Voluntary teaching

between actions and formative perceptions for higher teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14224

Keywords:

Higher education teaching., Voluntary Teaching, Formative perceptions

Abstract

This study aims to reflect on the formative actions for higher education, based on the experiences obtained in the Voluntary Teaching project. For this, we opted for descriptive research, in the application of a questionnaire with graduates of the Professional Master's in Education course, based on Gil (2010) and Pimenta and Anastasiou (2002) on teaching in higher education; Nóvoa (1997), Freire (1983; 2007) and Imbernón (2011; 2017) on teacher training. The perception of higher teaching is based on the knowledge and actions developed in teaching practices, becoming a two-way formative movement for undergraduate and master's students.

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Author Biographies

Ilsa do Carmo Vieira Goulart, Universidade Federal de Lavras

Pos-doutorado em Educação pela Universitat de Barcelona e Universitat Autònoma de Barcelona.

Doutora em Educação pela FE, da Unicamp.

Profa. do Departamento de Gestão Educacional, Teorias e Práticas de Ensino e do Programa de Pós-graduação da Universidade Federal de Lavras.

Coordenadora do Núcleo de Estudos em Linguagens, Leitura e Escrita.

Joselma Silva, Prefeitura Municipal de Lavras

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFLA. Professora da rede municipal de educação de Lavras.

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Published

2023-02-02

How to Cite

GOULART, Ilsa do Carmo Vieira; SILVA, Joselma. Voluntary teaching: between actions and formative perceptions for higher teaching. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–20.e14224, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-20.e14224. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14224. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

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