Teaching knowledge in the light of complexity and transdisciplinarity in the renewal of pedagogical practice in search of dialogue and ethics

Authors

  • Marilda Aparecida Behrens PUCPR
  • Patrícia Fonseca F. Fleury Pontificia Universidade Católica do Paraná
  • Edna Liz Prigol Pontificia Universidade Católica do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2022v14n36p185-197

Keywords:

Pedagogical practices, Complexity, Transdisciplinarity, Teaching knowledge

Abstract

In this research, with a qualitative approach, of the action-research type, we sought to investigate what teaching knowledge can be identified in complex and transdisciplinary thinking that enable the renewal of pedagogical practice, with the objective of analyzing together with doctoral students the relevance of the construction of teaching knowledge based on the complex and transdisciplinary paradigm, as constructs that can subsidize new pedagogical practices. As a result, it was possible to perceive that the approach to complexity and the reception of the transdisciplinary vision requires the reform of thought and the emerging need to reconnect the knowledge necessary for the development of an innovative pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilda Aparecida Behrens, PUCPR

Pedagoga pela UFPR, Mestre e Doutora em Educação pela PUCSP. Professora na Graduação em Pedagogia e Pós–Graduação em Educação no Mestrado e Doutorado em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Pós-doutorado em Educação na Universidade do Porto. Lidera grupo de pesquisa: Paradigmas Educacionais e Formação de Professores (PEFOP)

Patrícia Fonseca F. Fleury, Pontificia Universidade Católica do Paraná

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Mestre em Ensino de Ciências da Saúde pela Faculdade Pequeno Príncipe (FPP-PR). Cirurgiã-Dentista graduada pela Universidade Estadual de Ponta-Grossa. Especialista em Dentística Restauradora e Estética pela Universidade Positivo. Especialista em Saúde da Família pela Universidade Estácio de Sá e Formação Pedagógica em Biologia pela Faculdade Cruzeiro do Sul. Membro do Grupo de Pesquisa PEFOP da PUC PR - Paradigmas Educacionais e Formação de Professores.

Edna Liz Prigol, Pontificia Universidade Católica do Paraná

Graduada em Pedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná (1987). Mestre e Doutora em Educação pela PUCPR. Atualmente é bolsista de estágio Pós-Doutoral (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES) na PUCPR. Participa como pesquisadora no Grupo PEFOP da PUCPR e do Grupo de Estudos e Pesquisa Pedagogia, Complexidade e Educação da UFPR

References

AUTOR. Docência universitária no paradigma da complexidade: caminho para a visão transdisciplinar formação de professores. In: MAGALHÃES, S. M.; SOUZA, R. C. C. R. Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2012. p.143-178.

MORAES, M. C. Transdisciplinaridade e educação. In: MAGALHÃES, S. M.; SOUZA, R. C. C. R. Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2012. p. 71-91.

MORAES, M. C. Da ontologia e epistemologia complexa à metodologia transdisciplinar. Revista Terceiro Incluído, Goiânia, v. 5, n. 1, p. 1-19, 2015. Disponível em: https://revistas.ufg.br/teri/article/view/36344. Acesso em: 30 set. 2022.

MORAES, M. C. Paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak, 2021.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

MORIN, E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. São Paulo: Bertrand Brasil, 2011.

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: TRIOM, 1999.

OLIVEIRA, Z. M. F. Resenha da obra MORAES, Maria Cândida; NAVAS, Juan Miguel Batalloso (Col). Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas: Papirus, 2015. 191 p. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 290-293, jan./abr. 2017 Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/8705/5238. Acesso em: 30 set. 2022.

PETRAGLIA, I. Educação e complexidade: os sete saberes na prática pedagógica. In: MORAES, M. C.; ALMEIDA, M. C. (Org.). Os sete saberes necessários à educação presente: por uma educação transformadora. Rio de Janeiro: Wak, 2012.

Published

2022-12-23

How to Cite

BEHRENS, Marilda Aparecida; FLEURY, Patrícia Fonseca F.; PRIGOL, Edna Liz. Teaching knowledge in the light of complexity and transdisciplinarity in the renewal of pedagogical practice in search of dialogue and ethics. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 36, p. 185–197, 2022. DOI: 10.28998/2175-6600.2022v14n36p185-197. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14216. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Complexidade, Tessituras Educacionais e Poética Transdisciplinar

Similar Articles

<< < 42 43 44 45 46 47 48 49 50 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.