Early childhood education, curriculum and the city

children in cultural spaces in Belo Horizonte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n33p355-376

Keywords:

Childhoods, City, Early Childhood Education, Curriculum

Abstract

This article analyzes the experiences of children and adults, from a public institution of Early Childhood Education, in visits to cultural spaces in the city of Belo Horizonte, seeking to understand how children build meanings of their urban experience at a museum and a public marketplace. The children’s right to the city, in its mobility and appropriation dimensions, is debated, while the educational processes experience in public spaces and facilities and their possible relationship with the curriculum are analyzes. Supported by childhood studies and theoretical production on Early Childhood Education Curriculum, the work is in line with debates about understanding of the city and public facilities as a locus of education for young children.

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Author Biographies

Tulio Campos, Centro Pedagógico/UFMG

Professor de Educação Física da Escola de Educação Básica e Profissional da UFMG - Centro Pedagógico. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG na linha de pesquisa Infância e Educação Infantil (2019). Mestre em Lazer pela UFMG (2010). Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (2007).

Levindo Diniz Carvalho, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Professor Adjunto da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMG. Professor colaborador no programa de Pós-Graduação em Educação e Sociedade da Universidade de Lisboa. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, Mestre em Educação e Graduado em Pedagogia. Tem experiências como pesquisador e docente nos campos da educação e infância especialmente nos temas: Educação Integral; Educação Infantil; Infância e cultura; Cidadania na infância. É membro do grupo TEIA - Territórios Educação Integral e Cidadania e coordena o NEPEI - Núcleo de Pesquisa sobre Infância e Educação Infantil ambos da Faculdade de Educação da UFMG.

Mônica Correia Baptista, Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais

Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE/UFMG). Pesquisadora do CEALE - Centro de Alfabetização Leitura e Escrita da FAE/UFMG e do NEPEI - Núcleo de Estudos e Pesquisas em Infâncias e Educação Infantil da FAE/UFMG. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da UFMG (1992), Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG (1995), Doutora em educação pela Universidade Autônoma de Barcelona (2008), Pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro e Universidade Autônoma de Barcelona (2016). Coordenadora do Projeto Leitura e Escrita na Educação Infantil (MEC/UFMG/UNIRIO/UFRJ). Atua, prioritariamente, em temas relacionados às práticas pedagógicas de leitura e escrita junto a crianças de zero a seis anos; formação de professores; políticas públicas e Educação; alfabetização, leitura e escrita; currículo e Educação Infantil.

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Published

2021-12-22

How to Cite

CAMPOS, Tulio; CARVALHO, Levindo Diniz; BAPTISTA, Mônica Correia. Early childhood education, curriculum and the city: children in cultural spaces in Belo Horizonte. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. 33, p. 355–376, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13n33p355-376. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/12686. Acesso em: 12 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

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