Teaching and student training in scientific productions that focus on research as an educational principle
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p87-102Keywords:
Discursive Textual Analysis, Educate through Research, Teacher training, Research as an Educational PrincipleAbstract
This article presents an investigation about research as an educational principle in articles published in journals. The relationships of research as an educational principle with teaching and with the student's education are carefully observed. Therefore, we sought to build answers to the research question: what theoretical and practical horizons constitute the foundation for research as an educational principle in articles published in the Capes Journal Portal in the years 2010 to 2020? For this exercise, a search was carried out using the exact expression “research as an educational principle” as a descriptor, in the period and portal informed. As result, a set of 22 articles were selected, which were treated qualitatively by Discursive Textual Analysis to understand the theoretical elements that constitute the following analysis categories: “Teaching from the perspective of research as an educational principle” and “Student training from the perspective of research as an educational principle”. It is concluded, thus, that professors and students need the research exercise to conduct competent teaching and to have significant learning. In this reciprocity, the research assumes an essentially pedagogical function, in which teaching and learning underpin an investigative stance.
Downloads
References
ARAÚJO, Wêdma Moreira de; FERREIRA, Lúcia Gracia. A pesquisa como princípio educativo: um estudo na formação inicial em pedagogia no município de Itapetinga (BA). Cadernos CIMEAC, v. 9, n. 2, p. 260-283, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
CAETANO. Maria Raquel; MAGANELI, Marineiva Teresinha de Melo. A pesquisa como princípio educativo no Ensino Médio Integrado à Educação Profissional: uma experiência pedagógica no IFSul. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 3, p. 174-189, 2020.
CAVALCANTE, Ilane F.; HENRIQUE, Ana L. S. A experiência da pesquisa na formação docente: unindo teoria à prática. RBEPT, v. 1, n. 12, p. 16-35, 2017.
DELIZOICOV, Demetrio. Problemas e Problematizações. In: PIETROCOLA, Mauricio. (org.). Ensino de Física? Conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2002. p. 125-150.
DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 12. Ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Cortez, 1996.
GADOTTI, Moacir. Perspectivas Atuais da Educação. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 2, p. 3-11. 2000.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: espaço de transformação e avanço na formação inicial de professores de Ciências. 336 f. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2000.
GALIAZZI, Maria do Carmo. O professor na sala de aula com pesquisa. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do R. (Orgs). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2004. p. 293-316.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de Ciências. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo. Atlas. 1991.
HATTGE, Morgana Domênica. et al. A pesquisa movimentando o currículo: as potências do professor pesquisador. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 6, n. 18, p. 178-196, 2015.
IDELBRANDO, Amália Galvão. Representações de professores e gestores de uma escola que se diz pesquisadora. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, v. 17, n. 2, p. 1-23, jul./dez. 2019.
JÚNIOR, Claudio Roberto. Saberes docentes e culturas escolares na pesquisa como princípio educativo da Educação de Jovens e Adultos de Florianópolis (SC). Cadernos Cajuína, v. 3, n. 1, p. 115-127. 2018.
KOEPPE, Cleise Helen Botelho; RIBEIRO, Marcus Eduardo Maciel; CALABRÓ, Luciana. Por um Ensino investigativo: concepções docentes acerca da pesquisa como atitude e como estratégia pedagógica. Revista Insignare Scientia. v. 3, n. 3, p. 64-84, 2020.
KUHN, Martin; ZILLI, Gilvane Teresinha Savariz. Redesenho curricular: áreas do conhecimento e componentes curriculares. Rev. Fac. Educ., v. 23, ano 13, n.1, p. 99-114, jan./ jun. 2015.
LIMA, Aldinete Silvino de; LIMA, Iranete Maria da Silva; OLIVEIRA, Hélia Margarida. Diversidade, investigação e emancipação humana como princípios da formação de professores de Matemática em cursos de licenciatura em Educação do Campo. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 1, p. 731-752, 2020.
MERTINS, Simone; GALLE, Lorita Aparecida Veloso; SILVA, Carla Melo da. Pesquisa como princípio educativo: contribuições das perguntas dos estudantes para a aprendizagem de Química. Revista Insignare Scientia. v. 3, n. 3, p. 190-207, 2020.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2007.
NEVES, Carmen Moreira de Castro. A Capes e a formação de professores para a educação básica. Revista Brasileira de Pós-graduação, Brasília, supl. 2, v. 8, p. 353 - 373, mar. 2012.
OLIGURSKI, liana Maria; PACHANE, Graziela Giusti. A possibilidade de incorporar a pesquisa na prática cotidiana do professor do ensino fundamental. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p.249-276, ago. 2010.
PACHECO, Eliezer. (Org.). Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio: Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais. Secretaria de educação Profissional e tecnológica do ministério da educação – SETEC/MEC. Brasília: Editora Moderna, 2012.
PEIXOTO, Cintia Terezinha Barbosa; LARA, Isabel Cristina Machado de. A Pesquisa como Possibilidade para Significar Conceitos Matemáticos Abordados em Cálculo Numérico. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 55-80, 2020.
PEREIRA, Ulisséia Ávila; FRANÇA, Magna. Novas diretrizes educacionais e novos projetos pedagógicos – (ETFRN E CEFET-RN): entre o pensar e o fazer. HOLOS, ano 31, v. 6, p. 328-337, 2015.
PEREIRA, Ulisséia Ávila et al. A orientação educacional no Cefet-RN frente às políticas de educação profissional e de ensino médio no Brasil (1995-2005). HOLOS, ano 30, v. 5, p. 12-21, 2014.
RAMOS, Maurivan Güntzel. Educar para a pesquisa é educar para a argumentação. In: MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do R. (orgs) Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2. ed. Porto Alegre: Edipucrs, 2004. p. 25-49.
RANZOI, Naira Lisboa; OLIVEIRA, Maria Clarice de. Ensino, pesquisa e desenvolvimento local na formação de trabalhadores. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 22, n. 3, p.183-195, set./dez. 2013.
RIBEIRO, Marcus Eduardo Maciel. A proposta do ensino pela pesquisa em um instituto federal de educação, ciência e tecnologia. Debates em Educação. v. 11, n. 24, p. 383-401, mai/ago. 2019.
ROTHEN, José Carlos; BERNARDES, Joelma dos Santos; BORGES, Regilson Maciel; GRIBOSKI, Claudia Maffini. Cursos de graduação no Sinaes: a prática institucional entre parâmetros nacionais e internacionais de avaliação e acreditação da qualidade. Acta Scientiarum, v. 40, n. 4, p. 1-14, 2018.
SALCEDO, Diego; CRUZ, Marcílio Bezerra. Biblioteconomia, ciência e filosofia: um debate necessário sobre teoria e prática no campo acadêmico-científico. Inf. & Soc.: Est., João Pessoa, v. 27, n. 1, p. 47-58, jan./abr.
SANTIAGO, Anna Rosa Fontella. O Ensino de História da Educação na UNIJUÍ. História da Educação, ASPHE/FaE/UFPel, n. 19, p. 243-251, abr. 2006.
SANTOS, Fábio Alexandre Araújo et al. Práticas pedagógicas integradoras no ensino médio integrado. HOLOS, ano 34, v.. 6, p. 185-199, 2018.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Docência universitária: a pesquisa como princípio pedagógico. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 2, n.1, p. 120-128, jan./jul. 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, Iris Gabrielle de Sena Santos; LEÃO, Marcelo Brito Carneiro; SOUZA, Francislê Neri de. Plataforma FlexQuest®: Uma estratégia didática para a promoção de flexibilidade cognitiva e interdisciplinaridade com recursos Web 2.0. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação - RISTI, n. e4, p. 35-49, set./2015.
VIEIRA, Marilandi Maria Mascarello;VIEIRA, Josimar de Aparecido. Produção de conhecimentos na educação profissional. HOLOS, ano 30, v. 2, p.. 24-36, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
WELLS, Gordon. Indagación dialógica: hacia una teoria y una práctica socioculturales de la educación. Barcelona: Paidós, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).