"Come on, guys! let’s discover new horizons”

lived experiences in an early childhood curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399

Keywords:

Infants, Early Childhood Education, Curriculum, Cultural-historical Psychology, Ethnography in Education

Abstract

This article aims to analyze the lived experiences (perizhivanya) of a childcare school curriculum, focusing on the construction of meaning and the significance produced by infants and teachers for curricular practices. The research took place at a Municipal School of Early Childhood Education in Belo Horizonte (Minas Gerais state, Brazil), with video recordings, field notes, and interviews. The theoretical-methodological perspective is based on curricular theories, cultural-historical psychology, and ethnography in education. The concept of experience is understood as the person/environment unit while the curriculum is analyzed as a cultural practice. In this study it is argued that the experiences of children and teachers were marked by some tension expressed in the [autonomy/protection] unit. The aforementioned unit constitutes the nursery school curriculum through practices that enable the infants to carry out various activities, based on their own initiatives and without the direct supervision of an adult. At the same time, those practices provide protection and care for the children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiza de Paula Cortezzi, Universidade Federal de Minas Gerais

Formada em Pedagogia - Faculdade de Educação - UFMG

Mestre em Educação - Faculdade de Educação - UFMG

Vanessa Ferraz Almeida Neves, Faculdade de Educação - Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada da Faculdade de Educação - UFMG e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social na mesma instituição. Realizou Pós-doutorado em Educação na Ohio State University sob supervisão da Profa. Laurie Katz. É coordenadora do Grupo Estudos em Cultura, Educação e Infância (EnlaCEI/FaE/UFMG) e membro do Grupo de Pesquisas e Estudos em Psicologia histórico-cultural na Sala de Aula (GEPSA/FaE/UFMG) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infância e Educação Infantil (NEPEI/FaE/UFMG). Atualmente desenvolve um Programa de pesquisa longitudinal e etnográfico denominado "Infância e Escolarização" em que um grupo de bebês é acompanhado desde a sua inserção em uma instituição de Educação Infantil até a saída para o Ensino Fundamental. 

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC), USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil. Doutora em Educação pela mesma instituição. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG).

References

ABRAMOWICZ, Anete; CRUZ, Ana Cristina J.; MORUZZI, Andrea Braga. Alguns apontamentos: a quem interessa a Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, v. 8, n. 16, p. 46-65, 2016. DOI: 10.28998/2175-6600.2016v8n16p46. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2385 Acesso em: 06 jan. 2022.

AGUIAR, Márcia Ângela; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018. p. 8-22. Disponível em: https://anpae.org.br/BibliotecaVirtual/4-Publicacoes/BNCC-VERSAO-FINAL.pdf. Acesso em: 12 Jun. 2021.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Organização do espaço e do tempo na escola infantil. In: CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis. Educação infantil: pra que te quero. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 67-79.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. As especificidades da ação pedagógica com bebês. Anais do I Seminário Nacional: Currículo em movimento – Perspectivas atuais. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7154-2-2-artigo-mec-acao-pedagogica-bebes-m-carmem/file. Acesso em: 02 Jul. 2021.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; RICHTER, Sandra Regina Simonis. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Educação (UFSM), v. 1, n. 1, p. 85-96, 2009. DOI: 10.5902/198464441605. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1605 Acesso em: 06 jan. 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 20/2009. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (Terceira Versão). Ministério da Educação, Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 01 Jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Planejando a próxima década: Conhecendo as 20 metas no Plano Nacional de Educação. Brasília, DF: MEC, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf Acesso em 06 jan. 2022.

CARNEIRO, Maria Crélia Mendes. Currículo para bebês no contexto da creche: concepções, práticas e participação das crianças. 2017. 299f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, 2017.

CORSARO, William A. Friendship and peer culture in the early years. Norwood, N.J.: Ablex; 1985.

DEWEY, John. A escola e a sociedade: a criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.

DIAS, Luiz Antonio; SEGURADO, Rosemary (Org). O golpe de 2016: razões, atores e consequências São Paulo: Intermeios; PUC-SP-PIPEq, 2018.

FALK, Judit (Org). Educar os três primeiros anos: a experiência Lóczy. Araraquara: Junqueira & Marin, 2011.

FOCHI, Paulo Sergio. Criança, currículo e campos de experiência: notas reflexivas. Conjectura: Filosofia e Educação (UCS), v. 25, p. 52-72, 2020. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/8910. Acesso em: 06 jan. 2022.

GREEN, Judith; BLOOME, David. A situated perspective on ethnography and ethnographers of and in education. Handbook of research on teaching literacy through the communicative and visual arts, p. 181-202, 1997.

GREEN, Judith; DIXON, Carol N.; ZAHARLICK, Amy. A etnografia como uma lógica de investigação. Educ. Rev., Belo Horizonte , n. 42, p. 13-79, dez. 2005 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982005000200002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 06 jan. 2022.

GUIMARÃES, Daniela de Oliveira. Relações entre crianças e adultos no berçário de uma creche pública na Cidade do Rio de Janeiro: técnicas corporais, responsividade, cuidado. 2008. 222f. Tese. (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

HEATH, Shirley Brice; STREET, Brian; MILLS, Molly. On Ethnography: Approaches to Language and Literacy Research. New York: Teachers College Press, 2008.

KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (Org.). O Golpe de 2016 e a Educação no Brasil. Uberlândia/Minas Gerais: Navegando Publicações, 2018.

MACÁRIO, Alice de Paiva. A potência das interações dos bebês em uma creche pública do município de Juiz de Fora. 2017. 169f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Juiz de Fora, 2017.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. E-Curriculum, v. 12, n. 3, São Paulo, p. 1530-1555, out./dez. 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em 06. Jan. 2022.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. Currículo, cultura e formação de professores. Educar em revista, n. 17, p. 39-52, 2001. DOI: 10.1590/0104-4060.218. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/3g4w8HwbP8XSHVq9qzNDXJp/?lang=pt Acesso em: 06 jan. 2022.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu. (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.

MOSS, Peter. What future for the relationship between early childhood education and care and compulsory schooling? In: Research in Comparative and International Education, v. 3, n. 3, 2008.

NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; MÜLLER, Fernanda. Ética no encontro com bebês e seus/suas cuidadores/as. In: Comissão de Ética em Pesquisa da ANPEd. (Org.). Ética e pesquisa em educação: subsídios. 1ed. Rio de Janeiro: ANPEd, 2021, v. 2, p. 94-101.

PEREIRA, Fábio Hoffmann. Campos de experiências e a BNCC: um olhar crítico. Zero-a-seis, v. 22, n. 41, p. 73-89, 2020. DOI: 10.5007/1980-4512.2020v22n41p73. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2020v22n41p73. Acesso em 06. Jan. 2022.

PONCE, Branca Jurema; DURLI, Zenilne. Currículo e identidade da educação infantil. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 3, p. 775-792, 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss3articles/ponce-durli.pdf Acesso em 06 jan. 2022.

ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde; AMORIM, Kátia de Souza; SOARES-SILVA, Ana Paula; OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos. Desafios metodológicos na perspectiva da rede de significações. Cadernos de Pesquisa, v. 38, n. 133, p. 147-170, 2008. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/297/307. Acesso em 06 jan. 2022.

SILVA, Elenice Brito Teixeira; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Os estudos sobre a educação de bebês no Brasil. Educação Unisinos, v. 24, p. 1-19, 2020. DOI: 10.4013/edu.2020.241.18607 Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2020.241.07 Acesso em: 06 jan. 2022.

SILVA, Monica Ribeiro. A BNCC da reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educ. rev. Belo Horizonte, v. 34, 2018. DOI: 10.1590/0102-4698214130. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/V3cqZ8tBtT3Jvts7JdhxxZk/abstract/?lang=pt Acesso em 06 jan. 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SILVA, Viviane dos Reis. O que pensam as educadoras e o que nos revelam os bebês sobre a organização dos espaços na educação infantil. 2018. 272 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2018.

SPRADLEY, James. Participant Observation. New York: Holt, Rinehart e Winston, 1980.

TEIXEIRA, Inês. Da condição docente: primeiras aproximações teóricas. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 99, p. 426-443, Aug. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/y6Mndr9brCyRzJRfKG49Qfb/?format=pdf&lang=pt Acesso em 06 jan. 2022.

TELES, Maria Amélia. A participação feminista na luta por creches!. In: FINCO, Daniela; GOBBI, Marcia Aparecida; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. (Org.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Leitura Crítica, 2015. p. 21-34.

VEIGA-NETO, Alfredo. Cultura e currículo: um passo adiante. In: MOREIRA, Antônio Flávio; PACHECO, José; GARCIA, Regina. (Orgs.). Currículo: sentir, pensar, diferir. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 51-55.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. A questão do meio na pedologia (M. P. Vinha, trad.). Psicologia USP, v. 21, n. 4, 2010. (Trabalho original publicado em 1934). DOI: 10.1590/S0103-65642010000400003. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42022. Acesso em 06 jan. 2022.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Método de Investigação. Obras Escogidas. Volume III. Madrid: Visor-Aprendizaje, 1995. (Trabalho original publicado em 1930).

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras Escogidas. Volume IV. Madrid: Visor Distribuciones, 1997 (Trabalho original publicado em 1932).

VITÓRIA, Telma. Entrevista com Rita Coelho. Debates em Educação, [S. l.], v. 8, n. 16, p. 01-10, 2016. DOI: 10.28998/2175-6600.2016v8n16p01 Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2810 Acesso em 06 jan. 2022.

ZANELLA, Andréa Vieira; REIS, Alice Casanova dos; TITON, Andréia Piana; URNAU, Lilian Caroline; DASSOLER, Tais Rodrigues. Questões de método em textos de Vygotski: contribuições à pesquisa em Psicologia. Psicologia e Sociologia, v. 19, n. 2, Porto Alegre, mai/ago., 2007. DOI: 10.1590/S0102-71822007000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/kpkcWvSFBJZpNkFJqzV5kkn/abstract/?lang=pt. Acesso em 06 jan. 2022.

Published

2022-06-10

How to Cite

CORTEZZI, Luiza de Paula; NEVES, Vanessa Ferraz Almeida; SALES, Shirlei Rezende. "Come on, guys! let’s discover new horizons”: lived experiences in an early childhood curriculum. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 375–399, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp375-399. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12621. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.