Auto)biographical narratives about learning to be a Physical Education university teacher

Authors

  • Victor José Machado de Oliveira Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Bruno Vasconcellos Silva Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14176

Keywords:

In-service education, Teacher, Experience

Abstract

The aim is to narrate the (auto)biographical experiences of two graduate students raised in the subject "Supervised Teaching", seeking to reflect about teaching in Higher Education. We assume that this subject can help establish "being a teacher".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor José Machado de Oliveira, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Faculdade de Educação Física e Fisioterapia, Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional, da Universidade Federal do Amazonas. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Assuntos Pedagógicos e Interiorização da Educação Física no Amazonas.

Bruno Vasconcellos Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes)

Licenciado Pleno em Educação Física, Mestre em Educação Física e Doutorando em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente é professor das Redes Municipais de Ensino de Cariacica e Vila Velha, da Grande Vitória-ES.

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativas. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). A aventura (auto)biográfica – teoria & empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. v. 1, p. 201-224.

ARROYO, M. G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

AZEVEDO, L. G. N. G. Ética da alegria e do encontro: diálogos entre Deleuze e Espinosa. O Manguezal, v. 1, n. 2, p. 50-62, jan/jun 2018.

BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, abr 2022.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DO DESPORTO. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional; 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. p. 27833.

COSTA-PINTO, A. B. Alegria, liberdade, potência e pensamento político: sobrevoo em Espinosa. In: MARCHIORI NETO, D. L.; RABBANI, R. M. R.; FERREIRA, L. V. (Orgs.). Estudos contemporâneos sobre Direito, Estado e Sociedade. V. 3. Rio Grande, RS: Ed. da Furg, 2020, p. 40-49.

CUNHA, M. I. (Org.). Trajetórias de Lugares de Formação da Docência Universitária: da perspectiva individual ao espaço institucional. Araraquara: Junqueira & Marin Editores, 2010.

DELORY-MOMBERGER, C. Biografía y educación: figuras del individuo-proyecto. 1. ed. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires; Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2009.

FRANCHI, G. O. O. M. O estágio docente na pós-graduação: espaço ou lugar de formação do professor universitário? In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED – SUL, 11., 2016, Curitiba. Anais... Curitiba: ANPED, 2016, p. 1-5.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FINGER, M. As implicações socio-epistemológicas do método biográfico. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

JOAQUIM, N. de F. et al. Estágio docência: um estudo no programa de pós-graduação em administração da Universidade Federal de Lavras. RAC, Curitiba, v. 15, n. 6, p. 1137-1151, nov/dez 2011.

JOSSO, M. C. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2002.

JOSSO, M. C. As histórias de vida abrem novas potencialidades às pessoas: entrevista com Marie-Christine Josso. Aprender ao longo da vida, n. 02, p. 16-23, 2004.

McDONALD, M. Desafios para a implementação da justiça social na formação de professores. In: DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. (Orgs.) Justiça Social: desafio para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p.105-140.

NÓVOA, A. Os professores e as Histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto, Porto Editora, 1995.

NÓVOA, A. Diz-me como ensinas, dir-te-ei quem és e vice – versa. In: FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. São Paulo: Papirus, 2003a.

NÓVOA, A. Novas disposições dos professores: A escola como lugar da formação; Adaptação de uma conferência proferida no II Congresso de Educação do Marista de Salvador (Baía, Brasil), em Julho de 2003b. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/handle/10451/685. Acesso em: 25 dez 2016.

NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010.

RUARO, L. M.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Formação do professor universitário: olhar brasileiro e espanhol. Debates em Educação, Maceió, v. 6, n. 12, jul/dez 2017.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Programas de pós-graduação em educação: lugar de formação da docência universitária? RBPG, Brasília, v. 7, n. 14, p. 577-604, dez 2010.

SILVA, B. V. et al. Formação inicial de professores de educação física: a prática pedagógica do professor universitário em questão. In: XV CONBRACE e II CONICE, 2007. Anais..., Recife, 2007.

SILVA, B. V.; CAPARRÓZ, F. E.; ALMEIDA, U. R. A produção de imaginários sociais sobre a escola e seus efeitos na formação inicial de professores de Educação Física. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 51-68, jan./mar. 2011.

SILVA, B. V.; CAPARRÓZ, F. E.; ALMEIDA, U. R. A produção de imaginários sociais nas aulas de Educação Física e seus efeitos na formação inicial de professores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. 3, p. 51-68, set./dez. 2015.

VIEIRA, F. Formação pós-graduada de professores: construindo uma pedagogia da experiência, rumo a uma educação mais democrática. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 63, p. 85-101, jan./mar. 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

Published

2023-02-02

How to Cite

OLIVEIRA, Victor José Machado de; SILVA, Bruno Vasconcellos. Auto)biographical narratives about learning to be a Physical Education university teacher. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–19.e14176, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-19.e14176. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14176. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Similar Articles

<< < 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.