O Núcleo de Estudos de Cultura e Língua de Herança: uma ponte entre pesquisas e comunidades
Keywords:
Cultura de herançaAbstract
The aim of this paper is to present the process of creating the NuCLiH (Center for Studies in Heritage Language and Culture), as well as the actions taken, the results achieved, and the perspectives for future work. Initially, the objectives of NuCLiH and its characteristics regarding the heterogeneous and multilingual composition of its members are presented. Then, an overview of the group's productions is provided, primarily based on the theoretical framework addressed by Azevedo and Ortale (2019), Ortale and Salvatto (2022), Laurindo Fornasier, Landucci Ortale, and Rocha da Cunha (2022). Finally, the social impacts of the center, the work perspectives, and its possible contributions not only to the academic field of studies on heritage languages and cultures but also to initiatives in favor of communities of descendants of immigrants or refugees in the Brazilian context are discussed. It is concluded that the studies developed contribute to the dissemination of heritage languages and cultures of the communities involved.
Downloads
References
AZEVEDO, S., & ORTALE, F. L. Cozinha de Herança: memórias e identidades de um tesouro compartilhado. Revista De Italianística, v. 38, p. 88-98, 2019.
BARTH, F. O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Rio de Janeiro:
Contra-Capa Livraria, 2000.
CASTRO, Gigliola Maggio. Pedrinhas Paulista: memória e invenção. Tese de Doutorado em GEOGRAFIA (GEOGRAFIA HUMANA): UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, São Paulo, 2002, 208 f. Biblioteca Depositária: CAPH/USP.
GANS, H. J. Symbolic Ethnicity: the Future of Ethnic Groups and Cultures in America. Ethnic and Racial Studies, v. 2, n. 1, p. 1-20, 1979.
HALL, S. Representation: cultural representation and signifying practices. London: Sages Publications Inc., 1997.
LAURINDO FORNASIER, R. M., LANDUCCI ORTALE, F., & ROCHA DA CUNHA, K. M. (2022). Do ensino da Língua de Herança à formação de uma Comunidade de Prática: o caso do italiano em Pedrinhas Paulista: Revista BTecLE, 6(2), 214–232. 2022.
ORTALE, Fernanda Landucci. A formação de uma professora de italiano como língua de herança: o pós-método como caminho para uma prática docente de autoria. 2016. Tese (Livre-docência) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. doi:10.11606/T.8.2017.tde-10072017-122752. Acesso em: 2021-05-31.
ORTALE, F. L. Introdução ao pós-método no ensino de línguas. Campinas: São Paulo, Pontes Editores, 2023.
ORTALE, F. L., & SALVATTO, G. C. B. Dai nonni ai nipoti: práticas familiares em língua de herança. Revista de Italianística, (44), 162-176. 2022.
SALVATTO, G. C. B., & ORTALE, F. L. Em torno da mesa: um espaço para a transmissão da língua e da cultura de herança. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, 22(2), DT6. (2023)
SARSUR, E. Uma casa com cheiro de pão. Campinas-SP, Pontes Editores, 2024.
WEBER, M. Economia e Sociedade: Fundamentos da sociologia compreensiva. Brasília: Ed. UnB, 1991. v.1. p. 267-277.