Public school and teacher
evidence of social representations of university students enrolled in highly selective courses
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p489-511Keywords:
Public School Teacher, Social Representations, Public SchoolAbstract
This article aims to identify the social representations of “public school” and “public school teacher” constructed by university students enrolled in highly selective courses at the University of Pernambuco (UPE). It results from a qualitative study that used the narrative interview as a collection tool. Eleven university students, exclusively from public schools, enrolled in highly selective courses at the UPE, participated in the research. The narratives were analyzed with the support of the content analysis technique. The results showed that the public school is represented as the institution that provides comprehensive education, both academic and citizen, provides diverse learning, guides, and directs professional choices. The “public school teacher” is represented as a reference figure, someone who establishes friendly interpersonal relationships, encourages, and believes in the students' potential. The findings highlight the importance of the public school for the education of the population and indicate the need for educational policies that favor this educational space and value the teacher.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. História de vidas de professores, formação e representações sociais: uma proposta de articulação. Revista Educação Pública. Cuiabá, v. 24, n. 55 p. 81-101, jan/abr. 2015
ABRIC, J. C. A abordagem estrutural das Representações Sociais. In: MOREIRA, A. S. P; OLIVEIRA, D. C de. Estudos interdisciplinares de representação social. Goiânia-GO: Editora AB, 1998.
ABRIC, J. C.. Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimento recentes. In: CAMPOS, P. H. F.; LOUREIRO, M. C. da S. (Orgs). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: Ed. UCG, 2003.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2007.
CASTRO, Vanessa Gomes de; TAVARES JÚNIOR, Fernando. Jovens em contextos sociais desfavoráveis. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 239-258, jan./mar. 2016.
CUNHA, M.I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Rev. Fac. Educ. vol. 23 n. 1-2 São Paulo Jan./Dec. 1997
DI NUCCI, Eliane Porto. Interesses e dificuldades dos pais na alfabetização dos filhos. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas , v. 1, n. 2-3, p. 23-28, 1997 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85571997000100003&lng=en&nrm=iso>. access on 10 Feb. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
GONÇALVES, C. R. A presença das mães na escolarização dos filhos com sucesso escolar em universidades públicas. 2015. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2015.
JOVCHELOVITCH, S. BAUER, M. Entrevista narrativa. In: BAUER, M e GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis. Vozes. 2012, 12º ed. p.90-113.
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática,1997.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 9. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
LIMA, R. C. P. L; FERNANDES, M. C. S.G. Representações sociais de alunas de pedagogia sobre suas trajetórias escolares. Educação Unisinos. v.12, n.3, setembro - dezembro, 2008.
LIMA, F. F.; SALES. L. C. As representações sociais do aluno de escola pública partilhadas por professores de língua inglesa que ensinam em escolas públicas e particulares de Teresina. Atos de pesquisa em educação - PPGE/ME FURB. v. 2, n.1, p.106-122, jan./abr. 2007.
LOPES DIAS, G.; CABREIRA DIAS, A.; CHAMON, E. M. Q.O. As atitudes de licenciados sobre o "ser professor": uma dimensão das representações sociais. Educação Unisinos, 18 (3): 288- 300, setembro- dezembro 2014.
MACHADO, L. B; SILVA, W. F. S. Sucesso escolar: Representações Sociais de universitários vinculados a cursos de alta seletividade. Perspectiva, Florianópolis, v.37, n.2, p.619-635, abr/jun, 2019.
MARQUES, P. B.; CASTANHO, M. I. S. O que é a escola a partir do sentido construído por alunos. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. Volume 15, Número 1, Janeiro/Junho de 2011: 23-33.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais - Investigações em psicologia social. Petrópolis, Vozes, 2003, 404p.
NOGUEIRA, M.A. 2004. Favorecimento econômico e excelência escolar: um mito em questão. Revista Brasileira de Educação, 26:133-144.
NOVA, T. B. B. A ancoragem as representações sociais de escola entre crianças. In: MACHADO, L. B (Org.) Incursões e investigações em representações sociais e educação. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013. p. 47-58.
OLIVEIRA, D. C.; FISCHER, F. M.; TEIXEIRA, M. C. T. V.; AMARAL, M. A. A escola e o trabalho entre adolescentes do ensino médio da cidade de São Paulo: uma análise de representações sociais. Psicologia: teoria e prática - 2003, 5(1): 27-39.
OSTI, A.; BRENELLI, R. P. Sentimentos de quem fracassa na escola: análise das representações de alunos com dificuldades de aprendizagem. Psico-USF, v. 18, n. 3, p. 417-426, 2013.
PONTE, M. G. F. As Representações Sociais da Escola Pública nos Jornais de Teresina (1960 – 1989) Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí. Teresina-PI, 2005.
ROSA, S. A. Representações sociais de alunos da rede pública estadual de ensino sobre escola, escola pública e escola particular. Dissertação (Mestrado em Educação). UEL Londrina-PR 2015.
SANTOS, R. M.; NASCIMENTO, M. A. & MENEZES, J. de A. (2012). Os sentidos da escola pública para jovens pobres da cidade do Recife. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. 10(1), pp.289-300.
SANTOS, P. I. Representações sociais do ser professor: o conteúdo representacional em textos narrativos. In: MACHADO, L. B (Org.) Incursões e investigações em representações sociais e educação. Recife: Editora Universitária da UFPE, 2013. p. 47-58
SILVA; SOUZA; MEDEIROS NETA. A escola para o jovem: representações de alunos em situação de distorção idade-série no município de Areia Branca-RN. Revista HOLOS, Ano 31, Vol. 4 33 p. 34-51. 2015.
SILVA. W. F. S. O sucesso escolar nas representações sociais de estudantes de escola pública vinculados a cursos de alta seletividade na UFPE. 2016.148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.
SZYMANSKI, H. (Org). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Líber Livro Editora, 2004.
VALE, S. F.; MACIEL. R. H.; RODRIGUES, S. W. D. M. Do tradicional ao contemporâneo: representações sociais do professor construídas por alunos. Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, p. 861-890, set./dez. 2018
ZAGO, Nadir. Quando os dados contrariam as previsões estatísticas: os casos de êxito escolar nas camadas socialmente desfavorecidas. Paidéia, FFCLRP-USP, Rib. Preto, jan/julho/2000.
ZAGO, Nadir. Do acesso à permanência no ensino superior: percursos de estudantes universitários de camadas populares. Revista Brasileira de Educação, v.11, n.32, maio/ago, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).