The laughing gas, the joker mask, and the combative comedy

the humor in the education of the chemistry teacher

Authors

  • Hélio da Silva Messeder Neto Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p306-330

Keywords:

Humor, Chemistry Teaching, Teacher Education, Historical-Cultural Psychology

Abstract

Humor in the education of a chemistry teacher is still a little explored subject in national literature. Although some studies point to its relevance, the subject still lacks studies that show the strengths and gaps to work with laughter and laughable in the teaching of training in chemistry. In order to contribute with a theme, this theoretical text seeks to define humor and laughter based on the historical-cultural elements and soon afterward makes notes on how humor can permeate the formation of the teacher, contributing to it to perform their pedagogical activities with awareness and dexterity. The text also presents elements so that the teacher can think of using humor in a practical way in the classroom, warning of potential pitfalls that may appear in the course of making the class funnier. The text argues that humor is combative, it must go through the formation of the chemistry teacher, because only this type can cause outrage and generate the need for positioning in the face of the established barbarism that we live in these times.

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Author Biography

Hélio da Silva Messeder Neto, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Possui graduação em Química pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestrado e doutorado pelo programa de pós graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Bahia.É professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS. Tem experiência na área de Ensino de Ciências atuando principalmente nos seguintes temas: Ludicidade na perspectiva histórico-crítica, Divulgação Científica, Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica no Ensino de Ciências. É lider do grupo de pesquisa ENCONCIENCIAs ( Grupo de Pesquisa em Ensino Concreto de Ciências).

 

http://lattes.cnpq.br/5284620682449345

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Published

2021-11-30

How to Cite

MESSEDER NETO, Hélio da Silva. The laughing gas, the joker mask, and the combative comedy: the humor in the education of the chemistry teacher. Debates em Educação, [S. l.], v. 13, n. Esp2, p. 306–330, 2021. DOI: 10.28998/2175-6600.2021v13nEsp2p306-330. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13058. Acesso em: 13 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Formação Docente em Química: foco e intersecções para ampliar o entendim

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