Theoretical/epistemological conceptions of the game and Jean Piaget's genetic epistemology
outlines for a ludic chemistry teaching
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p289-305Keywords:
Game, Genetic Epistemology, Chemistry teachingAbstract
The present work proposes to discuss philosophical, sociological and epistemological aspects of the game, bringing the contributions of three theorists: Johan Huizinga, Roger Caillois and Gilles Brougère, with the objective of highlighting the contributions of the authors to the field of games, as well as emphasizing the particularities of pedagogical games to the detriment of the stricto game. In addition to the highlighted epistemological panorama, elements of Genetic Epistemology by Jean Piaget were approached, with the definition of educational games proposed by Cleophas, Cavalcanti and Soares (2018), in order to highlight the types of assimilations and equilibrations favored in each game (didactic game, educational game and informal educational game), as well as the characteristics of the games of rules, symbolic and exercises proposed by Piaget.
Downloads
References
BROUGÈRE, G. Jogo e Educação. 1. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
BROUGÈRE, G. Lúdico e Educação: novas perspectivas. Linhas Críticas, v.8, n. 14, p. 5-20, 2002.
CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: A máscara e a vertigem. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.
CLEOPHAS, M. G.; CAVALCANTI, E. L. D.; SOARES, M. H. F.B. Afinal de Contas, é Jogo Educativo, Didático ou Pedagógico no Ensino de Química/Ciências? Colocando os Pingos nos “Is”. In: CLEOPHAS, M. G.; SOARES, M. H. F. B. (Orgs). Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências: Teorias de Aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.
GARCEZ, E. S. C.; SOARES, M. H. F. B. Um estudo do Estado da Arte sobre a utilização do lúdico em Ensino de Química. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n. 1, p. 183-214, 2017.
GOULART, I. B. Piaget: Experiências Básicas para Utilização pelo Professor. 17. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.
HUIZINGA, J. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1978.
PIAGET, J. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.
REZENDE, F. A. M. Jogos no ensino de Química: um estudo sobre a presença/ ausência de teorias de ensino e aprendizagem à luz do V Epistemológico de Gowin. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.
REZENDE, F. A. M.; SOARES, M. H. F. B. Jogos no Ensino de Química: um estudo sobre a presença/ausência de teorias de ensino e aprendizagem na perspectiva do V Epistemológico de Gowin. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, p. 103-121, 2019a.
REZENDE, F. A. M.; SOARES, M. H. F. B. Análise Teórica e Epistemológica de Jogos para o Ensino de Química Publicados em Periódicos Científicos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, n. 1, p. 747-774, 2019b.
SOARES, M. H. F. B. Jogos e atividades lúdicas no ensino de química: teorias, métodos e aplicações. Goiânia: Kelps. 2015.
SOARES, M. H. F. B. Sobre o Jogo e as Possíveis Relações com a Epistemologia Genética de Piaget: em um tabuleiro de xadrez. In: CLEOPHAS, M. G.; SOARES, M. H. F. B. (orgs.). Didatização Lúdica no Ensino de Química/Ciências: Teorias de Aprendizagem e outras interfaces. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).