Youth and Adult Education (EJA)

freirean pedagogy contributions on building a curriculum aimed at emancipation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEspp228-246

Keywords:

Curriculum, EJA (Youth and Adult Education), Paulo Freire, Emancipation

Abstract

The present article aims at establishing relevant reflections about the curriculum that is intended to be emancipated for the EJA (Youth, Adult and) departing from the contributions of Freirean Pedagogy. Therefore, bibliographical research was conducted and embodied, by theoretical reflections made by the authors, teachers and researchers, during actions of teaching, research and extended learning. This study’s theoretical and methodological basis, aimed at comprehending the interface of the EJA’s curriculum, includes the works of Freire (1989; 1987; 1979; 1975), Arroyo (2016; 2007; 2006), Oliveira (2009), Laffin (2013) Sanceverino (2019), Jardilino e Araújo (2014), among other researchers that approach that theme. The results pointed out that the EJA curriculum must provide students with meaningful learning, take into consideration their prior knowledge, and respect the individuals’ diversity. Other than that, it becomes evident the urgency of overcoming  EJA’sin legal documents that base the curriculum elaboration, as well as the necessity of redesigning curriculums that, indeed, promote social, cultural and political emancipation for young, adult and elderly people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Maria Kellynia Farias. Resistência negra no círculo de cultura sociopoético: Pretagogia e produção didática para a implementação da lei 10.639/03 no Projovem Urbano. Dissertação (mestrado). Universidade Federal do Ceará. Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza, 2015.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Currículo, território em disputa. 5 ed. Petrópolis, RJ: Vozes Limitada, 2016.

______. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares. REVEJ@-Revista de Educação de Jovens e Adultos, v. 1, n. 0, 2007.

______. A Educação de Jovens e Adultos em tempos de exclusão. In: BRASIL.

Construção coletiva: contribuições à Educação de Jovens e Adultos. Brasília: UNESCO,

MEC, RAAAB, 2006, p. 221-230.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Diário Oficial da União, Brasília, 2017.

______. Resolução Nº 3, de 15 de junho de 2010. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos à duração dos cursos e idade mínima para ingresso nos cursos de EJA; idade mínima e certificação nos exames de EJA; e Educação de Jovens e Adultos desenvolvida por meio da Educação a Distância. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de jun. 2010.

______. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 de jan. 2001.

______. Resolução Nº 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 5 de jun. de 2000.

______. Parecer CNE/CEB Nº 11/2000, de 10 de maio de 2000. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de mai. de 2000.

______. Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dez. de 1996.

______. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF: Senado, 1988.

BRUNEL, Carmen. Jovens cada vez mais jovens na Educação de Jovens e Adultos. Porto Alegre: Mediação, 2008.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: Em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez editora, 1989.

______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

______. Conscientização teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes,1979.

______. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1975.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Paulo Freire e Amílcar Cabral: a descolonização das mentes. 2012.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio Contínua: PNAD 2019. Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101736_informativo.pdf>. Acesso em: 14 abr. 2021.

JARDILINO, José Rubens Lima; DE ARAÚJO, Regina Magna Bonifácio. Educação de Jovens e Adultos sujeitos, saberes e práticas. Cortez Editora, 2014.

LACERDA, Luanna de Sousa. Desafios da prática do professor alfabetizador na Educação de Jovens e Adultos. Dissertação (mestrado). Centro Universitário de Brasília – UNICEUB. Brasília. 2016.

LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência entre professores de escolarização inicial de jovens e adultos. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

LÓDI, Emeline Dias; SKOREK, Cenira Rosa Cechin; SANCEVERINO, Adriana Regina. Currículo na Educação de Jovens e Adultos: desafios e possibilidades. In: XXI Fórum de Estudos e Leituras de Paulo Freire Democracia e Lutas Sociais: denúncias e anúncios, 2019, Caxias do Sul-RS: EDUCS, 2019. v. 2. p. 28-38.

MARQUEZ, Nakita Ani Guckert; GODOY, Dalva Maria Alves. Políticas públicas para Educação de Jovens e Adultos. Revista de Educação Popular, v. 19, n. 2, p. 25-42, 2020.

MENEZES, Marilia Gabriela de; SANTIAGO, Maria Eliete. Contribuição do pensamento de Paulo Freire para o paradigma curricular crítico-emancipatório. Pro-Posições, v. 25, p. 45-62, 2014.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PAIVA, Jane; PASSOS, Mailsa Carla Pinto. Currículo em EJA. Revista Educação Em Questão, v. 54, n. 42, p. 113-134, 2016.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Organização curricular e práticas pedagógicas na EJA: algumas reflexões. In: PAIVA, Jane; OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Educação de Jovens e Adultos. Petrópolis, RJ: DP et Alii, 2009, p. 96-107.

PETIT, Sandra Haydée. Recriando o Círculo de Cultura freireano pela sociopoética In: COSTA, Hercilene Maria e Silva; ADAD, Shara Jane Holanda Costa (Org.). Círculos de Cultura Sociopoético: Diálogos com Paulo Freire Sempre. Fortaleza-CE: EdUECE, 2019.

SANCEVERINO, Adriana Regina; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. Educação de Pessoas Jovens, Adultas e Idosas – EJA. In: SANTA CATARINA. Currículo Base da Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2019.

SANCEVERINO, Adriana Regina. Os sentidos da mediação na prática pedagógica da educação de pessoas jovens e adultas. Campinas: Mercado de Letras, 2019.

SANTA CATARINA. Currículo Base Educação Infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: Secretaria de Estado da Educação, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do sul. Cortez Editora, 2009.

SCHWARTZ, Suzana. Alfabetização de Jovens e Adultos: teoria e prática. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

SOARES, Leôncio José Gomes; PEDROSO, Ana Paula Ferreira. Formação de educadores na Educação de Jovens e Adultos (EJA): alinhavando contextos e tecendo possibilidades. Educação em Revista, v. 32, n. 4, 2016, p. 251-268.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; SOARES, Leôncio José Gomes. Formação de educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educação em Revista, V. 35, 2019, p. 01-23.

SOUTO, Regina Bittencourt. A Prática Docente e Currículo na Educação de Jovens e Adultos. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. Educação de jovens e adultos e educação na diversidade. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2011,

p. 281-311.

STRECK, Danilo Romeu; ROSA, Carolina Schenatto da. A Pedagogia do Oprimido como referência para a EJA e para a Educação Popular. Revista Educação. Porto Alegre, v. 42, n. 3, p. 408-416, 2019.

Published

2021-09-29

How to Cite

LÓDI, Emeline Dias; SANCEVERINO, Adriana Regina. Youth and Adult Education (EJA): freirean pedagogy contributions on building a curriculum aimed at emancipation. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp, p. 228–246, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEspp228-246. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12182. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Paulo Freire, cidadão do mundo: 100 anos de contribuições, diálogos, histórias e memórias.

Similar Articles

<< < 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.