Probable atom models, a fourth century later
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p186-215Keywords:
Scientific literacy, Atomic models, Teacher trainingAbstract
In issue number three of the journal Química Nova na Escola (QNEsc), published in May 1996 (number 1 was published in May 1995 and number 2, in November 1995), the opening article, of only one page, was "About probable models of atoms". At the time, the magazine broke a pattern by publishing the second and third issue of a magazine in a year. 25 years ago, we didn’t have websites like Google Scholar, but it can be said that when QNEsc managed to reach Basic Education teachers, the text was considered to be very important. Now, we intend to study it. A quarter of a century later, science continues to find mysteries in exploring the models and atoms we know. Along with this, we discovered that, in the midst of a pandemic that has hit humanity, we need to be increasingly indisciplinary to literate scientifically. Thus, the main objective of this article is to conduct discussions about scientific literacy and the training of teachers working in the area of Natural Sciences, based on a critical reflection of the aforementioned article.
Downloads
References
ALVES, M. F. S.; ALANIS, D.; COSTA, L. G. Um mapa conceitual sobre a evolução do conceito do átomo: uma introdução à Física de partículas elementares para o Ensino Médio. Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia, 2., n. 91, 2010, Paraná. Anais [...] Paraná: Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2010.
BARREIROS, C. H. Da didática fundamental à didática intercultural: percurso de uma pesquisadora de campo. In: CANDAU, V. M. Educação Intercultural e Cotidiano Escolar. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.
CALVINO Ítalo. Palomar. Título original Italiano: Palomar. Tradução: Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1994, 120 p; ISBN: 978-85-716-4409-0.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F; CANDAU, V. M.(Org.) Multiculturalismo: Diferenças Culturais e Práticas Pedagógicas. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. Cap. 1, p. 13.
CHASSOT, A. I. Sobre prováveis modelos de átomos. Química Nova na Escola, n. 3, p. 1, 1996.
CHASSOT, A. I. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7. ed. Ijuí: Unijuí, 2016.
CHASSOT. A. I. Das disciplinas à indisciplina. Curitiba: Appris, 239 p. 2016.
CHASSOT, A. I. Um autor falando acerca dos seus livros [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por achassot@gmail.com em 14 out. 2020.
CHASSOT, A. I. Alfabetização Científica: uma questão moral. Prefácio. In: DREHMER-MARQUES, K. C.; MARQUES, J. F. Z.; RODRIGUES-MOURA, S. (Org.). Iniciação Científica em Ciências da Natureza na Educação Básica Abordagens, Teorias e Práticas. 1. ed. Cruz Alta: Ilustração, v. I, 2021. p. 15-23.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 129-150.
LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, 2001.
MINAYO, M.C. O desafio do conhecimento pesquisa qualitativa em saúde. 2. ed. São Paulo HUCITEC/ABRASCO, 1993.
PIMENTA, J. J. M.; BELUSSI, L. F. B.; NATTI, E. R. T.; NATTI, P. L. O bóson de Higgs. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 1-14, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbef/v35n2/06.pdf. Acesso em: 19, abr. 2021.
PIMENTEL, G. Ciência encontra um novo mistério ao explorar a fundo nossos átomos. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/colunas/para-onde-o-mundovai/2021/04/06/uma-nova-dica-da-natureza-o-misterio-das-familias departiculas.htm. Acesso em 06, abr. 2021.
SILVA, P. S. A. da; CHAVES, S. N. Epistemologia, ética e política na formação de professores de Ciências. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.11, n.02, p.259-276, jul./dez. 2009.
TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da pesquisa, UFSC, 2. ed. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).