Self-narratives and meanings of pedagogy formation in acknowledgements in academic theses

Authors

  • Angelica Silvana Pereira Universidade Federal de Santa Catrina (UFSC)
  • Mariana Lins de Oliveira Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Jeane Félix da Silva Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n35p76-92

Keywords:

Self-narratives, Relation to knowledge, Academic life

Abstract

This paper aims to discuss meanings of academic life and Pedagogy course formation in Acknowledgements in 189 final papers in 2015 and 2018. Acknowledgements are a cultural practice in writing, and thus, they are a special place for narratives. Analyses woven from the cultural theory show that Acknowledgements reveal a proper writing exercise and a strategy to make students reflect upon how they are shaping themselves during their formation, expressing challenges, erudition and regards experienced in the university.

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Author Biographies

Angelica Silvana Pereira, Universidade Federal de Santa Catrina (UFSC)

Mestra e doutora em Educação. Professora do Departamento de Estudos Especializados em Educação, Centro de Ciências de Educação da UFSC.

Mariana Lins de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mariana Lins de Oliveira, pedagoga, mestre e doutora em educação pela Universidade Federal de Pernambuco, professora adjunta do Departamento de Psicopedagogia da Universidade Federal da Paraíba. 

Jeane Félix da Silva, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora em Educação (2012), com estágio de pós-doutorado (2013-2015), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Mestra em Educação (2005) e Pedagoga (2002) pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora Adjunta vinculada ao Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (Cedu/UFAL) e do Programa de Pós-graduação em Educação da UFPB.
Vice-líder dos seguintes grupos de pesquisa: Grupo de Pesquisa Juventudes, Culturas e Formação (GPEJUV/UFAL); Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES/UFPB) e Grupo de Estudos Gênero, Educação Diversidade e Inclusão (GEDI/UFPB)

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Published

2022-08-31

How to Cite

PEREIRA, Angelica Silvana; LINS DE OLIVEIRA, Mariana; FÉLIX DA SILVA, Jeane. Self-narratives and meanings of pedagogy formation in acknowledgements in academic theses. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, p. 76–92, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n35p76-92. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/13757. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Estudantes da universidade, narrativas e relação com o saber"

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