‘A la Mateus’ specialized educational service

an essay on pedagogical action

Authors

  • Débora Scherer Escobar UFRGS
  • Carla K. Vasques UFRGS
  • Simone Bicca Charczuk Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n34p48-65

Keywords:

Specialized educational service, Pedagogical action, Psychoanalysis

Abstract

This study addresses the pedagogical practices of special education. How to sustain a pedagogical action attentive to singularities? We present a research that starts from the teaching experience in a private school. We opted for the construction of the case study as a method, and the epistolary writing as the form. We propose three operators for an inclusive pedagogical action – the displacement of the prescriptive technique towards the student as a subject, the implicated position of the AEE teacher in the educational field and listening as an ethical, political, and pedagogical instrument – which allow us to welcome the unusual in the pedagogical scene and build an experience attentive to otherness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Scherer Escobar, UFRGS

Pedagoga. Mestre em Educação UFRGS.ORCID:0000-0001-6936-2964 E-mail:

deborae067@gmail.com

Carla K. Vasques, UFRGS

Psicóloga. Doutora em Educação UFRGS. Professora do PPGEDU/UFRGS. Pesquisadora

NUPPEC/CNPq. ORCID: 0000-0002-3284-8749 E-mail: k.recuero@gmail.com

References

ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W. Notas de literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Editora 34, 2003. p. 15-45.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2008. Documento eletrônico. Disponível em: www.mec.gov.br/seesp. Acesso em: 28 abr. 2018.

BARTHES, B. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

COSTA, A. J. O pedagogo orientado pela psicanálise. In: PEREIRA, M. R. (Org.). A psicanálise escuta a educação: 10 anos depois. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. p. 123- 132.

CUNHA, A. G. Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

GALEANO, Eduardo. As palavras andantes. Porto Alegre, RS: L&PM, 1994.

GODOY, L. B. Uma carta: um espaço entre dois. Ide (São Paulo), São Paulo, v. 33, n.50, p. 36-53, jul 2010.

GRASSI, M. C. Lire l’épistolaire. Paris: Dunod, 1998.

KIDNEY, R. Definições, Direitos e responsabilidades do surdo-cego. In: Seminário brasileiro de educação do deficiente audiovisual, 1., 1977, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ABEDEV, 1977. p. 20-23.

KUPFER, M. C. M. A escola protagonista: propostas LV para práticas inclusivas e transformadoras. In: KUPFER, M. C. M.; PATTO, M. H. S.; VOLTOLINI, R. (Orgs.). Práticas inclusivas em escolas transformadoras: acolhendo o aluno-sujeito. São Paulo: Escuta: 2017, p. 09-16.

LIMA. A. L. S. Formas de conhecer em educação especial: discurso médico e vida ordinária na escola. UFRGS, 2018. 75 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

MAURANO, D. Para que serve a psicanálise? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010

MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2019. Documento eletrônico. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/busca?r=0&f=0&t=0&palavra=carta. Acesso em: 26 dez. 2019.

MONTAIGNE, M. Os ensaios: livro III. São Paulo: Martins Editora, 2001.

OSTETTO, L.E. Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas: Papirus, 2011.

PRIETO, R. G. Política de educação especial no Brasil: evolução das garantias legais. In: VICTOR, S. L.; DRAGO, R.; CHICON, J. F. (Orgs.). A educação inclusiva de crianças, adolescentes, jovens e adultos: avanços e desafios. Vitória: EDUFES, 2013. p. 17-35.

SOUSA, E. L. A. A vida entre parênteses: o caso clínico como ficção. Psicologia Clínica, v. 12, n. 1, p.11-19, 2000.

SKRTIC, T. M. La crisis en el conocimiento de la educación especial: una perspectiva sobre la perspectiva. In: FRANKLIN, B. M. (Org.). Interpretación de la discapacidad: teoría e historia de la educación especial. Barcelona: Pomares Corredor, 1996. p. 35-72.

STAROBINSKI, J. É possível definir o ensaio? Remate de males, Campinas, p. 13-24, jan.- dez. 2011.

ULLRICH, W. B. O outro na educação especial: uma abordagem pela lente do reconhecimento. UFRGS, 2017. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

VALÉRY, P. Les broderies de Marie Monnier. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

VOLTOLINE, R. (Orgs). Psicanálise e formação de profesores: antiformação docente. São Paulo: Zagodoni, 2018.

ZAQUEU, L. C. C. Política educacional inclusiva I. São Luís: Universidade Federal do Maranhão, 2012.

Published

2022-04-27

How to Cite

SCHERER ESCOBAR, Débora; K. VASQUES, Carla; BICCA CHARCZUK, Simone. ‘A la Mateus’ specialized educational service: an essay on pedagogical action. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 34, p. 48–65, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n34p48-65. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13354. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Infância, narrativa e educação: diálogos pela alteridade

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.