Curricula in early childhood education in Brazil and Aotearoa New Zealand

a reflection based on official documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp64-85

Keywords:

School Curriculum, Early Childhood Education, DCNEI, BNCCNEI, Te Whāriki

Abstract

This paper considers Early Childhood Education curricula in Brazil and in Aotearoa New Zealand. Propositions for children and their implications for childhood were problematized in the light of the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education (2009) and the National Curriculum Basis for Early Childhood Education (2017), from Brazil alongside both versions of Te Whāriki: He whāriki mātauranga mō ngā mokopuna o Aotearoa: Early Childhood Curriculum (1996 and 2017), from Aotearoa New Zealand. The analysis demonstrates the influence of international institutions and the financial market in the curricula and the presence of a neoliberal rationality that has contributed to producing children as human capital and teachers as curricular technicians. Tensions were also identified that reveal prescriptive aims in order to prepare children to meet the demands of the market.

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Author Biographies

Gabriela Medeiros Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPEL. Realizou Pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign – UIUC, em 2016 e na University of Canterbury – UC na Nova Zelândia, em 2019. Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande – FURG e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI, é integrante do Núcleo de Estudo e Pesquisa em Educação da Infância – NEPE/FURG e do Grupo de pesquisa em História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares – HISALES/UFPEL.

 

Andrea Delaune, University of Canterbury

Lecturer, Early Childhood Education, University of Canterbury.

Mônica Maciel Vahl, University of Canterbury

Doutora em Educação pela University of Canterbury (UC).  Integrante dos grupos de pesquisa HISALES (História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares - FaE/UFPEL), do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI - IE/FURG) e School of Educational Studies and Leadership (UC).

 

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Published

2022-06-10

How to Cite

MEDEIROS NOGUEIRA, Gabriela; DELAUNE, Andrea; MACIEL VAHL, Mônica. Curricula in early childhood education in Brazil and Aotearoa New Zealand: a reflection based on official documents. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 64–85, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp64-85. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12672. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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