Creative processes in dance in early childhood education and participatory research methodologies with children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p312-332

Keywords:

Early Childhood Education, Dance, Participatory methodologies, Small children, Research and teaching

Abstract

When investigating the creative processes in dance in the context of Early Childhood Education, in the construction of a Pedagogy of childhood that defends the right to education and the arts, to the sensitive and aesthetic territories of young children and teachers, denying early schooling, and the times and spaces of the capital, this article presents and analyzes dance proposals through participatory methodologies in dance with children, in a Municipal School of Early Childhood Education in São Paulo. The proposals, which sought experiences of movements and gestures, were readily accessed by children in an investigative and inventive way, provoking new creative processes, exhibiting forms of resistance to imposed patterns and distinct references of time and space to childhoods and their education through dance.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Milene Braga Goettems, SME-SP/Professora Educação Infantil e Ensino Fundamental I

Historiadora, pela Universidade Castelo Branco, Pedagoga e Mestra em Educação, pela FEUSP. Professora de Educação Infantil, SME/SP.

Patrícia Dias Prado, FEUSP/Prof.a Dr.a

Profa Dra FEUSP, Depto de Educação Comparada e Metodologia de Ensino, EDM, Area da Infância

References

ABRAMOWICZ, A.; RODRIGUES, T. Descolonizando as pesquisas com crianças e três obstáculos. Educ. Soc., CEDES, Campinas, SP, v. 35, n. 127, p. 461-474, 2014.

AQUINO, L. Educação da infância e pedagogias descolonizadoras: reflexões a partir do debate sobre identidades. In: FARIA, A. L.; BARREIRO, A.; MACEDO, E. E.; SANTIAGO, F.; SANTOS, S. E. (orgs.). Infâncias e pós-colonialismo: pesquisas em busca de pedagogias descolonizadoras. Campinas, SP: Leitura Crítica; Associação de Leitura do Brasil, ALB, 2015, p. 95-105.

BRASIL. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. Brasília, DF: MEC, SEB, 1995 e 2009.

BRITTO, L. P. Letramento e alfabetização: implicações para a educação infantil. In: FARIA, A. L.; MELLO, S. A. (orgs.). O mundo da Escrita no universo da pequena infância. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

BUFALO, J. P. A linguagem pele-pele e sua importância na Educação Infantil. In: Creche: lugar de criança, lugar de infância. Dissertação de mestrado, FE-UNICAMP, Campinas, SP, 1997, p. 69-81.

BUFALO, J. O imprevisto previsto. Pro-Posições. FE-UNICAMP, Campinas, SP, v, 10, n. 1 (28), p. 119-131, mar.,1999.

BUSS-SIMÃO, M. Experiências sensoriais, expressivas, corporais e de movimento nos campos de experiências da Base Nacional Comum Curricular para Educação Infantil. Debates em Educação. Maceió, AL, v. 8, n. 16, p. 184-207, jul./dez. 2016.

DASCAl, M.; BORGES, N. J. De que trata a lingüística, afinal? In: Histoire Épistémologie Langage, tome 13, fascicule 1, Épistémologie de la linguistique, sous la direction de Marc Dominicy, p. 13-50, 1991.

FARIA, A. L. O Espaço físico como um dos elementos fundamentais para a pedagogia da educação Infantil. In: FARIA, A. L.; PALHARES, M. S. (orgs.). Educação Infantil Pós-LDB: rumos e desafios. Campinas, SP: Autores Associados, 1999, p. 67-90.

FARIA, A. L. O coletivo infantil em creches e pré-escolas: falares e saberes. São Paulo: Cortez, 2007.

FOUCAULT, M. Os corpos dóceis. In: Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984, p. 125-152.

GOBBI, M. Múltiplas linguagens de meninos meninas no cotidiano da educação infantil. MEC, Brasília, DF, ago., 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br /index.php?option=com_docman&view=download&alias=6678-multiplaslinguagens& category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 13 jul. 2019.

GOBBI, M. Usos sociais das fotografias em espaços escolares destinados à primeira infância. Educação e Sociedade, Campinas, SP: CEDES, v. 32, n. 117, p. 1213-1232, out./dez., 2011.

GOBBI, M. Desenhos e fotografias: marcas sociais de infâncias. Educar em Revista, Curitiba, PR: Editora UFPR, n. 43, p. 135-147, jan./mar., 2012.

GOETTEMS, M. B. O tempo da infância que dança: um estudo sobre as relações entre dança e subversão do tempo linear da Educação Infantil. Dissertação de Mestrado. FEUSP, São Paulo, 2019.

GOETTEMS, M. B.; PRADO, P. D. Educação Infantil, Dança e Teatro na formação em Pedagogia: caminhos possíveis para experiências corporais e artísticas. In: PRADO, P. D.; SOUZA, C. W. (orgs.). Educação Infantil, Diversidade e Arte. São Paulo: Editora Laços, 2017, p. 137-157.

GUATTARI, F. Revolução molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1977.

LABAN, R. O Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LABAN, R. Dança educativa moderna. São Paulo: Ícone, 1990.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986, p.11-24.

MACHADO, M. M. A Criança é Performer. Educação e Realidade, FACED-UFRGS, Porto Alegre, RS, v. 35, n. 2, p.115-137, mai./ago., 2010.

MARQUES, I. O artista/docente: ou o que a arte pode aprender com a educação. Ouvirouver. Universidade Federal de Uberlândia, Programa de Pós-Graduação em Artes, Uberlândia, MG, v. 10, n. 2, p. 230-239, jul./dez., 2014.

MELLO, S. Ensinar e aprender a linguagem escrita na perspectiva Histórico-Cultural. Revista Psicologia Política, São Paulo, v.10, n.20, p.329-343, jul./dez., 2010.

MILLER, J. Qual é o corpo que dança?: dança e educação somática para adultos e crianças. São Paulo: Summus, 2012.

MILLER, J. A escuta do corpo: sistematização da Técnica Klauss Vianna. São Paulo: Summus, 2016.

MÜLLER, F. Infâncias nas vozes das crianças: culturas infantis, trabalho e resistência. Educação e Sociedade, Campinas, SP: CEDES, v. 27, n. 95, p. 553-573, mai./ago., 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 17 maio 2019.

MUNDIM, A. C. Dramaturgia, corpo e processos de formação em dança na contemporaneidade. Salvador, BA, v. 3, n. 1, p. 49-60, jan./jul., 2014. Disponível em: www.portalseer.ufba.br/index.php/revistadanca/article/download/.../9314. Acesso em: 18 ago. 2019.

MUNDURUKU, D. Contos Indígenas Brasileiros. São Paulo: Global, 2005.

OLIVEIRA, R. C. O trabalho do antropólogo. Brasília, DF: Paralelo 15; São Paulo: Editora da UNESP, 2000.

PRADO, P. D. As crianças pequeninas produzem cultura? Considerações sobre educação e cultura infantil em creche. Pro-Posições. FE-UNICAMP, Campinas, SP, n.28, p. 110-118, 1999.

PRADO, P. D. Quer brincar comigo? Pesquisa, brincadeira e Educação Infantil. In: FARIA, A. L.; DEMARTINI, Z. B.; PRADO, P. D. (orgs.). Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. 3ª ed., Campinas, SP: Autores Associados, 2009, p. 93-111.

PRADO, P. D. “Agora ele é meu amigo”: pesquisa com crianças, relações de idade, educação e culturas infantis. In: MARTINS FILHO, A. J.; PRADO, P. D. (orgs.). Das pesquisas com crianças à complexidade da infância. Campinas, SP: Autores Associados, 2011, p. 107-128.

PRADO, P. D.; GOETTEMS, M. B. Educação Infantil: tempos e espaços para danças e infâncias. Revista Chilena de Pedagogía. Santiago, CL, v. 1(1), p. 36-53, mar., 2019.

PRADO, P. D.; SOUZA, C. W. (orgs.). Educação Infantil, Diversidade e Arte. São Paulo: Editora Laços, 2017.

RICHTER, S. R.; SILVA, A.; FARIA, A. L. Educação encontra a Arte: Apontamentos Político-Pedagógicos sobre Direitos e Pequena Infância. Zero-a-Seis, UFSC, Florianópolis, SC, v. 19, n. 36, p. 235-251, jul./dez., 2017.

SILVA, A. F.; PRADO, P. D. Que danças criam as crianças? Arte e corporalidade na educação das infâncias. In: SOUSA, I. C. (org.). Educação Infantil: comprometimento com a formação global da criança. Ponta Grossa, PR: Atena, p. 96-105, 2020.

VIGARELLO, G. A história e os modelos do corpo. Pro-Posições, FE-UNICAMP, Campinas, SP, v. 14, n.2 (41), p. 21-29, mai./ago., 2003.

VILELA, L. Uma vida em dança. São Paulo: Annablume, 2013.

XAVIER, U. Mapas para dançar em muitos lugares. São Paulo: Patuá, 2014.

XAVIER, U. Que dança é essa? In: LENGOS, G. (org.). Põe o dedo aqui: reflexões sobre dança contemporânea para crianças. São Paulo: Terceira Margem, 2007, p. 54-65.

Published

2021-12-22

How to Cite

BRAGA GOETTEMS, Milene; PRADO, Patrícia Dias. Creative processes in dance in early childhood education and participatory research methodologies with children. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 312–332, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p312-332. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12622. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.