Teaching internship

a powerful space-time for teacher education in Higher Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-22.e14226

Keywords:

Faculty, Education, Graduate, University Education

Abstract

The aim was to understand how teaching internship (TI) contributions to the education of higher education teachers in higher education in health can be enhanced. A qualitative study was carried out, through a dialogic meeting, with eight former students of a Postgraduate Program. The analysis was carried out by comparison with Paulo Freire's theoretical framework. The TI emerged as a powerful space-time of teaching-learning, dialogue, and recognition of incompleteness. Contributions can be potentiated by a culture that values postgraduate teaching education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bianca Joana Mattia, Universidade Comunitária da Região de Chapecó (Unochapecó)

Enfermeira, Mestre e Doutora em Ciências da Saúde (Unochapecó)

References

ALVES, L. R. et al. Reflexões sobre a formação de professores de pós-graduação. Escola Anna Nery, v. 23, n. 3, p. 1-7, 2019.

ALVES, S. M.; TEO, C. R. P. A. O ativo das metodologias ativas: contribuições da Teoria Histórico-Cultural para os processos de ensinar e aprender na educação superior. Educação em Revista, v. 36, e229610, 2020.

AMORIM, T. R. S.; PESSOA, M. C. B.; ALBERTO, M. F. P. Aprendendo a ser docente: relato de experiência em estágio de docência. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 13, n. 3, p. e15241, 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 4.ed. 2020a. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/handle/id/572694. Acesso em: 18 set. 2022.

BRASIL. Ofício circular n. 028/99/PR/CAPES. Brasília: Ministério da Educação, 1 set. 1999.

BRASIL. Plano Nacional de Pós-Graduação – PNPG 2011-2020 (Vols. 1-2). 2010a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-ainformacao/institucional/plano-nacional-de-pos-graduacao. Acesso em: 22 set. 2022.

BRASIL. Portaria n. 76, de 14 de abril de 2010. Aprova o novo regulamento do Programa de Demanda Social. 2010b. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_076_RegulamentoDS.pdf. Acesso em: 22 set. 2022.

FREIRE, P; Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2016b.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016c.

LIMA, M. S. L.; PIMENTA, S. G. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2018.

MELO, G. F.; CAMPOS, V. T. B. Pedagogia universitária: por uma política institucional de desenvolvimento docente. Cadernos de Pesquisa, v. 49, n. 173, p. 44-63, 2019.

RODRIGUES, M. E. C. et al. A pós-graduação como lócus de formação para a docência: uma experiência com metodologias ativas de ensino-aprendizagem na área da saúde. Barbarói, n. 56, p. 104-123, 2020.

SOUZA, G. A. P. O estágio docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, v. 1, n. 5, p. 140-147, 2019.

TEO, CR. R. P. A. Estágio de docência e formação de professores na área da saúde: uma revisão integrativa da literatura. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, p. e577101119836, 2021.

Published

2023-02-02

How to Cite

TEO, Carla Rosane Paz Arruda; MATTIA, Bianca Joana; KRAUSPENHAR, Julia Eduarda. Teaching internship: a powerful space-time for teacher education in Higher Health Education. Debates em Educação, [S. l.], v. 15, n. 37, p. 1–22.e14226, 2023. DOI: 10.28998/2175-6600.2023v15n37p1-22.e14226. Disponível em: https://seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14226. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: O estágio de docência nos programas de pós-graduação stricto sensu

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.