The complexity of “how to do” in early childhood education

implications for teacher training from the perspective of crafts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp312-331

Keywords:

Early Childhood Education, Didactics, Teacher training, Teaching with children, Crafts

Abstract

This article aims to discuss how to create a practice in the teaching of young children, reflecting on didactics in Early Childhood Education. The analytical corpus comprises data from interviews with four Brazilian researchers and is analysed based on theoretical foundations on didactics, science, technique and teaching with young children. The first axis of the analysis shows the complexity of “how to create to do/educate/care” in pedagogical action in daycare centers and preschools; the second reflects on didactics in education and its political, technical, ethical and pedagogical articulation, moving away from a technicist view. It is believed that a perspective of crafts in teaching leads to the creation of inventive and dialogical curriculums and didactics in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Carmen Silveira Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa: Estudos sobre as Infâncias. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas e Pós-doutora pela Universitat de Vic, Catalunya, Espanha. Líder do Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de Bebês e Crianças Pequenas - CLIQUE/UFRGS.

Carolina Gobbato, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs)

Professora Adjunta na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Uergs)

References

ALLIAUD, Andrea. La maestra modelo y el modelo de maestra. In: ALLIAUD, Andrea; ANTELO, Estasnilao. Los gajes del ofício: enseñanza, pedagogía y formación. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2009. p. 65–80.

ARENDT, Hannah. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.

ARFUCH, Leonor. La entrevista, una invención dialógica. Barcelona: Paidós, 1995.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Três notas sobre formação inicial e docência na Educação Infantil. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHENFELDER, Noeli (Orgs.). Pedagogias das Infâncias, crianças e docências: na Educação Infantil. Santa Maria/Brasília: UFSM, Centro de Educação Infantil Ipê Amarelo/Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2016. p. 131–140.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; RICHTER, Simonis Sandra. Creche: uma estranha no ninho educacional. Dialogia, São Paulo, n. 17, p. 75–92, jan./jun. 2013. Disponível em: <https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=4410>. Acesso em: 11 nov. 2016.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al.. O que é básico na Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n.16, p. 11-28, jul/dez. 2016. Disponível em: <https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2492/2131> Acesso em: 05 dez. 2021.

BATTESTIN, Cláudia; GHIGGI, Gomercindo; SANTOS, Robinson dos. A relação do homem com a técnica: a responsabilidade enquanto ponto de partida para a reflexão. Revista Histedbr On-line, Campinas, v. 15, n. 63, p. 342–352, out. 2015. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641189>. Acesso em: 03 mai. 2019.

BORGHI, Battista Quinto. Crescere con i laboratori: Manuale di didattica dei laboratori nella scuola dell'infanzia. 10. ed. Parma: Edizioni Junior, 2016. 170 p.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil . Brasília: CNE/CEB, 2009.

CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores – Da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera, Maria (Org.) A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1983. p. 13–24.

CANDAU, Vera Maria. A revisão da didática. In: CANDAU, Vera, Maria (Org.) Rumo a uma nova didática. Petrópolis: Vozes, 1988. p. 13 - 19.

CIARI, Bruno. Introduzione. In: CIARI, Bruno. Le nuove tecniche didattiche. 1ª Ristampa. Szczecin: Edizioni Dell'asino, 2016. p. 11- 14.

CONTRERAS DOMINGO, José. Pedagogías de la experiencia y la experiencia de la pedagogia. In: CONTRERAS DOMINGO, José; LARA FERRÉ, Nuria Pèrez de (Orgs.). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata, 2010. p. 241–271.

DALHBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na Educação da Primeira Infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Relações do docente-bacharel do ensino superior com o saber didático-pedagógico: dissonâncias e rupturas entre saberes e práticas. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 61–72, 2016. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485895/Docência+universitária/f8c892fb-7f13-4845-9c84-968489023775?version=1.0. Acesso em: 13 ago. 2017.

GANDIN, Luis Armando et al. (Ed.). Editorial. Educação & Realidade – Seção Temática: Didática na educação básica, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 321–326, 02 abr./jun. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/2543. Acesso em: 02 out. 2016.

GIACOIA JUNIOR, Oswaldo. Ética, técnica, educação. In: MORAES, Eduardo Jardim de; BIGNOTTO, Newton (Orgs.). Hannah Arendt: diálogos, reflexões e memórias. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2001. p. 48–62.

GOBBATO, Carolina; BOITO, Crisliane; BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Uma docência sem autoria: o uso do livro didático na Educação Infantil. In: SANTOS, Maria Walburga dos; TOMAZZETTI, Cleonice Maria; MELLO, Suely Amaral (Orgs.). Eu ainda sou criança: educação infantil e resistência. São Carlos: EdUFSCar, 2018. p. 235–250.

HALTENHOFF, Maria Loreto Nervi. Existe la pedagogía? In: HALTENHOFF, María Loreto Nervi; HALTEFNHOFF, Hugo Nervi (Orgs.). Existe la pedagogía? Hacia lá construción del saber pedagógico. Santiago del Chile: Editorial Universitaria, 2007. p. 17–50.

HEVESI, Katalin. A participação da criança no cuidado do seu corpo. In: FALK, Judit. Educar os três primeiros anos: A experiência Pikler-Lóczy. São Carlos: Pedro & João Editores, 2004. p. 79-86.

MANTOVANI, Susanna. L'educazione dei più piccoli (nido e servizi educativi per l'infanzia). In: SILVA, Clara; FRESCHI, Enrica; SHARMAHD, Nima (Orgs.). Enzo Catarsi, un pedagogista al plurale: scritti in suo rocordo. Firenze: Firenze University Press, 2015. p. 55–63.

MARIN, Alda Junqueira. A didática, as práticas de ensino e alguns princípios para a pesquisa e docência. In: MARIN, Alda Junqueira; PIMENTA, Selma Garrido. Didática: teoria e prática. 2ª ed. Araraquara: JM Editora Comercial, 2015. p. 17–37.

MILLS, Charles Wright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar, 2009. Tradução de: Maria Luiza X. de A. Borges.

MOSS, Peter. De la dictadura a la política democrática de la educación. In-fan-cia Latinoamericana: Revista Digital de la Asociación de Maestros Rosa Sensat, Barcelona, v. 19, p. 12–31, abr. 2017. Disponível em: <https://www.rosasensat.org/magazines/infancia-latinoamericana/19/ilat_19.pdf>. Acesso em: 10 mai. 2019.

NIGRIS, Elisabetta. A "didática da maravilha": um novo paradigma epistemológico. In: GOBBI, Marcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Appezzato (Orgs.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014. p. 137–154.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. O estágio curricular no processo de tornar-se professor. In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação Infantil: Saberes e fazeres da formação de professores. 4. ed. Campinas: Papirus, 2010. Cap. 7. p. 127-138.

PIMENTA, Selma Garrido. Para uma ressignificação da didática: ciências da educação, pedagogia e didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 2011. p. 23–87.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2012. 295 p.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n.16, p. 27-34, jan. 2001. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/v3P9wYtgnVDf3DcVcywdLSK/?format=pdf&lang=pt> Acesso em: 15 jul. 2021.

SENNETT, Richard. O artífice. 5ª ed. Trad. Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Record Editora, 2015.

Published

2022-06-10

How to Cite

BARBOSA, Maria Carmen Silveira; GOBBATO, Carolina. The complexity of “how to do” in early childhood education: implications for teacher training from the perspective of crafts. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 312–331, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp312-331. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12669. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.