Interculturality and inclusion

a criticism to deaf school policies in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp267-281

Keywords:

Education, School inclusion, Interculturality, Deafness

Abstract

Decoloniality discussions focus on the oppressed, the acculturated, everyone who, despite discourses in favor of diversity, still suffers from the  subjugation of the colonizer’s culture, being disregarded in their knowledge, language and culture. This is a bibliographic study, supported by Gil (2008) studies, whose objective is to discuss the school inclusion of deaf people in Brazil and the conditions under which such policies took place, based on the analysis of decolonial bias, specifically according to the concepts of functional and critical interculturality, from the perspective of Catharine Walsh. In this dialogue with decolonial studies, we take a critical and deeper look at school inclusion policies and how the proposed educational model, quite superficial, does not effectively meet the educational needs of deaf students and follows, instead of the proposed inclusion, continues to exclude them and making them invisible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Alves Novais Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda em Educação-UFS

Mestra em Educação-UFS

Especialista em LIbras; especialista em Linguística e ensino de línguas; especialista em Mídias na Educação; especialista em Educação e gestão 

Graduação em Letras Português e em Pedagogia

Veleida Anahí da Silva, Universidade Federal de Sergipe

 Doutorado em Ciências da Educação-Université Paris 8 : Saint-Denis , FR

Rita de Cácia Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe

Doutorado em Educação-UFBA

References

BOURDIEU, P. O Poder. Simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001, p.07-16. BRASIL.

BRASIL. Decreto no 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras. Brasília, DF, 23 dez. 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm>. Acessado em set. 2018.

BRASIL. Casa Civil. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, 2015b.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educa¬ção Inclusiva. Ministério da Educação, 2008.

BRASIL. Lei nº 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB de 20 de dezembro de 1996.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

Declaração de Salamanca: sobre princípios, política e prática em educação especial. Salamanca, Espanha, junho de 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acessado em set. 2018.

LOPES, M. C. Surdez e educação. 2. Ed. Ver. Ampl. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

LOPES, M. C. Relações de poderes no espaço multicultural da escola para surdos. In: SKLIAR, Carlos (org). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2016.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar. O que é? Por que? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

POPKEWITZ, Thomas S. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Trad. Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed Editora Ltda., 2001.

RANGEL, G. M. M.; STUMPF, M. R. A pedagogia da diferença para o surdo. In: LODI, A. C. B.; MELO, A. D. de; FERNANDES, E. (Org.). Letramento, bilinguismo e educação de surdos. Porto Alegre: Mediação, 2012.

RODRIGUES, T. C.; ABRAMOWICZ, A. O debate contemporâneo sobre a diversidade e a diferença nas políticas e pesquisas em educação. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 1, p. 15-30, jan/mar. 2013.

SEVERINO, A. J. Fundamentos ético-políticos da Educação no Brasil de hoje. In: LIMA, J. C. F.; NEVES, L. M. W. (Orgs.). SEVERINO, A. J. Fundamentos da Educação Escolar do Brasil Contemporâneo. Rio de Janeiro: Fio Cruz/EPSJV, 2006. p. 289-320.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SKLIAR, C. Um olhar sobre nosso olhar acerca da surdez e as diferenças. In: SKLIAR, Carlos. (org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2016a.

SKLIAR, Carlos. A inclusão que é “nossa” e a diferença que é do “outro”. In: RODRIGUES, D. (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006. p. 15-34.

THOMA, Adriana da Silva. Surdos: esse 'outro' de que fala a mídia. In: SKLIAR, Carlos (org.) A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2016.

THOMA, A. S.; BANDEIRA, L. V. V. Vidas surdas: experiências docentes e vínculos narrativos constituindo modos de ser e de fazer a educação de surdos. In: FONSECA, T. M. G.; COSTA, L. B. (orgs.) Vidas do fora: habitantes do silêncio. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010, p. 337-351.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia. 1990. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000086291_por. Acessado em set. 2018.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009.

Published

2021-09-29

How to Cite

ALVES NOVAIS SOUZA, Adriana; DA SILVA, Veleida Anahí; SANTOS SOUZA, Rita de Cácia. Interculturality and inclusion: a criticism to deaf school policies in Brazil. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 267–281, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp267-281. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12051. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação de Professores e Práticas Pedagógicas: estratégias, inclusão e superações

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.