Ink, time and human formation credentials for teaching
DOI:
https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe15007Keywords:
Teacher training, Human formation, AestheticsAbstract
The objective of this essay is to understand the contribution of the aesthetic experience to mobilize affects and expand the ways of understanding and feeling the process of human formation in teaching. The relationship between aesthetic sensitivity and humanized action is identified.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura (Obras Escolhidas v. I). São Paulo: Brasiliense, 2012.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.
BENJAMIN, Walter et al. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CAMPELLO, Filipe. Crítica dos afetos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2022.
DREXLER, Jorge. Soledad. Miami Beach, Florida, USA: Warner Music Latina, 2006.
DREXLER, Jorge. Tinta y tiempo. Nova York, USA: Sony Music Group, 2022.
HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica: para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Porto Alegre: LPM. 1987.
HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre, RS: Edipucrs, 2005.
HERMANN, Nadja. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro, RJ: DP&A Editora, 2002.
HONNETH, Axel. Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. São Paulo, SP: Editora Unesp, 2020.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
MAGRI, André. Os trabalhos da memória: lavrar a própria vida. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; JÚNIOR, Lucrécio Araújo de Sá; BARBOSA, Tatyana Mabel Nobre. Educação e experiência: narrativas em múltiplos contextos. Natal: EDUFRN, 2021.
NÓVOA, António. A formação tem que passar por aqui: as histórias de vida no Projeto Prosalus. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. O método (auto) biográfico e a formação. 2ed. Natal, RN: EDUFRN, 2014.
PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6195624 Acesso em: 30 jan 2022.
SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: Modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/4750/47966110. Acesso em: 30 jan 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Debates em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Neste tipo de licença é permitido Compartilhar (copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato) e Adaptar (remixar, transformar, e criar a partir do material). Deverá ser dado o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . O conteúdo não pdoerá ser utilizado para fins comerciais .
Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC 4.0).