Interculturality and inclusion

a criticism to deaf school policies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp267-281

Keywords:

Education, School inclusion, Interculturality, Deafness

Abstract

Decoloniality discussions focus on the oppressed, the acculturated, everyone who, despite discourses in favor of diversity, still suffers from the  subjugation of the colonizer’s culture, being disregarded in their knowledge, language and culture. This is a bibliographic study, supported by Gil (2008) studies, whose objective is to discuss the school inclusion of deaf people in Brazil and the conditions under which such policies took place, based on the analysis of decolonial bias, specifically according to the concepts of functional and critical interculturality, from the perspective of Catharine Walsh. In this dialogue with decolonial studies, we take a critical and deeper look at school inclusion policies and how the proposed educational model, quite superficial, does not effectively meet the educational needs of deaf students and follows, instead of the proposed inclusion, continues to exclude them and making them invisible.

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Author Biographies

Adriana Alves Novais Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda em Educação-UFS

Mestra em Educação-UFS

Especialista em LIbras; especialista em Linguística e ensino de línguas; especialista em Mídias na Educação; especialista em Educação e gestão 

Graduação em Letras Português e em Pedagogia

Veleida Anahí da Silva, Universidade Federal de Sergipe

 Doutorado em Ciências da Educação-Université Paris 8 : Saint-Denis , FR

Rita de Cácia Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Educação-UFBA

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Published

2021-09-29

How to Cite

ALVES NOVAIS SOUZA, Adriana; DA SILVA, Veleida Anahí; SANTOS SOUZA, Rita de Cácia. Interculturality and inclusion: a criticism to deaf school policies in Brazil. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 267–281, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp267-281. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12051. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

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