a digital game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18256

Keywords:

Educational game, Science teaching, Early childhood education, Vermicomposting

Abstract

Using a simple mouse drag and drop command, a child can interact with an educational game about vermicomposting, designed to articulate educational experiences in Early Childhood Education in the area of Science. This material was tested and evaluated by teachers who answered a questionnaire with 24 closed questions and 3 open questions, resulting in data that demonstrated the potential of the resource in adding playfulness to promote enjoyable and meaningful Science Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafaela Ichiba, Universidade de São Paulo (USP)

Concluiu em 2022 Mestrado em Ensino de Ciências Ambientais pela Universidade de São Paulo. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos (2010), graduação em Letras pelo Centro Universitário Internacional (2020) e graduação em Curso de Segunda Licenciatura em Educação Física pela Faculdade IBRA de Brasília (2021).Possui especialização em Educação Especial (Claretiano, 2011), especialização em Alfabetização e Letramento (São Luís, 2017) e especialização em Ensino Lúdico (São Luís, 2017). Atualmente é diretora de escola efetiva da Rede Municipal de Educação de São Carlos na Educação Infantil. 

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 13591: Compostagem. Rio de Janeiro:ABNT, 1996.

BETTELHEIM, B. Uma vida para seu filho: pais bons o bastante. Rio de Janeiro, RJ: Campus, 1989.

BONZANINI, T. K. A importância do ensino de ciências na educação básica. In: TEZANI C. R. T. (Org.). Currículo Comum para o Ensino Fundamental Municipal de Bauru. 1 ed. Bauru: UNESP, 2013, p. 99-103.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 28 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil / Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1998

CANHOTA, C. Qual a importância do estudo piloto? In: SILVA, E. E. (Org.). Investigação passo a passo: perguntas e respostas para investigação clínica. Lisboa: APMCG, 2008. p. 69-72.

CAPRA, F. Alfabetização Ecológica: O desafio para a Educação no Século XXI. In TRIGUEIRO, A. (Org). Meio ambiente no século XXI, Rio de Janeiro, RJ: SEXTANTE, 2003.

COUTINHO, I. de J.; ALVES, L. R. G. Avaliação de jogos digitais com finalidade educativa: contribuição aos professores. Hipertextus Revista Digital, v. 15, out. 2016. Disponível em: http://www.hipertextus.net/volume15/vol15artigo11.pdf Acesso em: 22 out. 2020.

DETÂNICO, A.; KONRATH, M. O uso de jogos digitais na educação infantil no CEI Casa da Criança: habilidades e competências desenvolvidas. 2011. Artigo (Especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/1625?show=full. Acesso em:17 ago. 2020.

FERNANDES, N. A. Uso dos jogos educacionais no processo de ensino e de aprendizagem. 2010. Monografia, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Alegrete, 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/141470. Acesso em: 27 mar. 2022.

FRIEDMANN, A. Brincar: Crescer e Aprender: o Resgate do Jogo. São Paulo: Moderna, 1992.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KNECHTEL, C. M.; BRANCALHÃO, R. M. C. Estratégias lúdicas no ensino de ciências. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2354-8.pdf>. Acesso em: 10 de setembro de 2024.

MACKEY, A.; GASS, S. Common data collection measures. In _______. Second language research: methodology and design. Mahwah: Lawrence Erlbaum, 2005. p. 43-99.

MAMEDE, M.; ZIMMERMANN, E. Letramento Científico e CTS na Formação de Professores para o Ensino de Ciências. 2007. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp320letcie.pdf Acesso em: 01/07/2021.

Organização Mundial de Saúde. Classificação internacional de doenças – CID 11 [Internet]. [Genebra]: OMS; 2018. Acesso em 16 set 2024. Disponível em: https://www.who.int/classifications/icd/en/

PIAGET, J. Para onde vai a Educação. Rio de Janeiro: José Olimpio, 1988.

REIS, R. M. da S.; LEITE, B. S.; LEÃO, M. B. C. Estratégias Didáticas envolvidas no uso das TIC: o que os professores dizem sobre seu uso em sala de aula? ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 23, n. 2, p. 551–571, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8657601. Acesso em: 17 jan. 2022.

RIBEIRO, M. de P.; CLÍMACO, F. C. Impactos da pandemia na educação infantil: A pandemia acelerou a necessidade de se problematizar a questão digital na educação infantil? Pedagogia em Ação, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, 2020. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/23756/16770. Acesso em: 20 nov. 2020.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas S.A., 2014.

SAVI, R. Avaliação de Jogos voltados para disseminação do conhecimento. 2011. 238 f. Tese (Doutorado). Centro Tecnológico - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

SÃO CARLOS, Instrução normativa nº 1 de 16 de abril de 2021. Diário Oficial de São Carlos, Ano 13, No. 1744, 20 de abril de 2021, Seção Ato do Prefeito, p. 2. Disponível em: http://www.saocarlos.sp.gov.br/images/stories/diario_oficial_2021/DO_20042021_1744.pdf Acesso em: 22 de agosto de 2024.

SOARES, M. H. F. B; MESQUITA, N. A. da S. Jogos Pedagógicos e suas Relações com a Cultura Lúdica. In: SILVA, Joaquim F. M. da S. (Org.). O Lúdico em Redes: reflexões e práticas no ensino de ciências da natureza. Porto Alegre: Editora Fi, 2021. p. 100-116.

VILARINHO, L. R. G.; LEITE, M. P. Avaliação de jogos eletrônicos para uso na prática pedagógica: ultrapassando a escolha baseada no bom senso. RENOTE - Revistas Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 1-11, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/57587. Acesso em: 30 jul. 2021.

VYGOTSKY, L. O papel do brinquedo no desenvolvimento. In: _____. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

WANG J, CONDER JA, BLITZER DN, SHINKAREVA SV. Neural representation of abstract and concrete concepts: A meta-analysis of neuroimaging studies. Human Brain Mapping 27., 2010. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20108224/ Acesso em: 22 de agosto de 2024.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2024-12-23

How to Cite

BONZANINI, Taitiany; ICHIBA, Rafaela. Take the mouse to the vermicomposter! Teaching science in early childhood education with a digital game. Debates em Educação, [S. l.], v. 16, n. 38, p. e18256, 2024. DOI: 10.28998/2175-6600.2024v16n38pe18256. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/18256. Acesso em: 24 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Ensino de ciências para crianças

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.