The curricular transversality of environmental education in the religious education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p249-269

Keywords:

Curricular transversality, Environmental Education, Religious Education

Abstract

This article presents an analysis, based on the understanding of a group of teachers working in the Religious Education component, whether the environmental theme could be integrated into the curricular contents of this area and into their didactic-pedagogical practices for the development of a process of curricular transversality of Environmental Education. The research was materialized through a qualitative study and the application of a semi-structured interview with a group of 6 (six) teachers from the Municipal Education Network of Curitiba (PR). In the results, it was found that the teachers identify points of convergence between the content of Religious Education and environmental issues, which denotes potentialities to be explored for advances in actions that involve curricular transversality.

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Author Biographies

Claudia Lourenço Gomes, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2020). Membra do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade (GPEACS). Graduada em Pedagogia (2013). Especialista em Docência do Ensino Superior (2020). Especialista em Educação Especial e Inclusiva (2017). Professora da Rede Minicipal de Ensino de Curitiba.

Marília Andrade Torales Campos, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela-Espanha (2006). Possui formação de Pós-doutorado (2008) no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Fundação Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA-FURG); Pós-doutorado (2007) no Grupo SEPA-Interea da Universidade de Santiago de Compostela (Espanha) e Pós-doutorado na Universidade do Québec em Montreal (Montreal/Canadá)- UQAM (2017-2018).Mestrado em Educação Ambiental (2001) pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Possui Graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental e Cultura da Sustentabilidade (Diretório de Grupos do CNPq). Professora Associada da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bolsista produtividade PQ2-CNPq. 

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Published

2022-04-27

How to Cite

GOMES, Claudia Lourenço; TORALES CAMPOS, Marília Andrade. The curricular transversality of environmental education in the religious education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 249–269, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p249-269. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/11988. Acesso em: 16 sep. 2024.

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