Early childhood education, gender and sexuality

an analysis of curriculum documents for initial formation in pedagogy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp353-374

Keywords:

Early childhood education, Gender relations, Pedagogy

Abstract

The article brings data from a research at the master's level that analyzes the curricular documents of 13 presential courses for initial formation in Pedagogy at the institutions of the Associação Catarinense das Fundações Educacionais (ACAFE). For the analyzes we seek the mapping of the disciplines, the workload, the formative contents of the syllabus, the existence of interdisciplinary dialogues that contemplate gender and sexuality are mapped. The data reveal that from a total of 674 disciplines, only eight address denominations concerning gender and sexuality, equivalent to 1% of the list of disciplines in the analyzed curriculum documents. Of the 621 syllabus, 550 do not make reference to formation contents concerning gender and sexuality, equivalent to 88.5% of the analyzed disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karine Zimmer, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019) na linha de pesquisa Educação e Infância. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC).Especialista em Gênero e Diversidade na Escola pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017) e Graduada em Pedagogia - Educação Infantil e Séries Iniciais pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Atualmente é professora de educação infantil do quadro permanente da rede municipal de ensino de Florianópolis. 

Márcia Buss-Simão, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora na Universidade Federal de Santa Catarina no Departamento de Estudos Especializados em Educação - UFSC/EED. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. Realizou parte de seu doutoramento na Goethe Universität de Frankfurt am Main na Alemanha com bolsa DAAD no período de dezembro de 2009 a abril de 2011. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa REUNI sob supervisão de Eloisa Acires Candal Rocha no Programa de Pós-Graduação em Educação com a temática: Professoras de Educação Infantil: uma análise da constituição da docência no contexto Catarinense. Está como editora da Revista Zero-a-Seis e Vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC) e integrante do Grupo de Pesquisa Educação, Infância e Gênero (GEDIG) do PPGE/UNISUL.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

BRITZMAN, Deborah P. O que é esta coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade. 21(1): 71-96. jan/jul. 1996.

BUSS-SIMÃO, Márcia. Relações sociais em um contexto de educação infantil: um olhar sobre a dimensão corporal na perspectiva de crianças pequenas. 2012. 312 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Linha Ensino e Formação de Educadores da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão de identidade. Tradução de Renato Aguiar. 18ª ed. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CERISARA. Ana Beatriz. Professoras de educação infantil: entre o feminino e o profissional. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Questões da Nossa Época: v. 98).

COUTINHO, Ângela Maria Scalabrin; ROCHA, Eloísa Acires Candal. Bases Curriculares para a Educação Infantil? Ou isso ou aquilo. Revista Criança. Brasília. vol. 43, p. 10-11, ago/2007.

CRUZ, Lilian Moreira. Discursos cambiantes sobre corpo, gênero e sexualidade no curso de Pedagogia da UESB. 2014. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, 2014.

FERREIRA, Taisa de Sousa. Entre o real e o imaginário: problematizando o currículo do curso de licenciatura em Pedagogia em relação a gênero e sexualidade. 2013. 319 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Departamento de Educação, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2013.

FRANCO, Maria Laura P.B. Análise de Conteúdo. Brasília: Plano Editora, 2003.

FURLANI, Jimena. Gêneros e sexualidades – problematizando a educação e processos de produção de conhecimentos. Instrumento: R. Est. Pesq. Educ. Juiz de Fora, v. 12, n. 1, jan./jun. 2010.

HAMPEL, Alissandra. "A gente não pensava nisso...": educação para a sexualidade, gênero e formação docente na região da Campanha/RS. 2013. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

KOERICH, Maria Cecília Takayama. História de uma presença-ausente: sexualidade e gênero em currículos de Pedagogia. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

LIMA, Tatiane de Lucena. Identidades, currículo e formação docente: um estudo sobre implicações de gênero em práticas educativas de estudantes de pedagogia. 2008. 209 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 15 ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2013.

MARTINS, Walkíria de Jesus França. Gênero e Sexualidade na formação docente: uma análise no curso de Pedagogia da UFMA-São Luís. 2012. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.

PARAISO, Marlucy Alves. Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 33, p. 206-237, jan./abr. 2016.

QVORTRUP, Jens. A tentação da diversidade – e seus riscos. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1121-1136, out/dez. 2010b.

RIBEIRO, Diego Duarte. Relações de gênero e formação docente: masculinidades e posturas feministas no curso de Pedagogia da UNIFAL-MG. 2018. 106 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Alfenas, Alfenas, 2018.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectivas de consolidação de uma pedagogia. 187 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação/UNICAMP, 1998.

ROCHA, Eloisa Acires Candal. A pedagogia e a educação infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 16, p. 27-34, jan./abr. 2001.

SANTOS, Boaventura de Souza. Direitos humanos, democracia e desenvolvimento. São Paulo: Cortez, 2013.

SANTOS, Maria do Carmo Gonçalo. As contribuições do currículo da formação para a prática pedagógica docente com gênero e sexualidade na educação básica. 2016. 400 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

SILVA, Kelly da. Currículo, gênero e identidade na formação de professores/as. 2011. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011.

VIANNA, Cláudia; UNBEHAUM, Sandra. Gênero na educação básica: Quem se importa? Uma análise de documentos de políticas públicas no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 95, p. 407-428, maio/ago. 2006.

VIANNA, Cláudia Pereira; FINCO, Daniela. Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, nº 33, 265-283. 2009.

VIANNA, Cláudia. Políticas de educação, gênero e diversidade sexual: breve história de lutas, danos e resistências. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Published

2022-06-10

How to Cite

ZIMMER, Karine; BUSS-SIMÃO, Márcia. Early childhood education, gender and sexuality: an analysis of curriculum documents for initial formation in pedagogy. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 353–374, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp353-374. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12670. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.