Transdisciplinlary efforts in graduate research in Brazil and in Colombia
a review study
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p42-59Keywords:
Teaching Science, Projects, TransdisciplinarityAbstract
This paper is a review study of transdisciplinary proposals associated with theses and dissertations produced in two universities, one in Colombia and another in Brazil. Its purpose it to contribute to mapping graduate studies in order to cooperate to disseminate the transdisciplinary approach in Latin America. A review study was utilized combined with the mapping method, consisting of developing networks of the studies selected and, drawing from them, conduct an in-depth review of the literature. Among the results, it was possible to observe that the difficulties in teaching science stem from the traditional teaching practices, from the disconnections of the problems in the local and global reality, from the fragmentation of contents, due to the emphasis on consumerism of information and homogenizing practices. Likewise, it is possible to realize that the investigations analyzed include transdisciplinary teaching among the solutions for such problems, which is associated with transdisciplinary teaching, with complexity, and with eco-formation.
Downloads
References
AGUIAR, Márcia Angela da Silva; DOURADO, Luiz Fernandes. BNCC e formação de professores: concepções, tensões, atores e estratégias. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 33-37, 2019. Disponibilidad en: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/990 . Acceso: 29 jun 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponíble en: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acceso en: 21 jun. 2022.
CAVIELES, Nairo. Religación de las TIC desde el paradigma emergente para la formación universitaria. 2021. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
DIAZ, Tulio. Religación interdisciplinar de las ciencias básicas para el desarrollo del pensamiento complejo en los profesionales de la salud. 2020. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
WATTS FERNÁNDEZ Willinton Javier; ZWIEREWICZ Marlene; TAFUR, Janery. De la práctica pedagógica instrumental a la práctica reflexiva en educación física: retos y posibilidades manifestados en investigaciones precedentes. Retos, Valladolid, 43, p. 290-299, 2022. DOI:
https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88330 Disponibilidad en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/88330/65897. Acceso: 7 jul. 2022.
GONZÁLEZ VELASCO, Juan Miguel. Pensamiento Religado: Ligar para religar. La Paz: Prisa, 2018.
GUEDES, Jussara de Souza. Transdisciplinaridade e ecoformação no voo das abelhas: Projeto Criativo Ecoformador para os anos finais do Ensino Fundamental. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
HERNÁNDEZ, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos; BAPTISTA, Pilar. Metodología de la investigación. Rio de Janeiro: McGraw-Hill, 2014.
HOFFMANN Erenita. Pertinência do ensino no uso da metodologia dos Projetos Criativos Ecoformadores (PCE) no Ensino Fundamental. 2019. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
HORN, Marli. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas com práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras na educação básica de união da vitória/pr. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
KOSTESKI, Aline Wolf. Cocriação de um projeto criativo ecoformador: das demandas locais à Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
LIZ, Cristina Pereira Vieira de. Currículo transdisciplinar e práticas pedagógicas ecoformadoras em escola do campo em tempo integral. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
MARTÍNEZ DE ANDA, Ángela. Estrategias de enseñanza-aprendizaje que favorecen los estilos de aprendizaje y el gusto por aprender en alumnos de 6° de primaria. 2013. Tesis (Maestría Tecnológico de Monterrey), Monterrey, México.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Formar en ciencias ¡El desafío! Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Series Guía, Bogotá, n. 7, p. 1-48, 2004. Disponibilidad en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-81033_archivo_pdf.pdf. Acceso: 25 jun. 2022.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Informe de gestión. Bogotá: MEN, 2021. Disponibilidad en: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-385377_recurso_21.pdf. Acceso: 25 jun. 2022.
MOURA, Kely. Projeto criativo ecoformador para o ensino fundamental com ênfase no ensino da língua inglesa. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
NARVÁEZ, Loren. Didáctica transdisciplinar de la educación ambiental en la era planetaria. 2020.Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
OSORIO, Sergio. El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Revista de La Facultad de Ciencias Económicas, Bogotá, Universidad Militar Nueva Granada, v. XX, n 1, p. 269–291, 2012.
PACHECO, Emma. Didáctica interdisciplinar para el aprendizaje de las ciencias básicas en estudiantes universitarios: área de la salud. 2020.Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
RESLEN, Álvaro. Creatividad y TIC: Religaje para la Transformación de la Didáctica en la Física de la Educación Media. 2021. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
RODRÍGUEZ, Erika. Práctica pedagógica interdisciplinar para la formación integral de ingenieros. 2020. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
RODRÍGUEZ, Arelis. Prácticas pedagógicas interdisciplinares para la inclusión de poblaciones diversas. 2022. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia.
SERRANO, Arelis. Prácticas pedagógicas interdisciplinares para la inclusión de poblaciones diversas. 2022. Tesis (Doctorado en ciencias de la educación) – Instituto de Posgrados, Universidad Simón Bolívar, Barranquilla, Colombia
ZANOL, Alessandra Garcia. Programa de formação-ação em escolas criativas: das demandas de docentes do Ensino Fundamental à Agenda 2030 Para O Desenvolvimento Sustentável. 2021. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
ZIELINSKI, Helena Castilho. Indicadores de práticas transdisciplinares de leitura, produção e interpretação textual detectados no Programa de Formação-Ação Em Escolas Criativas. 2019. Tesis (Mestrado Profissional em Educação Básica (PPGEB)). Universidade Alto Vale Do Rio Do Peixe UNIARP, Caçador, Santa Catarina, Brasil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).