A curriculum framework for children from 3 to 6 years old
the portuguese reality
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p113-128Keywords:
Preschool education, Curriculum guidelines, Citizenship educationAbstract
The current Curriculum Guidelines for Preschool Education (children aged 3 to 6 years old) were defined by the Ministry of Education in 2016, after a very participative process that involved early childhood education professionals from all over the country, as well as teachers from institutions of higher education that train educators and carry out research in education for early ages. In this article, based on a reflection on the trajectory prior to 2016, which preceded the definition of these guidelines, testimonies of some professionals, trainers and researchers linked to childhood education, two of which authors of the document, will be analyzed. It is intended to understand the influence of these Guidelines, analyzing the innovations they implied in relation to the previous curriculum framework. A more detailed analysis will be made of what is planned for the area of “Personal and social training” and how these guidelines are articulated with the national reference that was defined for the educational system in “Education for citizenship”.
Downloads
References
CARDONA, Maria João (coord.) LOPES DA SILVA, Isabel; MARQUES, Liliana; RODRIGUES, Pedro Planear e avaliar na educação pré-escolar, Lisboa, Ed. Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação (DGE) in https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/planearavaliar.pdf ( 2021)
CARDONA, Maria João. A educação de infância: primeira etapa no processo de formação ao longo da vida, Organização do Sistema Educativo, Lei de bases do sistema educativo. Balanço e Prospetiva. Volume I. Encontro Organização do Sistema Educativo, Lisboa: CNE p. 361. 2017.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO , A voz das crianças e dos jovens na educação escola. Recomendação 2/2021 Diário da República II Série , N.º 135 de 14 de julho de 2021, Pág. 75
DGE/ME. Estratégia Nacional de Educação para a Cidadania, DGE/ME. 2017. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/estrategia_cidadania_original.pdf
EURIDYCE. L’éducation et l’accueil des jeunes enfants en Europe: réduire les inégalités
sociales et culturelles. Bruxelas: CE, 2009.
LOPES DA SILVA, Isabel, & NÚCLEO DE EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR (1997). Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento de Educação Básica, Núcleo de Educação Pré-Escolar. Retirado de:
https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Basico/orientacoes_curriculares_pre_escolar.pdf
LOPES DA SILVA, Isabel, MARQUES, Liliana, MATA, Lourdes., ROSA, Manuela. Orientações curriculares para a educação pré-escolar. Lisboa: Ministério da Educação/Direção-Geral da Educação 2016. http://www.dge.mec.pt/ocepe/sites/default/files/orientacoes_curriculares.pdf
MARTINS, G. O., (Coord.), GOMES, C. A., BROCARDO, J. M., PEDROSO, J. V., CARILLO, J. L., SILVA, L. M., RODRIGUES, S. M. (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação, Direção-Geral da Educação.
MOSS, Peter. Introduzindo a política na creche: a educação infantil como prática democrática. Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 417-436, jul./set. 2009
OECD, Starting Strong 2011, OECD Publishing, Paris,2011.
PORTUGAL. LEI n.º 46/86, de 14 de outubro. Lei de Bases do Sistema Educativo, alterada pelas Leis n.os 115/97, de 19 de Setembro, e 49/2005, de 30 de Agosto). 1986. https://dre.pt/application/conteudo/245336
PORTUGAL. LEI n.º 5/97, de 10 de fevereiro. Lei-Quadro da Educação pré-escolar. 1997. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EInfancia/documentos/lei-quadro_educacao_pre-escolar.pdf
RAYNA, Sylvie Participação e qualidade do cuidado e da educação na creche, Pro-Posições | v. 24, n. 3 (72) | p. 65-80 | set./dez. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).