Learning stories and daily life

narrativity composing the curriculum in/for early childhood education

Authors

  • Sariane da Silva Pecoits Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) / PMPA
  • Claines Kremer Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Queila Almeida Vasconcelos Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14nEspp517-533

Keywords:

Narrative Curriculum, Childhood education, Narrativity

Abstract

This theoretical essay aims to weave considerations and reflections about early childhood education and curriculum. It is theoretically placed on the field of Childhood Pedagogy in dialogue with authors who contribute to problematize the curricular prescriptions for this stage of basic education. The concepts of Daily Life and Narrativity are approached as threads of discussion and pointed out as constitutive elements of a narrative curriculum for early childhood education. It ends with a brief discussion on Learning Stories as an evaluative practice that supports the articulation of both concepts at the composition of a narrative curriculum as a announcement for an education that values the children's knowledge, interests and learning experiences in school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. C. S. Tempo e Cotidiano – tempos para viver a infância Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.31, n.61, p.213-222, nov. 2013.

BARBOSA, M. C. S.; RICHTER, S. R. S. Saberes e Conhecimentos que compõem o currículo de Bebês e Crianças Pequenas. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, v. 23, n. 49, p. 47-65, 9 nov. 2018.

BARBOSA, M. C. S.; VASCONCELOS, Q. A.; PECOITS, S. S. Reflexões sobre o direito de participação das crianças na proposta da base nacional comum curricular para a Educação Infantil. 2017.

BRASIL. Resolução n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Brasília: CNE/CEB, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a‐base.

BROUGÈRE, G. Sair da sombra: as aprendizagens cotidianas. In: BROUGÈRE, G; ULLMANN, A. (Orgs.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012. Introdução. p. 1 - 7.

BROUGÈRE, G. Uma teoria da aprendizagem adaptada: a aprendizagem como participação. In: BROGÈRE, G.; ULLMANN, A. (Orgs.). Aprender pela vida cotidiana. Campinas: Autores Associados, 2012. Cap. 21. p. 307‐320.

BRUNER, J. A construção narrativa da realidade. Critical Inquiry, v. 18(1), p. 1-21, 1991.

BRUNER, J. Realidade mental, mundos possíveis. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

BRUNER, J. Fabricando histórias: Direito, literatura, vida. São Paulo: Letra e Voz, 2014.

CARR, M. Assessment in Early Childhood Settings: Learning Stories. (Locais do Kindle 99). Edição do Kindle. 2001

CARR, M.; LEE, W. Learning Stories Pedagogic practices and provocations. London: 1st Edition, 2019.

CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. O muro serve para separar os grandes dos pequenos: narrativas para pensar uma pedagogia do cotidiano na educação infantil. Textura, Canoas, v. 18, n. 36, p. 153-170, jan./abr. 2016.

CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. Pedagogia do cotidiano: reivindicações do currículo para a formação de professores. IN: CARVALHO, R. S.; FOCHI, P. S. A pedagogia do cotidiano na (e da) educação infantil. Brasília: Em aberto, v. 30, n. 6, p. 23-42, set./dez. 2017.

CERTEAU, M.; GIARD, L.; MAYOL, P. A invenção do cotidiano: 2, morar, cozinhar. Petrópolis: Artes de Fazer, 1996.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: 1, Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2014.

DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. O anónimo do século XX: a construção da pedagogia burocrática. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T.; PINAZZA, M. (Org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. São Paulo: Artmed, 2007.

GOODSON, I. F. “Currículo, narrativa e o futuro social”. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p.241‐252, mai./ago. 2007.

GOODSON, I. F. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2013.

PECOITS, S. S.; KREMER, C.; BARBOSA, M. C. S. Pedagogia(s) da Infância, pensamento freiriano e a busca de um projeto educativo democrático. Revista OLHARES, Guarulhos, v. 9, n. 3, p.269 – 285, nov. 2021.

OLIVEIRA, I. B. O currículo como construção cotidiana. Petrópolis, RJ: DP & Alii, Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J. Pedagogia(s) da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A. (Orgs.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VASCONCELOS, Q. A.; PECOITS, S. S.; BARBOSA, M. C. S. Reflexões sobre o direito de participação das crianças na proposta da base nacional comum curricular para a educação infantil. Infâncias sul-americanas: crianças nas cidades, políticas e participação / Maria Leticia Nascimento, Marcia Aparecida Gobbi organizadoras. São Paulo: FEUSP, 2017. 1154 p.

VASCONCELOS, Q. A. O protagonismo das crianças como processo de aprendizagem, situado e contínuo, dos sujeitos na Escola de educação Infantil: princípios, abordagem e sustentação / Tese de doutorado. 2021. 206 f.

Published

2022-06-10

How to Cite

DA SILVA PECOITS, Sariane; KREMER, Claines; VASCONCELOS, Queila Almeida. Learning stories and daily life: narrativity composing the curriculum in/for early childhood education. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. Esp, p. 517–533, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14nEspp517-533. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13388. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Educação Infantil e currículo(s)

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.